Avui entra en servei totalment el tram de la C-14 entre Oliana i Coll de Nargó un cop el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha conclòs les obres per a millorar-ne el traçat. Els treballs han consistit principalment en l’eixamplament de la carretera i l’eliminació de revolts per tal d’afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit i han permès escurçar 1,5 quilòmetres un recorregut que en tenia 11,7. Les obres, que van començar l’estiu de 2003, han comportat una inversió de 64,3 MEUR.

Accessos al Pirineu

La C-14, l’Eix Segre-Francolí, serveix de suport tant al trànsit intern com al de llarga distància i, al seu pas per les comarques al nord de Lleida, constitueix la principal via d’accés pirinenca. Així, el DPTOP ha millorat el traçat del tram comprès entre els termes municipals d’Oliana i Coll de Nargó, en el marc de les actuacions que està desenvolupant per tal d’afavorir les comunicacions al Pirineu i promoure l’equilibri territorial.

Actuació complexa

Donada l’orografia de la zona, el tram que avui entra en servei ha estat objecte d’una actuació complexa, amb la construcció de les estructures següents:

.- 5 túnels, amb un total d’uns 2.600 metres de longitud.

.- 4 viaductes, amb una longitud total de 742 m.

.- Un pas superior de 42 m.

 .- Un pas inferior

.- 13 obres de drenatge

Les obres han comportat l’eliminació de fins a una trentena de revolts i l’eixamplament de la carretera, que ha passat de 7 a 10 metres d’amplada –amb dos carrils de 3,5 m i vorals d’1,5 m. D’altra banda, en un tram de dos quilòmetres prop d’Oliana, on el pendent màxim és d’un 7%, s’ha format un carril per a l’avançament de vehicles lents. En conseqüència, aquests treballs permeten millorar significativament la fluïdesa i la seguretat del trànsit i escurçar el trajecte.

 Concretament, l’actuació es pot dividir en cinc trams:

 · Primer tram (3 quilòmetres): S’inicia a la intersecció amb la carretera LV-5118, d’accés a Peramola, que s’ha millorat. Seguidament, la via puja amb un fort pendent, motiu pel qual s’ha format un tercer carril d’avançament. En aquest tram, s’ha construït un túnel, de 215 metres de longitud, i dos viaductes: un de 260 m i un altre, batejat com a pont de Sant Ermengol, de 292 m.

· Segon tram (1,9 quilòmetres): S’ha eixamplat la carretera pel costat de l’embassament i respecte del traçat anterior, s’ha desviat a l’entrada del segon túnel, de 285 metres de longitud. Abans de l’entrada del túnel, s’ha construït un viaducte de 40 metres.

· Tercer tram (3 quilòmetres): És un traçat pràcticament de nova planta, que ha permès eliminar diversos revolts. S’han format tres túnels de 800, 937 i 285 metres, respectivament, i un pont de 150 metres de longitud.

· Quart tram (900 metres): És un tram de nova construcció, gairebé paral·lel a l’anterior, amb un pas inferior per accedir a les finques existents i fer el canvi de sentit.

· Cinquè tram (1 quilòmetre): S’ha millorat la carretera des del pont sobre el riu Sallent (pont dels Raiers), que s’ha eixamplat per adaptar-lo a la nova secció de la carretera, fins al final de l’actuació, a 200 metres de la carretera de Coll de Nargó (L-511).

Mesures correctores d’impacte

D’altra banda, s’està redactant el projecte de mesures correctores d’impacte, amb un pressupost de 850.000 euros. Està previst que els treballs es licitin a principis de l’any vinent.

Fotografies: Ramon Vilalta

2  

Imatges

Túnel a Coll de Nargó

Túnel a Coll de Nargó 58

Pont dels Raiers

Pont dels Raiers 86