La Llei d’atenció i protecció dels infants i els adolescents, aprovada l’any 1995, estableix que els menors d’edat, han de ser objecte de protecció i assistència especials, per la qual cosa fixa un sistema general català d’assistència de l’infant i de l’adolescent i de protecció dels seus drets. Així mateix, en aquesta Llei s’establia el desplegament reglamentari en dos àmbits als quals aquest Decret vol donar compliment, donada la voluntat del Govern de fer un major incís en les accions per a la protecció efectiva de la infància i l’adolescència.
En l’elaboració d’aquest Decret, s’ha considerat convenient unificar en una sola norma el desplegament de la Llei 8/1995, imprescindible per a l’aplicació i la plena efectivitat del règim sancionador del capítol VII, adreçat a garantir la defensa i la salvaguarda dels drets de la infància i l’adolescència, malgrat que es tracti d’una normativa que afecta directament les competències atribuïdes a diferents departaments de l’administració de la Generalitat de Catalunya i al Consell de l’Audiovisual de Catalunya.
El procés d’elaboració es va iniciar formalment l’abril de 2004 i el tràmit d’informació pública es va fer per mitjà d’un edicte, publicat al DOGC, el 19 de desembre de 2004. Tanmateix, aquest Decret que desenvolupa una Llei de 1995 s’hauria d’haver aprovat fa gairebé deu anys. En aquest període la competència d’atenció a la infància ha passat de l’anterior Departament de Benestar Social al de Justícia (1996) i d’aquest a l’actual de Benestar i Família (2002), canvis que han influït negativament en l’elaboració d’aquesta normativa.
Protecció de la infància i l’adolescència
El Decret aprovat ahir dimarts, 11 d’abril, regula les concrecions necessàries per a l’aplicació de les prohibicions incorporades en els articles 33, 34, 35, 36 i, parcialment, en l’article 37 de la Llei 8/1995, de 27 de juliol, pel que fa a l’accés dels menors a publicacions, imatges, missatges, objectes i material audiovisual; a la protecció dels menors vers el contingut de la programació emesa per ràdio i televisiva; i s’estableix la quantia a partir de la qual cal especificar, en la publicitat adreçada als menors, que el preu dels productes anunciats l’excedeix.
A més, l’article 63 de la Llei 8/1995, dedicat al procediment sancionador, en l’apartat 2, fixa que el Govern de la Generalitat ha de determinar per reglament l’òrgan o els òrgans competents de les administracions públiques per a la incoació, la tramitació i la resolució dels expedients sancionadors que s’incoïn en virtut d’aquesta Llei. Aquestes obligacions de reglamentació també les resol el Decret aprovat ahir dimarts, 11 d’abril, i que entrarà en vigor al mes de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Exhibició de cinema, venda o lloguer de material audiovisual
D’entre les concrecions regulades pel nou Decret, cal destacar les que fan referència als establiments comercials d’exhibició de cinema i de venda o lloguer de material audiovisual:
Les sales comercials d’exhibició cinematogràfica han de mostrar, en un lloc ben visible i de forma clara i entenedora per al públic en general, la classificació per edats de les pel·lícules que s’hi exhibeixen. Els establiments comercials de venda o de lloguer de material audiovisual han d’ordenar separadament els vídeos, videojocs, DVD, CD-ROM o qualsevol altre material de difusió o comunicació visual o auditiva, ja sigui per mitjans electrònics, telemàtics o qualsevol altre, que contingui missatges contraris als drets i les llibertats fonamentals reconeguts per l’ordenament jurídic vigent, que inciti a la violència, a activitats delictives, a qualsevol mena de discriminació, el de contingut pornogràfic i el que inciti al consum de substàncies o a la comissió d’actuacions que generen addiccions perjudicials per a la salut, de manera que no sigui possible que els menors hi accedeixin materialment ni visual.Publicitat, premsa, ràdio i televisió
Uns altres àmbits de concrecions són els que fan referència a les publicacions amb material pornogràfic, les emissions de ràdio i televisió i la publicitat:
Les publicacions amb material pornogràfic només poden exhibir-se en espais tancats on els menors hi tinguin l’accés prohibit i no poden incorporar-se de reclam a l’entrada ni en llocs visibles d’espais oberts al públic. Dins de l’àmbit de la ràdio i la televisió, s’estableix com a franja horària de protecció especial de la infància i l’adolescència aquella que transcorre des de les sis del matí fins a les deu de la nit. Pel que fa a la publicitat adreçada a la infància i l’adolescència, el Decret estableix en 50 euros la quantia a partir de la qual cal especificar que el preu dels productes anunciats és superior.En aquest àmbit, als efectes de l’aplicació del que disposa l’article 36.6 i 7 de la Llei 8/1995, els mitjans de comunicació social que emeten des del territori de Catalunya i també els que hi tenen difusió, incorren en la infracció establerta a l’article 59.2.g si fan alguna de les actuacions següents:
Difondre el nom o la imatge o les dades referents a infants o adolescents de manera que es permeti la seva identificació quan les o els menors siguin víctimes, testimonis o inculpats en causes criminals, excepció feta que la o l’infant o adolescent sigui víctima d’un homicidi o assassinat. Divulgar qualsevol fet relatiu a la vida privada de la o de l’ infant o adolescent que n’afecti la reputació o el bon nom. Divulgar les dades referents a les i als infants i adolescents declarats en situació de desemparament, acollits o adoptats.Descentralització dels òrgans sancionadors
Finalment, a l’hora de determinar els nous òrgans que assumeixen aquestes competències, el Govern de la Generalitat ha optat per una important descentralització dels òrgans sancionadors. Cal recordar que la Llei 8/1995 classifica les infraccions en lleus, greus i molt greus.
Així doncs, i mitjançant aquest Decret, seran òrgans competents per la imposició de sancions, segons quina sigui la seva temàtica i classificació:
Les direccions dels serveis territorials dels departaments d’Educació; de Benestar i Família; de Cultura; de Comerç, Turisme i Consum; i de Salut Les inspeccions de serveis socials d’Educació i de Benestar i Família La Subdirecció General de Promoció Cultural La Subdirecció General de Consum La presidència i el ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya El Servei d’Inspecció d’Assistència Sanitària El Servei d’Empreses i Activitats Turístiques La Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència L’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció2