Actualment, el DPTOP està desenvolupant les obres de perllongament de la línia d’FGC a Terrassa, que dotaran la ciutat de tres noves estacions, permetran fer intercanvi amb Renfe i faran arribar aquesta línia fins al barri de Can Roca. La conveniència de construir el túnel del tram Rambla – UPC-Vallparadís amb l’ajuda de tuneladora han fet necessària la redacció d’un projecte de traçat actualitzat i el corresponent estudi d’impacte ambiental per tal de sotmetre aquests canvis al tràmit d’informació pública.
El projecte anterior plantejava en una primera fase iniciar les obres des de la nova estació UPC-Vallparadís fins a la Rambla d’Ègara en mina. En una segona fase, i amb un projecte independent, es preveia excavar amb tuneladora des de l’estació de Can Roca fins a Vallparadís, on s’ubicaria el pou d’extracció de la tuneladora.
El nou projecte preveu construir amb tuneladora tot el tram, des de Rambla d’Ègara fins a Can Roca. Aquesta solució comporta millores tècniques i constructives, alhora que suposa un impacte menor en superfície i menys afectació en el trànsit. L’evacuació de terres es farà per Can Roca, on se situarà l’entrada de la tuneladora, fet que disminuirà el trànsit de vehicles pesants pel centre de la ciutat. Al mateix temps, el nou projecte de traçat permet recollir les propostes de l’Ajuntament de Terrassa i de veïns.
En paral·lel, s’està redactant el projecte constructiu dels túnels, que podrà ser aprovat durant el primer semestre del 2006, un cop superat el tràmit d’informació pública. Així, les obres dels túnels podran començar el juny vinent i concloure a finals de 2009. Aquest termini inclou les excavacions arqueològico-paleontològiques que s’estan duent a terme a la zona de la futura estació d’UPC-Vallparadís. D’altra banda, les estacions d’UPC-Vallparadís i Can Roca estan actualment en fase de construcció.
Modificacions en el traçat
Aquest és, per trams, el traçat actualitzat del perllongament de la línia d’FGC a Terrassa:
Rambla – UPC-Vallparadís: El projecte proposa que el doble túnel, partint de la zona final de la cua de maniobres existent a continuació de l’estació de Rambla, giri a la dreta passant sota el Mercat de la Independència per darrere del Raval Montserrat i de l’Ajuntament de Terrassa. Posteriorment, el túnel entra en una recta pel centre històric, on s’evita el pas proper per edificis significatius i després gira a l’esquerra buscant el camí cap al torrent de Vallparadís, per a confluir en l’estació on finalitza aquest tram.
UPC-Vallparadís – Intercanviador: Es planteja un traçat més rectilini que permetrà una millor explotació, ja que es podran obtenir velocitats de trajecte millors i més uniformes. Això, a més, comportarà avantatges per a la mateixa via i per al material mòbil, perquè redueix zones de frenada i contribueix a disminuir el desgast a carrils i rodes. Es minimitza l’afecció a l’entorn urbà, monumental i ambiental, de la zona del torrent de les Bruixes.
Intercanviador – Can Roca: Es manté el traçat anterior.
Final Can Roca-Dipòsit de trens: El projecte proposa modificar el procés constructiu per tal de fer amb pantalles tot l’espai d’andanes, en lloc del mètode de túnel per destrossa previst anteriorment. S’habilitaran vies per als trens fora de servei.
Procés constructiu
La totalitat del traçat entre Rambla i el dipòsit de trens de final de línia de FGC transcorrerà subterrani, a través d’un doble túnel per via senzilla en la major part del recorregut, tret de les zones d’estació de Rambla, UPC-Vallparadís, Intercanviador amb RENFE i Can Roca. La planificació d’obres comprèn la realització dels túnels fins a l’estació Rambla, tenint en compte que la tuneladora construeix en una primera fase un dels túnels, es desmunta al finalitzar en l’estructura d’arribada pròxima a l’estació esmentada i es transporta de nou al recinte a Can Roca, per a construir el segon túnel.