- Fins al 18 de setembre es poden presentar treballs de recerca fets durant el curs 2024-2025

El Departament de Recerca i Universitats ha obert la convocatòria 2025 dels Premis Recerca Jove (PRJ) amb l'objectiu d'impulsar l'esperit científic de l'alumnat de secundària, batxillerat i cicles formatius. El termini per presentar propostes de treballs de recerca fets durant el curs 2024-2025 per optar als guardons es mantindrà obert fins al pròxim 18 de setembre.
Els Premis Recerca Jove, creats el 1981, tenen com a objectiu distingir els 78 millors treballs de recerca fets, de forma individual o en grup, per estudiants de tot Catalunya amb esperit científic. Alhora també reconeixen l’esforç en el foment de la recerca dels instituts on estudien, amb 11 guardons que premien l’acompanyament que es fa des dels centres de secundària. Els premis estan dotats amb 850 euros, en el cas dels alumnes, i amb 2.500 euros, destinats a l’adquisició de llibres i publicacions per a la biblioteca o equipament cientificodocent, pel que fa als centres guardonats. El pressupost total dels premis és de 93.800 euros.
Premis de temàtiques especifiques
Els PRJ també premien temàtiques específiques com ara el Premi Reginó, concedit en col·laboració amb l’Institut Català de les Dones, que distingeix el millor treball de recerca sobre les dones i les seves aportacions; o el premi INEFC al millor treball sobre temàtica esportiva. Completen els guardons temàtics dos premis Alfons Banda, en col·laboració amb l’Institut Català Internacional per la Pau, per a recerques sobre cultura de pau o gestió no violenta dels conflictes; dos premis Luciana Calvo, de l’Escola d'Administració Pública de Catalunya, sobre llengua i dret públic; el premi Ramon Muntaner al millor treball sobre desenvolupament local, concedit per l'Institut Ramon Muntaner; i el premi TIC Salut Social de la Fundació TIC Salut Social sobre salut digital. En total, són 8 premis temàtics dotats també amb 850 euros per al millor treball presentat, i un premi específic pel centre d’educació secundària que hagi destacat per impulsar l'interès per la recerca en relació amb les dones i les seves aportacions a la societat.