Economia i Hisenda

Els signants de l'Acord estratègic destaquen la necessitat de donar-li continuïtat durant la propera legislatura

Balanç positiu de l'Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana

query_builder   9 octubre 2006 19:30

event_note Nota de premsa

Els signants de l'Acord estratègic destaquen la necessitat de donar-li continuïtat durant la propera legislatura

Balanç positiu de l'Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana

El Consell d’Institucions de l’Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana s’ha reunit aquesta tarda a la seu del Departament d’Economia i Finances per fer balanç del grau de compliment i execució de l’Acord i aprovar un paquet de mesures en matèria de contractació pública i de millores en la gestió de la incapacitat temporal. A l’acte hi han assistit els màxims representants de les institucions i organitzacions signants. Per part del Govern han participat el conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, i el conseller de Treball i Indústria, Jordi Valls; en nom de les organitzacions patronals Foment del Treball, Pimec i Fepime, Joan Rosell, Josep González i Eusebi Cima, respectivament; i dels sindicats CCOO i UGT, Joan Coscubiela i Josep Maria Álvarez.

Tots els signants han fet una valoració positiva de l’Acord estratègic, i han destacat la importància de l’Acord com a instrument de diàleg social, concertació, implicació mútua i col·laboració entre el Govern i els agents econòmics i socials. Els membres del Consell d’Institucions han coincidit en la necessitat de continuar treballant en el desenvolupament de totes les mesures incloses en l’Acord, així com d’actualitzar-lo i donar-li continuïtat durant la propera legislatura.

Un grau de compliment de més del 80%

D’altra banda, el Govern també ha mostrat la seva satisfacció davant l’elevat grau de seguiment, compliment i execució de l’Acord. Des que es va signar el text, el 16 de febrer del 2005, ja s’han posat en marxa totes les 86 mesures que inclou el document, i més del 80% d’aquestes mesures estan ja acomplertes en només un any i mig de vigència del text.

Entre les mesures assolides, destaquen pel grau més alt de compliment les relacionades amb l’augment de recursos per R+D+i, l’atracció d’inversions, el foment de les exportacions i la projecció internacional, les mesures contingudes en el Pacte Nacional per l’Educació, la creació de 12 centres integrats de FP, les inversions en infraestructures de mobilitat, mediambientals, energètiques i de telecomunicacions, la promoció de rutes aèries, el Pla General d’Ocupació i les reformes del SOC, els nous instruments de finançament de l’activitat empresarial, el Pla de Sòl Industrial, el Pla de Riscos Laborals, la creació de l’IRSC i la Llei de prestacions econòmiques o la reforma qualitativa i l’increment d’un 22,7% de la RMI.

Noves mesures per a la millora de la gestió de la incapacitat temporal i en matèria de contractació pública

Precisament, i dins de l’epígraf de les Relacions Laborals, el Consell d’Institucions ha aprovat avui un paquet de noves mesures relacionades amb la millora en la gestió de la incapacitat temporal i en matèria de contractació pública amb les quals es dóna compliment a les mesures 73 i 78 de l’Acord, per a la millora de la qualitat de l’ocupació i la cohesió social. Aquesta és la primera vegada que s’arriba a un acord d’aquestes característiques, a través d’un procés de consens i concertació, amb el qual es dóna resposta a un conjunt de demandes de les organitzacions empresarials i sindicals.

Les propostes d’actuació en l’àmbit de la incapacitat temporal van dirigides a millorar la seva gestió, així com reduir les causes laborals i no laborals que la provoquen. En aquest sentit, s’han definit un total de 18 actuacions que es poden agrupar en quatre grans eixos: la millora dels sistemes d’informació i comunicació, de l’assistència sanitària, de regulació de la prestació i, finalment, de la coordinació i el seguiment de les actuacions. Entre les mesures destaquen, per exemple, la creació de l’Àrea d’Atenció a l’Usuari amb seu a l’ICAM (Institut Català d’Avaluacions Mèdiques) per atendre les demandes dels treballadors i empresaris; la formació específica per als professionals que treballen en les àrees d’atenció primària perquè a l’hora d’avaluar les situacions d’incapacitat temporal tinguin en compte el seu possible origen laboral; o l’avançament del pagament directe de la prestació de la incapacitat temporal a les petites empreses (per part de l’Institut Nacional de la Salut i de les Mútues d’Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social).

També s’han aprovat un paquet d’actuacions en matèria de contractació, algunes de les quals s’avancen a la futura legislació en aquest àmbit. L’objectiu és millorar en la definició i execució dels contractes públics; incrementar l’eficàcia i la transparència per garantir la màxima concurrència; i introduir en la redacció dels contractes clàusules socials en matèria de seguretat i salut laboral, d’acord amb el que marca la normativa europea. Finalment, també es preveuen mesures específiques de control de la subcontractació, en la línia de la Llei reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció aprovada pel Congrés el passat 28 de setembre.

Els dos documents han estat elaborats i consensuats per dues comissions de treball formades per representants de les institucions signants de l’Acord. En el cas de les propostes relacionades amb la gestió de la incapacitat temporal, també hi han participat experts del Departament de Salut de la Generalitat, de l’Institut Català d’Avaluacions Mèdiques i dels organismes col·laboradors en la gestió de la Seguretat Social com les mútues d’accidents de treball i malalties professionals; i, per redactar el document de contractació pública, també han comptat amb el suport tècnic de la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Generalitat.

1.539 milions d’euros per aquest 2006

La dotació de l’Acord estratègic en els pressupost de la Generalitat per al 2006 és de 1.539 milions d’euros, dels quals a 30 de juny ja s’havien executat 920,5 milions, un 60%. Entre les mesures més destacades es troben les relacionades amb el finançament de l’activitat empresarial (220,6 milions), les de millora de les infraestructures energètiques i mediambientals (209,3 milions) i de transport i mobilitat (190 milions) i el conjunt de mesures destinades al foment de la cohesió social (472,1 milions). L’any 2005 es van executar 1.033 milions. La dotació pressupostària total estimada de l’Acord superarà els 3.000 milions d’euros fins a finals del 2007.

Un acord dinàmic

Durant la reunió també s’ha fet balanç de la tasca realitzada per les diferents comissions específiques i de seguiment com una mostra del procés de concertació i de la implicació de totes les parts. Aquesta és la tercera vegada que es reuneix el Consell d’Institucions. La Comissió de Seguiment, formada per representants de les institucions signants i encarregada de vetllar pel compliment de les mesures, s’ha trobat 9 vegades, i la Interdepartamental, integrada pels departaments de la Generalitat afectats per les diferents mesures, un total de 3. Pel seguiment de l’Acord en el territori l’any 2005 es van constituir quatre comissions territorials a Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre, en les quals també hi participen representants del món econòmic i social, així com de l’àmbit universitari. Des de la seva creació, ja han mantingut un total de 10 reunions. Finalment, les diferents comissions i grups de treball creats per endegar polítiques concretes com ara la comissió per a l’estudi de la conciliació de la vida laboral, personal i familiar; la comissió per a la millora de la gestió de la incapacitat temporal; la comissió de contractació pública; la comissió per a la Renda Mínima d’Inserció; o la de seguiment per a l’evolució de la política d’habitatge, sumen un total de 32 trobades. També s’han realitzat un total de 16 sessions monogràfiques per avaluar el seguiment de blocs de mesures concretes amb els alts càrrecs dels diferents departaments responsables de la seva execució.

Des de la signatura del text, el 16 de febrer del 2005, els consellers del Departaments signants de l’Acord, també han comparegut dues vegades al Parlament.

2  

Imatges

Fotografia de la roda de premsa

Fotografia de la roda de premsa 204

Fotografia de la reunió de balanç

Fotografia de la reunió de balanç 308

2  

Fitxers adjunts

Documentació contractació

Documentació contractació
PDF | 38

Consell d'Institucions

Consell d'Institucions
PPT | 175

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia