Territori

S'executa la calada del túnel de la C-16 entre Puig-reig i Gironella

query_builder   19 setembre 2006 15:05

event_note Nota de premsa

S'executa la calada del túnel de la C-16 entre Puig-reig i Gironella

Les obres de desdoblament de l'eix del Llobregat (C-16) en el tram Puig-reig - Gironella han superat un moment clau amb la calada dels dos túnels que s'estan construint a la zona situada entre el Guixaró i Viladomiu Nou, al terme de Casserres. Aquests túnels, un per cada sentit de la circulació, tenen unes longituds de 1.030 i 970 metres, i una amplada de 12 metres. Els treballs en aquest tram conclouran a finals de 2007.

Desdoblament de l’eix del Llobregat Amb l’objectiu de potenciar la comunicació entre el Berguedà, el Bages i l’àrea metropolitana, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la prolongació del desdoblament de l’eix del Llobregat (C-16) des de Puig - reig fins a Berga. En les últimes setmanes, ja han entrat en servei els dos extrems d’aquest tram; entre Navàs i Puig-reig i entre Gironella i Berga, més de la meitat del desdoblament, que abasta un total de 21 quilòmetres. Aquesta actuació comportarà una inversió global de 234 MEUR.

Actualment, els treballs es concentren en el tram intermedi, entre Puig-reig i Gironella, que es van iniciar més tard que els dels extrems com a conseqüència del canvi de traçat respecte de la proposta inicial. Després de la tramitació corresponent, les obres en aquest tram van començar el juliol de 2005.

Calada del túnel

Ara, aquests treballs han superat una fita clau amb la calada –la trobada entre els dos fronts d’excavació– dels dos túnels principals que es construeixen en aquest tram. Aquests túnels, un per a cada sentit de la circulació, se situen al pas de l’autovia en construcció per la zona entre el Guixaró i Viladomiu Nou, al terme municipal de Casserres. Tenen 1025 i 960 metres de longitud respectivament i una amplada de 12 metres. L’altura màxima de cadascun dels túnels és de 8,1 metres, amb un gàlib mínim de 5 metres.

Pel que fa a les calçades, cadascuna està formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada, més voral interior d’1 metre i exterior de 2,5 i voreres de 0,75 metres. En l’embocadura de cada túnel s’han format falsos túnels per tal d’integrar l’estructura en l’entorn.

En ambdós extrems, els túnels connectaran amb viaductes, que estan en execució. A la banda sud, connectaran amb els viaductes del torrent de Lladó i a la nord, amb els de la riera de Clarà. Un cop finalitzada la perforació, es duran a terme les següents operacions:

 - Revestiment dels túnels

- Pavimentació de les calçades

- Obres de drenatge

- Instal·lació de l’enllumenat, ventilació i control ambiental.

 - Instal·lacions de seguretat i control

- Senyalització

- Perforació i condicionament de les galeries de connexió de seguretat. S’han previst, en compliment de la directiva europea sobre seguretat en túnels de la xarxa transeuropea de carreteres, dues connexions transversals entre els túnels, de manera que resulti una distància màxima entre sortides d’emergència d’uns 400 metres.

Estat de les obres

Actualment, es treballa en tot el tram Puig-reig – Gironella, que abasta una longitud d’uns 8,6 quilòmetres. Aquest tram del desdoblament quedarà enllestit enllestit a finals de l’any vinent.

La carretera construïda té les característiques d’autovia i la seva secció està formada per dues calçades separades per una mitjana d’un metre formada per una barrera de seguretat tipus New Jersey. A cada calçada es construiran dos carrils de 3,5 metres, un voral exterior de 2,5 metres i un voral interior d’1 metre.

En les obres que s’estan executant, a banda dels dos túnels ja esmentats, cal destacar els elements següents:

Viaducte sobre el Llobregat, a Puig-reig. De 586 metres de longitud i una amplada de 23 metres, té cinc trams i està format per un taulell que suportarà ambdues calçades. L’alçada màxima del viaducte serà de 43 metres en el seu encreuament amb la llera del riu. Serà una estructura mixta de formigó i acer que es construirà per trams en el seu extrem sud i a mesura que s’avanci, s’anirà empenyent per mitjà de gats hidràulics per damunt de les piles cap a la seva posició definitiva.

Dos falsos túnels, de 120 metres de longitud, situats entre la zona de Can Prat i el Guixaró, al terme municipal de Puig-reig.

Viaductes sobre el torrent de Lladó, amb unes longituds de 220 metres la calçada esquerra i de 190 metres la dreta. Els fonaments i les piles estan executats.

Viaductes sobre la riera de Clarà, amb una longitud de 300 metres. Els fonaments i les piles estan executats i les bigues sobre les quals es construirà la llosa estan col·locades.

Vial urbà, d’1 quilòmetre de longitud, de connexió entre l’enllaç Puig-reig nord i la BV-4131 (cap a Casserres).

Viaductes sobre el Llobregat a Gironella, de 186 metres de longitud cadascun.

Enllaços. Aquest tram inclou quatre enllaços: Puig-reig nord (format per dos semienllaços, situats un a cada costat del Llobregat); Gironella – sud (format per dos semienllaços); Gironella centre – Casserres i Gironella nord.

Accés a Casserres

En aquest tram, hi ha una altra actuació en marxa: la nova carretera d’accés a Casserres. Actualment, s’està treballant en la part més propera de Casserres i executant el viaducte sobre la riera de Clarà. La part més pròxima a Gironella és objecte d’una nova informació pública, atès que el traçat inicialment previst afectava un espai d’interès natural i unes restes arqueològiques. Les obres es duran a terme de manera conjunta amb el desdoblament de l’eix.

3  

Imatges

foto 1

foto 1 484

planol

planol 1030

foto 2

foto 2 623

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia