8 carrils oberts
Amb aquesta obertura, queda sense afectació una de les principals entrades a la ciutat de Barcelona que disposa ara de quatre carrils de sortida i de quatre d’entrada a ple rendiment després de 22 mesos d’obres. A més, el procés de recuperació dels carrils de circulació es complementa amb les obres de reurbanització de les voreres que s’hi estan duent a terme.
Igualment, els carrers que fins ara s’utilitzaven com a recorregut alternatiu d’entrada a Barcelona mentre ha estat tallada l’Avinguda Meridiana, carrers d’Olesa i de Concepció Arenal, recuperen des d’avui la seva funció habitual. Es preveu que siguin reasfaltats al llarg de la propera tardor.
Aquest conjunt d’actuacions tenen com a principals beneficiaris els veïns de la zona que a partir d’ara patiran menys molèsties, i els conductors que utilitzen aquesta via com entrada o sortida de Barcelona, ja que retorna a la normalitat una de les vies més importants per a la mobilitat de la ciutat.
Restriccions actuals
Pel que fa a les afectacions al trànsit que encara generen les obres, cal esmentar que el carrer de Felip II queda totalment tallat des d’avui i fins a final d’any entre Avinguda Meridiana i Juan de Garay. Només hi podran accedir veïns i usuaris de la gasolinera entrant pel carrer de Juan de Garay. Es recomana als conductors l’itinerari carrer de Sant Antoni Maria Claret-Espronceda-Juan de Garay-Felip II.
Finalment, pel que fa al servei de metro, fins a finals d’aquest mes d’agost continua anul·lat el tram de l’L5 entre Sagrada Família-Maragall. S’ha posat a disposició dels usuaris un servei de bus que fa el mateix itinerari.
El nou intercanviador
Les obres que han afectat l’Avinguda Meridiana al llarg d’aquests mesos han permès portar a terme una de les fases de construcció del que serà un dels nusos de connexió entre línies de metro i ferrocarril més potents de Barcelona.
Actualment, la correspondència entre l’L1 i l’L5 a l’estació de Sagrera ja és la més utilitzada de la xarxa de metro de Barcelona amb uns 36.000 viatgers diaris. El futur intercanviador permetrà la connexió als viatgers entre aquestes línies i l’L9. A més, es completarà amb el futur perllongament de l’L4 i la possible construcció d’una nova estació de Renfe, inclosa en el Pla Director d’Infraestructures 2001-2010. Quan hi arribin aquestes dos línies de metro es preveu que serà utilitzat per uns 110.000 viatgers diaris.
Les obres de l’intercanviador es van iniciar l’agost de 2004 i, tot i que conclouran a finals de l’any que ve, es preveu que a finals d’aquest 2006 ja sigui operatiu el pas per l’intercanviador central. L’actuació es va emprendre per tal d’incrementar la capacitat de l’intercanviador i millorar-ne la mobilitat interior per adaptar-se a l’augment del flux d’usuaris.
Així, aquesta important obra inclou l’ampliació de vestíbuls i del mateix intercanviador que passa de tenir uns 850 m2 a una superfície de 2.900 m2 quan estigui acabat. El vestíbul de la L1 de Garcilaso també multiplica el seu espai, de 260 m2 passarà a tenir-ne 1.150 m2 , i el de Felip II doblarà la seva superfície fins arribar als 750 m2. L’actuació consisteix també en la substitució de l’esquema d’andanes existent (una andana central i dues de laterals) per una única andana central més gran. L’obra consisteix també en ampliar fins a 8,5 metres l’andana central i anul·lar les dues laterals. Amb aquesta opció, es guanya en superfície total d’andana per als usuaris i una sola andana central dóna servei als dos sentits de la circulació. Igualment, s’adaptarà el conjunt del nou intercanviador a persones amb mobilitat reduïda.
Obres executades
Al llarg d’aquests mesos, s’ha realitzat bona part del projecte.
· Vestíbul Garcilaso (L1): s’ha ampliat i s’ha modernitzat per adaptar-lo a l’increment d’usuaris. Les obres d’arquitectura i acabats estan en execució.
· Intercanviador central: s’ha ampliat i modernitzat els dos vestíbuls de l’L1 i L5. Les obres d’arquitectura i acabats estan en execució.
· Andana central L1: substitució de l’esquema d’andanes existent per una única andana central més gran.
Obres en execució
· Ampliació vestíbul Felip II L5: construcció d’un nou vestíbul que tindrà el doble de superfície.
· Ampliació andana central L5: ampliació l’andana central i anul·lació de les dues laterals donant servei als dos sentits de la circulació.
· Intercanviador central: connexió entre vestíbuls de l’L1 i l’L5 que es preveu que entri en servei a finals d’any.