- L'operatiu conjunt de Mossos d'Esquadra, Guàrdia Civil i Policia Nacional ha permès detenir 21 persones (17 a Barcelona, dues a Madrid, una a Mallorca i una altra a Alacant) i intervenir set vehicles d'alta gamma i més d’1,3 milions d'euros
- Persuadia les seves víctimes perquè fessin inversions falses a través d'un entramat de suposats assessors i experts, pàgines web alterades i fins i tot centraletes telefòniques
- Funcionaven com una empresa fantasma d'inversions que anunciava els seus serveis a les xarxes socials. Oferien inversions en empreses de reconegut prestigi o en el sector de les criptomonedes per atraure les seves víctimes
Agents de la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra de l’Àrea Central de Delictes Econòmics, juntament amb Policia Nacional i Guàrdia Civil, han desmantellat una organització criminal que actuava com una empresa fantasma i que és responsable d'haver estafat centenars de persones durant anys. En total, se'ls atribueix un frau acumulat superior a 10 milions d'euros i més de 300 denúncies repartides per tot el territori nacional des que van iniciar la seva activitat el 2022.
L'entramat criminal persuadia les seves víctimes perquè fessin falses inversions a través d'un entramat de suposats assessors i experts, pàgines web alterades i fins i tot centraletes telefòniques conegudes com a call centers en locals llogats, on els falsos treballadors captaven i manipulaven les seves víctimes durant llargs períodes de temps.
Com a resultat de la investigació, han estat detingudes 21 persones (17 a Barcelona, dues a Madrid, una a Mallorca i una altra a Alacant), entre les quals hi ha els tres principals líders de l’entramat criminal.
A més, s'han intervingut set vehicles d'alta gamma (alguns valorats en més de 100.000 euros), una arma de foc, diners per valor d'un milió d'euros i moneders de criptomonedes per valor superior als 300.000. Finalment, també s'han intervingut joies, rellotges de luxe, documentació i equips informàtics, l'anàlisi dels quals es prolongarà durant mesos.
La investigació va començar el 2024, quan els indicis van portar a fusionar diverses línies d'investigació dels diferents cossos policials. Aquestes investigacions van portar a una organització assentada a Catalunya, caracteritzada per un alt nivell de professionalització i per la seva capacitat d’estafar les seves víctimes durant anys.
Modus operandi: un engany a tots els nivells
L’organització criminal operava com una falsa empresa d'inversions que anunciava els seus serveis a les xarxes socials i cercadors d'internet a través de pàgines web falses però tècnicament molt realistes. A més, oferien inversions en empreses de reconegut prestigi o en el sector de les criptomonedes per atreure les seves víctimes.
Un cop aconseguien que una víctima mostrés interès i facilités les seves dades de contacte, l'organització es posava en contacte amb ella i començava un laboriós procés de seducció i engany des de les centraletes o call centers.
A tall d'exemple, un dels primers fraus que la policia atribueix a l'organització és una estafa especialment greu on una víctima, l'agost de 2024, va denunciar un frau acumulat superior a 700.000 €. El nivell de professionalització i persuasió dels criminals va ser tan elevat que els primers contactes amb aquesta víctima es van produir dos anys abans. Durant aquest temps, van aconseguir seduir-lo per començar a realitzar petites inversions entre 200 i 300 € enviant els diners a comptes a l'estranger controlats directament pels criminals.
Els estafadors enganyaven les seves víctimes amb una successió de falsos assessors i experts, plataformes falsificades i falsos noms comercials per esprémer al màxim els seus recursos econòmics. Amb el pretext de facilitar les inversions, instal·laven aplicacions de control remot als equips de les víctimes, des d'on podien accedir als seus fons més fàcilment.
A més, disposaven de plataformes digitals fraudulentes, similars a les legítimes, per mostrar falsos gràfics de guanys amb els quals convencien les víctimes per realitzar inversions cada cop més importants. En el cas que les persones estafades volguessin recuperar els seus diners i recollir els suposats guanys, es posaven en contacte amb elles amb altres noms comercials per oferir-los recuperar els seus diners a canvi de noves aportacions.
Una empresa falsa amb seu física i "treballadors"
Si bé aquesta mecànica criminal és actualment molt coneguda pels investigadors, es dona la circumstància poc habitual que els presumptes autors, amb la finalitat d'aconseguir l'engany, creaven documentació falsa i llogaven locals a Barcelona durant períodes de tres o quatre mesos, per dificultar la investigació.
Allà comptaven amb equips de falsos treballadors sota les seves ordres, encarregats de la captació, fidelització i atac als fons de les víctimes. Disposaven d'equips informàtics d'última generació i fins i tot un botó del pànic que desconnectava automàticament tot el sistema, en cas que la policia irrompés als locals.
Fruit de les gestions de la investigació, l’equip conjunt va poder comprovar i rastrejar les diferents ubicacions a Catalunya on els presumptes estafadors realitzaven les estafes. Aquesta manera d’actuar és poc habitual, ja que normalment aquests call centers es troben fora de l’estat, com ara països asiàtics o de l’est d’Europa on el control policial sobre aquestes activitats no és tan intens.
Tècniques de manipulació psicològica
El grup criminal recorria a tècniques de manipulació psicològica a través de les quals aconseguien que les seves víctimes entressin en una espiral d'aportacions econòmiques, valent-se de les seves debilitats emocionals. En primer lloc, establien vincle emocional, amb el qual aconseguien la confiança de l'estafat, per a poc a poc animar-lo a fer transferències econòmiques més importants, en un procés que anomenaven "cremat de les seves comptes".
Els investigadors asseguren que aquest tipus d’estafes organitzades requereixen cooperació internacional i d’una educació financera massiva per tal de reduir el nombre de víctimes davant aquest tipus de modalitats de fraus i evitar que els estafadors s’aprofitin de la confiança de les persones i de les vulnerabilitats dels sistemes de control estatals per identificar i neutralitzar ràpidament aquest tipus d’activitats.
Àrea de Comunicació
Sabadell, 2 de juliol de 2025