El conveni l’han signat aquest matí el secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Manel Nadal, el director de l’Institut Català del Sòl, Emili Mas, el director General de la societat Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques, SA (CIMALSA), Ignasi Ragàs, el director general de l’ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (IFERCAT), Iñaki Badiola.
El conveni té per objecte establir el marc de col·laboració entre aquests organismes per al desenvolupament d’una plataforma logística a les Terres de l’Ebre i la construcció i posada en funcionament d’una estació ferroviària de mercaderies, ambdós en terrenys del polígon industrial l’Estació de Mercaderies de l’Aldea.
El conveni estableix que l’Incasol com a propietari dels terrenys, urbanitzarà el sector d’acord amb el disseny funcional de la plataforma logística intermodal que aportarà Cimalsa per adaptar-la als requeriments del sector logístic. Ifercat, per la seva banda, elaborarà els estudis i projectes de disseny ferroviari de la plataforma intermodal i el DPTOP executarà totes les actuacions que siguin necessàries per la construcció i posada en funcionament de l’estació ferroviària, a més de participar en el seu funcionament.
Logis Ebre, un nou centre econòmic i logístic
El Departament de Política Territorial i Obres Publiques ha prioritzat actuar en l’àmbit de les Terres de l’Ebre amb la finalitat de contribuir a l’equilibri territorial i al desenvolupament d’aquest àmbit. Per poder assolir aquests objectius s’ha considerat d’especial interès promoure el desenvolupament d’activitats industrials, la qual cosa requereix d’una bona accessibilitat viària i ferroviària, com també de les infraestructures logístiques i intermodals necessàries.
En aquest sentit, avui s’ha donat un pas important per la creació del Logis Ebre. Aquest nou centre econòmic i logístic estarà situat en terrenys del sector industrial l’Estació de Mercaderies en el terme municipal de l’Aldea. El sector, promogut per l’Institut Català del Sòl, té una superfície total de 40,7 hectàrees ampliables amb 46 hectàrees més. S’ha desenvolupat una primera fase de 11’7 hectàrees amb totes les parcel·les exhaurides i ara es promourà la segona fase que es destinarà a l’activitat logística.
La segona fase té una superfície total de 29 hectàrees de les quals 13,2 hectàrees són sòl públic i 15,8 hectàrees són sòl privat. L’estació intermodal tindrà una superfície aproximada de 3,7 hectàrees i la resta es destinarà a indústria aillada i indústria polivalent.
L’emplaçament estratègic d’aquest sector el fan un lloc immillorable per a la instal·lació d’un sector d’activitat econòmica preferentment, però no únicament, destinat a activitat logística. Es troba entre l’autopista AP-7, la carretera N-235 i la línea del ferrocarril. A més de la connexió ferroviària a peu de sector, aquest dista només 70 km (35 minuts) del port de Tarragona i a 65 km (30 minuts) del’aeroport de Reus.
Nova estació de mercaderies
El Govern de la Generalitat de Catalunya està fent una important aposta pel transport per ferrocarril. En aquesta línia, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques potencia, d’una manera especial, el desenvolupament d’infraestructures ferroviàries per al transport de mercaderies, i ho fa, disposant d’estacions d’intercanvi modal ferrocarril-carretera i de plataformes per al desenvolupament d’activitats logístiques d’emmagatzematge, manipulació i distribució.
És en aquest sentit que s’ha previst la construcció d’unaestació ferroviària de mercaderies al Logis Ebre.Aquesta nova estació es preveu que disposi d’una via de recepció i una zona de moll de càrrega i descàrrega, que permeti l’arribada de trens de gran longitud. Aquesta estació estarà connectada en la xarxa ADIF amb l’actual línia en direcció a Tortosa.
L’estructura ferroviària estarà complementada per àrees auxiliars d’emmagatzematge a peu de via per a poder facilitar les operacions d’intercanvi modal entre el transport ferroviari i carretera. El dimensionament i els usos d’aquestes zones d’activitats auxiliars es desenvoluparan conjuntament amb empreses i parts interessades del territori.
Sòl industrial a les Terres de l’Ebre
L’Estació de Mercaderies és una de les actuacions estratègiques que defineix el Programa de Sòl 2005-2008, promogut pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques que està duent a terme l’Institut Català del Sòl. Amb aquestes actuacions el Govern de la Generalitat té la voluntat d’afavorir la creació de grans emplaçaments que permetin l’assentament d’activitats industrials en base a criteris de lògica territorial i de concentració. Per una banda els emplaçaments necessariament han d’estar ben localitzats i per l’altra banda han de tenir un abast supramunicipal, és a dir, han de beneficiar un territori més gran que el municipi on es trobin localitzats.
Junt amb l’Estació de Mercaderies, l’Institut Català del Sòl està promovent dos sectors estratègics més a les Terres de l’Ebre: el polígon supramunicipal Camposines a la Fatarella i el Molló entre els municipis de Móra la Nova i Tivissa. Tots tres són sectors complementaris entre sí i configuraran la xarxa industrial de les Terres de l’Ebre que es completarà amb petits sectors de reequilibri territorial pensant bàsicament per renovar els teixits urbans de tipus industrial.
En concret, a les Terres de l’Ebre, el programa de sòl industrial preveu la promoció de l’entorn de 222 hectàrees de les quals, 145 hectàrees seran actuacions estratègiques i 77 hectàrees actuacions de reequilibri territorial.
1