- Catalunya compta per primer cop amb una anàlisi territorialitzada de les atencions que realitzen els 113 puts de la Xarxa SAI distribuïts arreu del país.
- El Departament d’Igualtat i Feminisme ha signat aquesta setmana l’obertura d’un nou SAI a Vilanova del Vallès.
La Xarxa SAI LGBTI+ del Departament d’Igualtat i Feminisme ha gestionat 2.404 casos el 2024, una mitjana de 6 casos nous cada dia. Són dades de la Radiografia de l'LGBTI-fòbia 2024 impulsada per la direcció general de Polítiques Públiques LGBTI+ del Departament d'Igualtat i Feminisme.
La Radiografia incorpora per primera vegada les dades recollides pels 113 punts de la Xarxa de Servei d’Atenció Integral LGBTI+ (Xarxa SAI LGBTI+), serveis de proximitat desplegats arreu del territori en col·laboració amb ajuntaments i consells comarcals. Aquesta xarxa ofereix atenció directa, suport i assessorament a persones LGBTI+ que pateixen situacions de discriminació o vulneració de drets, i també als seus entorns.

La transfòbia i l’homofòbia encapçalen les atencions de la Xarxa SAI
Durant el 2024, la Xarxa SAI ha gestionat 2.404 casos —306 incidències i 2.098 consultes—.
Pel que fa a les denúncies gestionades pels Serveis d’Atenció Integral de la Xarxa SAI LGBTI+ de Catalunya:
- La major part (53%) s’han considerat, per les seves característiques, constitutives d’il·lícit penal. La jurisdicció administrativa agrupa un 40% i la jurisdicció laboral representa només 7 %.
- Pel que fa als col·lectius que han denunciat més, són les persones trans les que més s’apropen a la Xarxa SAI LGBTI+, en un 37%. En segon lloc, el col·lectiu gai amb un 31%. En canvi, aquest ordre s’inverteix quan parlem de les denúncies gestionades pel cos de Mossos d’Esquadra o l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-discriminació. Segons les dades les persones trans* consideren important l’acompanyament i el vincle que es genera des de la Xarxa SAI LGBTI+ a l'hora de denunciar.
- A la Xarxa SAI, la persona afectada és qui denúncia en el 67% dels casos, xifra que reforça la importància del servei com a espai segur i proper per iniciar processos de denúncia o recerca de suport.
- Els entorns més freqüents on es produeixen les situacions d'LGBTI-fòbia detectades per la Xarxa SAI són: l’espai públic (27%), seguit de l’àmbit familiar (12%), el mercat laboral (9%) i els serveis de salut (7%).
- Pel que fa al territori, Barcelona lidera tant les consultes (975) com les incidències (78), seguida per les vegueries de Girona i el Penedès.
Pel que fa a les incidències i consultes gestionades pels Serveis d’Atenció Integral de la Xarxa SAI LGBTI+ de Catalunya, els àmbits més freqüents han estat: l’acció social amb 511 casos, seguit de la salut (373 casos) i el canvi en la targeta Sanitària Integral (198).
Obertura d’un nou punt a la Xarxa SAI LGBTI
Aquesta mateixa setmana el Departament d’Igualtat i Feminisme ha signat un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Vilanova del Vallès per obrir un nou punt de la Xarxa Pública de Serveis d’Atenció Integral LGBTI+ al municipi. Aquesta nova oficina se sumaria als 113 punts SAI que hi ha repartits per tot el país.
A l'acte d'obertura van assistir el director general de Polítiques Públiques LGBTI+, Alberto Lacasta Huelin, l’alcaldessa de Vilanova, Roser Colomé, la regidora de Perspectiva de Gènere, Estefania Rodríguez, i el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Emilio Cordero Soria.

LGBTIfòbia a Catalunya: 479 casos registrats el 2024
El Departament d’Igualtat i Feminisme ja va avançar les xifres de la Radiografia referents als casos d’LGBTI-fòbia amb motiu del Dia Internacional contra l’LGBTI-fòbia, celebrat al Palau de la Generalitat el 13 de maig.
En total, Catalunya ha registrat un total de 479 denúncies per LGBTI-fòbia durant el 2024, una xifra que evidencia un increment respecte a anys anteriors. D’aquestes denúncies, 359 han estat de caràcter penal, 113 administratives i 7 per discriminació laboral.
Els Mossos d’Esquadra han rebut 305 denúncies, cosa que suposa un augment del 8,2% respecte al 2023 (282 denúncies). Paral·lelament, les denúncies administratives tramitades per l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-discriminació (OITND) també han crescut, passant de 37 a 72 casos. En el cas de la Xarxa SAI, enguany és el primer any que es farà una recopilació de dades segmentades i, per tant, no és possible comparar-les amb l’any anterior. L’any 2024 n’hi ha 102 interposades a la Xarxa SAI.
L’increment es vincula, en part, a l’expansió i consolidació dels serveis d’atenció a tot el territori, així com a una millor difusió de les vies de denúncia disponibles per a la ciutadania. També s’emmarca en un context preocupant de creixement de l’extrema dreta, que pot haver afavorit un augment real dels episodis de discriminació.