La variant de Mataró és l’autopista C-32, que és lliure de peatge per als vehicles que fan moviments de curt recorregut, i que actualment suporta un important volum de circulació.
La intensitat màxima es registra al tram comprès entre l’enllaç amb l’autopista de Granollers (C-60) i l’enllaç de Mataró Oest, que dóna accés a l’Hospital i al centre comercial, amb uns 90.000 vehicles diaris. En canvi, pel tram entre els enllaços de Mataró Oest i Mataró Nord hi circulen 65.000 vehicles diaris.
A més d’aquesta disparitat de fluxos de trànsit, els enllaços existents a la C-32 a Mataró en direcció Barcelona són clarament insuficients, especialment en comparació amb els disponibles en direcció Girona.
Del conjunt d’enllaços de què disposa la variant, a dos es poden realitzar moviments de connexió amb Barcelona, mentre que, en el cas de la connexió amb Girona, es disposa de quatre enllaços. En canvi, el 80% dels desplaçaments per motius laborals es produeixen entre Mataró i l’àrea metropolitana de Barcelona i el 20%, en direcció a Girona.
Aquests dos fets, el trànsit intens en un dels trams de la variant de Mataró i la falta d’adequació dels accessos a les pautes de mobilitat reals, feia necessària una remodelació global de la C-32 al pas per aquest municipi.
La solució adoptada és la construcció de calçades laterals a banda i banda de la C-32 que canalitzaran el trànsit local, mentre que el de pas continuarà fent servir el tronc central de l’autopista. Així mateix, es remodelaran els accessos existents per tal de dotar-los de noves possibilitats de moviments i se’n construirà un de nou.
Calçades laterals per augmentar la permeabilitat
L’àmbit de l’actuació té uns 6 quilòmetres de longitud. S’inicia a la C-32 poc abans de l’enllaç amb l’autopista de Granollers (C-60) i finalitza després de l’enllaç amb l’N-II, al nord de Mataró.
Les calçades laterals tindran una longitud d’uns 5 quilòmetres, als que cal afegir el tram inicial d’alentiment a la sortida del tronc central de l’autopista i el tram d’acceleració per incorporar-s’hi de nou.
Segons el projecte, es construirà una calçada lateral a cada costat de l’autopista, totalment paral•leles i en planta. Cada calçada tindrà dos carrils de 3,5 metres, un voral esquerre d’un metre i un dret de 2,5 metres d’amplada, a més d’una cuneta transitable d’1,5 metres.
Els accessos tindran una amplada de nou metres, que inclourà un o dos carrils de circulació, vorals i cuneta transitable. Tant els que es remodelaran com el nou, comunicaran amb les calçades laterals i no amb el tronc central de la C-32. La incorporació a aquest tronc es podrà fer pels dos extrems de les calçades laterals.
Nous moviments des dels enllaços
Pel que fa als enllaços, les principals actuacions previstes són les següents:
Enllaç amb la C-60: es remodelarà totalment per permetre el pas de les calçades laterals i s’hi afegirà el moviment de sortida de la calçada des del costat mar cap al nucli urbà de Mataró, que fins ara no era possible.
Enllaç Mataró Oest 1: uneix les places de Gran Bretanya i França i dóna accés al centre comercial i a l’Hospital de Mataró. A més de la seva remodelació, un dels moviments del costat muntanya passarà a fer-se des d’un nou enllaç que es construirà a continuació d’aquest.
Enllaç Mataró Oest 2: aquest accés de nova construcció s’ubicarà a uns 600 metres de l’anterior, a la Riera de les Piques, i tindrà dues rotondes a ambdós costats de les calçades laterals. D’altra banda, el tronc central de la C-32 s’haurà de desplaçar uns 10 metres en un tram de 550 metres de longitud a continuació d’aquest accés per tal d’encabir-hi les calçades laterals.
Enllaç Mataró Nord: es reestructurarà íntegrament, no sols per adaptar-lo a les calçades laterals, sinó per fer possible moviments de connexió amb Barcelona que no existien, aprofitant el sistema de rotondes que hi ha a la carretera de Mata.
Enllaç Mataró Nord/N-II: aquest accés es remodelarà per permetre el pas de les calçades laterals.
D’altra banda, també s’actuarà a la carretera C-31E, que és la que enllaça l’N-II amb la C-32. Actualment, disposa d’un carril per sentit amb un pendent entre el 6 i el 8%, cosa que provoca que es formin retencions pel pas de vehicles pesants.
Per tal de resoldre aquesta situació, es construirà un tercer carril en sentit ascendent des de la rotonda de l’N-II fins a l’autopista C-32.