- La consellera Núria Parlon i el conseller Òscar Ordeig han presentat la campanya publicitària de prevenció d’incendis forestals
- Consta de tres espots televisius, una falca radiofònica i dos cartells
- L'eslògan, “9 de cada 10 incendis són causats per persones”, apel·la a la responsabilitat cívica per evitar els focs
La consellera Parlon ha destacat: “La ciutadania ha de ser actor responsable de la seva pròpia autoprotecció, però també ha de prendre consciència que en té la responsabilitat. Això és precisament el que remarca la campanya: 9 de cada 10 incendis han estat provocats per persones”.
Parlon ha subratllat també “aquesta campanya posa el focus en la cultura de l’autoprotecció, tot promovent mesures preventives que han de dur-se a terme tant individualment com en l’entorn immediat. Parlem, per exemple, de mantenir net el sotabosc, cuidar el perímetre de les cases i els horts, i crear franges d’autoprotecció al voltant d’habitatges i urbanitzacions. És una feina preventiva clau”.
La titular d’Interior ha afirmat que “la cultura de la corresponsabilitat i la implicació col·lectiva són essencials. Fem una crida a la responsabilitat individual per fer possible que cadascun de nosaltres juguem un paper clau en la protecció del nostre entorn natural”.
La prevenció dels incendis forestals
Per la seva banda, el conseller Ordeig ha explicat que el Departament d’Agricultura, que és qui té les competències en prevenció d’incendis forestals a Catalunya, porta a terme tot l’any accions orientades a l’execució i manteniment d’infraestructures com camins i punts d’aigua. Hi ha línies d’ajuts destinades a finques públiques i privades, per a empreses agroforestals perquè utilitzin el bosc com a matèria i per a la ramaderia amb l’objectiu de contribuir a mantenir els boscos. L’objectiu és que la gestió dels boscos sigui la principal eina de prevenció i així poder facilitar els treballs d’extinció quan arribi el foc.
Ordeig, a més, ha informat de la feina sobre el terreny que fan els Grups Especials de Prevenció d’Incendis Forestals (GEPIF), que actuen directament al bosc fent prevenció, vigilància i una primera intervenció en cas d’incendis, així com el suport del Departament a les Agrupacions de Defensa Forestal i als ajuntaments per protegir les seves urbanitzacions i nuclis.
El conseller ha argumentat que parlar avui de boscos és parlar de les conseqüències del canvi climàtic i que el Govern està treballant per afrontar i preparar-se pels nous escenaris: “Anem tard en la prevenció i la gestió. La massa forestal a Catalunya ha crescut significativament les últimes dècades. Més massa forestal no vol dir millor qualitat de boscos. El bosc s’ha de gestionar i potenciar l’economia circular i bioeconomia a través de la gestió i aprofitament”
El diputat Jordi Fàbregas ha destacat “l’esforç que fa la Diputació de Barcelona per conscienciar la societat". També ha fet esment que “és important recuperar el vincle de la població amb la cura del territori que l’envolta".
A més, ha explicat el suport continuat de la Diputació per a la detecció i l’assistència als ajuntaments en la reducció del risc. Un exemple d’aquest suport són les línies d’ajuts per a la retirada d’abocaments amb risc d’incendis.
Una campanya que apel·la a evitar comportaments irresponsables en el medi natural

La campanya publicitària d’enguany ha anat a càrrec de l’agència Evil Love. Consta de 3 espots de mig minut, un parell de cartells i una falca radiofònica de 30 segons. Aquest cop s’ha optat per un eslògan contundent basat en els estudis de causalitat dels incendis fets pel Cos d’Agents Rurals: “9 de cada 10 incendis són causats per persones”. El subtítol posa en relleu l’afirmació “tota imprudència és fatal”.
Per tant, enguany s’apel·la directament a evitar, al medi natural, comportaments irresponsables que suposen un alt risc de provocar un incendi forestal. La campanya s’ha centrat en tres: llençar burilles de cigarreta al bosc, fer barbacoes en zones no adaptades per a aquesta activitat i cremar restes vegetals a prop de massa forestal.
Els tres espots televisius duren mig minut. Cadascun d’ells té una d’aquestes situacions de risc com a eix vertebrador de l’anunci. En un dels espots veiem un grup de joves fent una barbacoa sota uns arbres i encenent l’espelma d’un pastís. En un altre, dues persones netegen d’herba la seva finca, amb les restes fan una pila i després, la cremen tot i ser un dia de vent. En l’últim, dues persones que van en cotxe fan una parada en un camí forestal per fumar una cigarreta. La burilla l’acaben llançant per la finestra del vehicle.
Enguany, per als espots s’ha optat per un format narratiu original: en la part central veurem un comportament inadequat i, al fons, ocupant tots els marges de la pantalla, imatges aèries d’un bosc totalment cremat. És la imatge que prevaldrà, en silenci, quan desaparegui l’escena irresponsable que ha provocat el foc just abans d’una fosa a negre, que remarca el dramatisme de la situació. El rodatge i les fotografies de les gràfiques es van fer en una sola jornada a primers de juny a la urbanització Vallserena de Sant Pere de Vilamajor (Vallès Oriental).
La campanya, que tindrà una durada de dos mesos, ha tingut un cost d’1.013.000 euros + IVA i ha estat cofinançada pel Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació i la Diputació de Barcelona.
A l’acte també hi han assistit el diputat delegat de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal de la Diputació de Barcelona, Jordi Fàbrega; el secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió, Carles Escolà; la directora de la DGPEIS, Tamara Garcia; el director general de Boscos i Gestió del medi, Jaume Minguell; la consellera delegada de Forestal Catalana, Ester Blanco, i representants de les Agrupacions de Defensa Forestal, entre altres.
Adjuntem els materials de la campanya sobre incendis forestals 2025: https://www.swisstransfer.com/d/61ddb756-1fb7-4094-85ff-93dcdfb67162