EL GOVERN CREA UN REGISTRE DE DELEGATS DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS A L’EMPRESA
La creació del registre permetrà conèixer quines empreses compleixen amb l’obligació de tenir la figura del delegat de prevenció
Aquest matí, el Govern ha acordat la creació d’un registre de delegats de prevenció de riscos laborals, que inclourà els representants dels treballadors en matèria de seguretat i salut laboral.
Amb aquesta iniciativa el Departament de Treball i Indústria dóna compliment a un dels mandats de la Resolució del Parlament de Catalunya 1529/VI sobre sinistralitat laboral, aprovada l’octubre de 2002, que instava el Govern de la Generalitat a crear un registre de delegats en prevenció de riscos laborals.
La creació del registre permetrà conèixer quines empreses compleixen amb l’obligació de tenir la figura del delegat de prevenció. Les empreses a qui vincula aquest registre són aquelles que tenen representació legal dels treballadors —disposen de delegats de personal o comitès d’empresa—.
Entre les principals funcions d’aquests delegats es troba la col·laboració amb la direcció de l’empresa per la millora de l’acció preventiva i el foment del compliment de la normativa sobre prevenció entre els treballadors. El delegat en prevenció també té competències d’assessorament, formació, control i vigilància en matèria de seguretat i salut dels treballadors.
El nou registre de delegats inclourà tant els delegats/des de prevenció, com els comitès de seguretat i salut —que, a part de la figura del delegat de prevenció, són obligatoris en el cas que l’empresa superi els 50 treballadors—.
El Decret, aprovat aquest matí pel Govern, inclou el mecanisme de funcionament del registre, que operarà a través dels Serveis Territorials del Departament de Treball i Indústria a Barcelona, Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Girona. El registre serà de caire públic i estarà a disposició de tots els agents socials.
El nou registre de delegats de prevenció, que entrarà en vigor 20 dies després de la publicació del decret, forma part de tot un seguit d’actuacions que està duent a terme el Departament de Treball i Indústria en aquest àmbit com ara: destinar els recursos recaptats per sancions a la prevenció de riscos laborals, de manera que els diners de les multes s’inverteixin en allò que les ha originat; o la posada en marxa d’una finestreta virtual, a la qual es pot accedir des de la web del Departament, per recollir les denúncies de treballadors o de ciutadans sobre situacions que posin en perill la salut o la seguretat ja sigui en establiments públics, privats o al mateix carrer.



