Eix Vic-Ripoll
L’eix Vic-Ripoll es recolza sobre la C-17, que uneix de sud a nord els municipis de Vic, Sant Hipòlit de Voltregà, Torelló, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Ripoll, seguint en gran part la vall del riu Ter. Actualment, aquesta via està desdoblada entre Centelles i Manlleu i, amb l’objectiu de millorar les comunicacions entre Ripoll, Osona i l’Àmbit Metropolità, la Generalitat ha previst desdoblar aquest tram de la C-17 fins a Ripoll.
Avui, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat la licitació de la concessió que comprèn la gestió de tot l’eix (des de l’enllaç de Centelles) fins a Ripoll, de 49,4 quilòmetres de longitud, així com les obres de desdoblament del tram entre Manlleu i Ripoll. Es preveu iniciar les obres durant el segon semestre d’aquest any, amb una inversió d’uns 270,7 MEUR. Aquesta actuació es finançarà mitjançant la fórmula de la concessió d’obra pública.
Característiques de l’actuació
La nova autovia estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada per sentit de circulació i vorals exteriors de 2,5 metres. Una mitjana de 3 metres i un voral interior d’1 metre separaran els dos sentits.
En les obres, que abasten un total de 26,5 quilòmetres, es poden distingir cinc trams:
Variant de les Masies de Voltregà (8 quilòmetres): s’inicia al terme municipal de Manlleu, a l’enllaç entre la C-17, l’accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d’aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte, enllaça amb la carretera actual i s’ubica l’accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l’autovia discorre entre l’actual C-17 i el riu Ter, fins arribar a les Vinyoles d’Orís, on torna a connectar amb l’actual carretera, que es desdobla. En aquesta zona, es preveu un enllaç amb la BV-5225, d’accés a Torelló.
Final de la variant de les Masies de Voltregà - inici de la variant de Sant Quirze de Besora (5,5 quilòmetres):
la plataforma actual es manté i els desdoblaments s’efectuen per un costat o un altre de la via en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona propera a la carretera mitjançant un enllaç a Torelló-Can Branques. El projecte també inclou l’enllaç de Borgonyà i els accessos a la Mambla, l’Espona i Can Bajalou. El túnel situat a l’entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà amb la construcció d’un segon túnel paral·lel i també es duplicaran els dos viaductes sobre el Ter.
Variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu (5 quilòmetres): aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. Les obres inclouen l’ampliació dels actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens. També es duplicaran els dos túnels existents, el Ginestet i de Codines. El tram finalitza a l’inici de la comarca del Ripollès.
Final de la variant de Montesquiu – enllaç C-26 (6,6 quilòmetres): l’actual túnel de la Farga es desdobla amb un segon túnel i es construeix un altre túnel d’uns 420 metres de longitud que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou constituirà el desdoblament en sentit Vic, mentre que en el sentit Ripoll s’amplia la carretera seguint el traçat actual. També es dupliquen el fals túnel de la Cúbia i el túnel de Terradelles. Al final d’aquest tram i per al sentit Vic es construeix un nou túnel (túnel de Ripoll), que tindrà 956 metres. Per al sentit Ripoll, s’aprofita el corredor de pas de la carretera existent per a construir els dos carrils i la via actual s’utilitza en gran part com a calçada lateral. Finalment, es millora l’enllaç de la Farga de Bebié.
Enllaç C-26 – Ripoll (1,4 quilòmetres): en aquest tram la via s’adapta a les condicions urbanes de la zona, i no té característiques d’autovia sinó de carretera convencional. Es construirà una rotonda a nivell a l’encreuament amb la carretera C-26 o carretera de les Lloses i una altra a uns 650 metres. També es mantindrà la rotonda actual ubicada a uns 350 metres abans del final de l’actuació. El tram conclou a la rotonda existent a l’inici de la variant de Ripoll.
Grans eixos viaris
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està donant un impuls decidit a la formació de grans eixos viaris, amb l’objectiu de millorar les comunicacions, la seguretat i la fluïdesa del trànsit i de contribuir al desenvolupament equilibrat del país.
Aquest esforç es traduirà aquest any en l’execució de 100 quilòmetres nous d’autovies que comportaran una inversió de 845 MEUR. Igualment, el DPTOP està tramitant el desdoblament de l’eix Transversal i preveu licitar l’eix Diagonal el quart trimestre d’aquest any.
Pel que fa la construcció de noves autovies, cal destacar les actuacions següents:
Palamós – Palafrugell: Aquest any continuen les obres de desdoblament de la C-31 entre Palamós i Palafrugell, amb una inversió de 42,7 MEUR.
Eix Maçanet de la Selva – Platja d’Aro: Les obres de desdoblament del tram intermedi entre Vidreres i l’enllaç de l’Alou s’iniciaran durant el tercer trimestre d’enguany. La concessió de tot l’eix està adjudicada per un import de 63 MEUR.
Eix Reus-Alcover: Els treballs consisteixen en el desdoblament de la C-14 entre els municipis de Reus i Alcover. La concessió d’aquest eix es va adjudicar per un import de 78 MEUR. Els treballs començaran el tercer trimestre d’enguany.
Eix del Llobregat: Es preveu que durant el tercer trimestre entri en servei el tram Navàs - Puig-reig i abans de finals d’any el Gironella - Berga del desdoblament de l’eix del Llobregat (C-16).
1