Apartir del proper dimecres, 3 de maig, es tallarà al trànsit de vehicles el tram de la rambla de Barcelona del costat Besòs situat entre el carrer de Ferran i el Pla de la Boqueria a causa de l’inici de la segona fase de les obres de millora d’accessibilitat a l’estació de Liceu de l’L3. El costat Llobregat continua obert al trànsit en sentit descendent.

D’aquesta manera, els trams oberts al trànsit tindran les variacions següents:

· Entre el carrer de Ferran i el carrer de Josep Anselm Clavé només es podrà circular de baixada cap al passeig de Colom. L’itinerari alternatiu proposat per a aquells conductors que vulguin accedir a aquesta part de la Rambla es farà per la Via Laietana i el carrer de Ferran.

 · La circulació de vehicles entre la plaça de Catalunya i el Pla de la Boqueria es permetrà en els dos sentits exclusivament per tal de poder accedir i sortir de tots els pàrquings ubicats en aquest tram.

Afectacions al transport públic

· Metro: el servei de metro no queda afectat per aquestes obres. D’altra banda, l’accés banda mar, costat Besòs de la parada Liceu quedarà anul·lat a partir del 8 de maig. D’aquesta manera, a partir d’aquesta data, els usuaris de l’L3 en sentit Canyelles que vulguin accedir a aquesta parada ho hauran de fer exclusivament per l’accés situat a la banda muntanya.

· Autobús: es modifica l’itinerari en sentit ascendent cap a la plaça de Catalunya de les línies d’autobusos diürns 14, 38 i 59 i el de les línies d’autobusos nocturns N4, N6 i N9. Els nous itineraris, com també la ubicació de les noves parades, estaran indicats a les parades anul·lades i dins els vehicles.

6 mesos d’obres

Les obres, que tenen una durada prevista de 6 mesos, són la segona fase de l’actuació d’adaptació a PMR de l’estació de Liceu. La primera fase, iniciada l’abril del 2005 i ja acabada, ha permès la instal·lació d’un ascensor i l’ampliació del vestíbul i d’un tram de l’andana. Aquestes ampliacions han permès guanyar espai per a una sala tècnica, que permetrà l’automatització de l’estació. L’ascensor va del nivell del carrer al nivell del vestíbul, que està situat a la mateixa cota de l’andana. Així mateix, s’han remodelat els accessos i escales i s’han renovat les instal·lacions. Des del punt de vista estructural, s’han fet diverses actuacions de millora com ara la reparació de biguetes del vestíbul en mal estat. Pel que fa als acabats, se n’han posat de provisionals ja que properament es farà una remodelació del vestíbul.

 En l’actuació que comença el proper dimecres, s’instal·larà un ascensor que anirà del carrer fins al vestíbul costat mar de l’andana sentit Canyelles. S’aprofitaran les obres per ampliar el vestíbul i un tram d’andana, automatitzar l’estació, construir camins per a invidents amb paviment diferenciat i per col·locar rampes d’accés als vagons i fer millores diverses tant des del punt de vista estructural com de les instal·lacions de l’estació, que es renovaran.

 En una fase prèvia a l’inici de les obres que s’estima que duri aproximadament un mes i mig, es faran excavacions arqueològiques, atès que on s’ha de fer l’ampliació de l’andana hi ha una part de la muralla de la ciutat. Aquestes excavacions seran coordinades pel Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona conjuntament amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Posteriorment, es construiran les estructures per a l’ampliació de l’andana i s’instal·larà el nou ascensor. Aquesta fase durarà uns tres mesos.

 3 MEUR de pressupost

 La tercera fase suposarà fer treballs interiors al vestíbul, de manera que es preveu que ja es pugui obrir el trànsit de pujada de la Rambla, si bé es mantindrà un tancat d’obra al passeig central de la Rambla que afectarà parcialment el trànsit dels vianants. Aquesta darrera fase es preveu que es perllongui uns tres mesos més. El pressupost del conjunt de l’obra, amb l’adaptació dels dos vestíbuls del costat mar i les diverses millores complementàries és de 3 MEUR.

Quan s’acabi aquesta obra, n’entrarà una altra, promoguda per TMB, que tindrà com a finalitat la remodelació de l’estació, i en el marc de la qual es canviaran els acabats del conjunt de l’estació.

 Pla d’adaptació de les estacions

L’adequació d’estacions per a l’accés de persones amb mobilitat reduïda (PMR) a la xarxa de Metro és una de les prioritats del Govern català amb una inversió que superarà els 100 milions d’euros. Cal tenir en compte la dificultat que comporta remodelar estacions antigues i en funcionament, una iniciativa amb la qual Catalunya s’avança a altres xarxes metropolitanes com les de Nova York, Londres, París o Madrid, pel seu elevat cost i la seva complexitat tècnica.

Actualment, de les 128 estacions de la xarxa de Metro, se n’han adaptat 49, 51 estacions estan en obres i de 21 més s’està redactant el projecte per a la seva execució. Les 7 estacions restants són de nova construcció en obres de prolongació.

Les estacions que es construeixen noves ja es projecten amb els accessos adaptats a persones amb mobilitat reduïda; és el cas de les estacions de l’L11, l’L2, les ampliacions de l’L3 i la l’L5, i totes les estacions de la futura L9 i L10.

Pel que fa a les línies de la xarxa d’FGC, de les 72 estacions existents, 50 ja estan adaptades, 15 estan en obres i s’està redactant el projecte de l’adequació de 5 estacions, mentre que les 2 restants corresponen a estacions de nova construcció.

2  

Imatges

plànol adaptació xarxa

plànol adaptació xarxa 1088

trànsit

trànsit 95