La tuneladora de l'L9 que perfora el tram entre Badalona i Sagrera-Meridiana s'ha tornat a posar en funcionament després d'haver estat aturada els darrers deu mesos al barri de Sant Andreu de Barcelona a causa d'una modificació puntual del traçat. Es preveu que la tuneladora que ara reinicia els seus treballs arribi a l'estació de Sagrera-Meridiana a finals de 2007. Durant el període d'aturada, han continuat les obres en el túnel ja perforat i en les estacion d'aquest tram.

El passat mes de desembre, la tuneladora de l’L9 que realitza el túnel entre l’estació de Gorg a Badalona i Sagrera-Meridiana es va aturar abans de creuar la platja de vies de Renfe de l’estació de Sant Andreu Comtal en detectar-se una major profunditat de fonaments en un edifici situat en l’eix del traçat previst, a més de 300 metres del punt on estava ubicada la tuneladora.

Davant d’aquesta situació, es van estudiar diverses alternatives i es va realitzar un projecte de modificació puntual del traçat per tal d’evitar aquest edifici. Aquest projecte modificat va sortir a informació pública el febrer del 2006. Un cop considerades les diverses al·legacions d’institucions i veïns es va aprovar la modificació puntual del recorregut que ara s’ha començat a perforar. Així, el nou traçat es desplaça en aquest punt uns 25 metres en sentit muntanya per tal d’evitar la zona de l’edifici i torna a connectar amb el traçat previst amb destí a l’estació Sagrera-Meridiana. Així, la tuneladora realitzarà a partir d’ara els 1.700 metres de túnel que li queden fins a arribar a aquesta estació, on es preveu que arribi a finals de 2007.

Mentre ha durat l’aturada, han continuat les obres en els tres quilòmetres de túnel que ja ha perforat aquesta tuneladora entre Badalona i Sant Andreu. Així, al llarg d’aquests mesos, s’ha col·locat la llosa intermitja que separa el túnel per on discorreran els combois en sentits oposats, han continuat els treballs de construcció de les estacions de Gorg, Salut, Llefià i Bon Pastor i s’han connectat amb el túnel ja construït. D’altra banda, l’estació Onze de Setembre, on properament arribarà la tuneladora, també està en fase de construcció.

Tres tuneladores en funcionament

D’altra banda, es preveu que els propers dies també es posi en marxa la tuneladora que permetrà la connexió entre l’L9 i el triangle ferroviari de la Sagrera.

Aquesta tuneladora va finalitzar el setembre de 2005 l’excavació del tram quart de l’L9 del metro de Barcelona entre Can Zam i el riu Besós. Posteriorment, ha estat traslladada i muntada a la Via Trajana des d’on ara iniciarà el seus nous treballs. Igualment, l’L9 té una tercera tuneladora en funcionament que perfora la major part del tram Fira-Aeroport. Fins ara, ha perforat aproximadament un quilòmetre del túnel entre Fira i Parc Logístic. Una vegada acabat aquest tram, la tuneladora serà desmuntada i traslladada a Mas Blau, on ja s’està construint l’estació, des d’on començarà una segona fase del seu avanç en direcció a Parc Logístic.

D’aquesta manera, en els propers dies tres tuneladores estaran treballant simultàniament per construir diversos trams de l’L9 del metro.

1  

Imatges

Grafic

Grafic 110