Territori

La Generalitat i l'Ajuntament del Prat de Llobregat constitueixen el consorci de l'Eixample Nord

query_builder   21 novembre 2006 13:45

event_note Nota de premsa

La Generalitat i l'Ajuntament del Prat de Llobregat constitueixen el consorci de l'Eixample Nord

La Generalitat i l'Ajuntament del Prat de Llobregat han constituït avui el consorci que desenvoluparà la urbanització de 150 hectàrees estratègicament situades a l'àrea metropolitana de Barcelona. L'Eixample Nord comportarà una inversió aproximada de 310 MEUR en la urbanització d'un nou sector que acollirà activitat econòmica, serveis, grans infraestructures i sòl per a prop de 3.500 habitatges dels quals una part rellevant seran protegits. Amb l'Eixample Nord es completarà la gran transformació urbanística de la Gran Via.

El secretari de planificació territorial, Oriol Nel·lo, i l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor, han constituït aquest matí el consorci per al desenvolupament urbanístic del sector Eixample Nord. Aquest consorci estarà integrat per l’Institut Català del Sòl i l’Ajuntament del Prat de Llobregat.

La urbanització de l’Eixample Nord s’emmarca en el procés impulsat per la Generalitat de transformació dels sis kilòmetres de la Gran Via que duen des de l’aeroport del Prat fins a la ciutat de Barcelona. Un procés que s’inicia a la Plaça Ildefons Cerdà amb la Ciutat de la Justícia, continua amb la Plaça Europa on s’ubicarà el futur parc empresarial i d’investigació biotecnològica, i finalitza al Prat amb l’Eixample Nord. Aquesta transformació inclou l’execució de grans infraestructures com el soterrament de la Gran Via, la prolongació de les línies de metro, la línia de ferrocarril del TAV i la seva futura estació.

Tasques del consorci

El consorci de l’Eixample Nord que avui s’ha constituït estarà integrat per l’Institut Català del Sòl i l’Ajuntament del Prat de Llobregat, participat en un 50% per cadascun.

 El consorci serà l’administració actuant i s’encarregarà de la redacció dels instruments de planejament, dels projectes d’urbanització i d’infraestructures necessaris per al desenvolupament del projecte. Així mateix durà a terme la redacció, tramitació i aprovació dels documents de gestió i l’execució de les obres.

Nou assentament urbanístic

El desenvolupament de l’Eixample Nord comportarà una transformació urbanística de primera magnitud per tractar-se d’una zona de gran potencialitat inserida en el conjunt de dinàmiques que caracteritzen la complexitat del sistema metropolità. Es tracta d’un sector destinat a usos residencials, comercials, terciaris i d’activitats econòmiques situat al nord del nucli urbà del Prat de Llobregat.

En aquest àmbit convergeixen les grans infraestructures de la zona: les carreteres C-31 (autovia de Castelldefels), C-32 (corredor del mediterrani), la pota sud de la ronda de Dalt que connecta amb l’aeroport de Barcelona, la futura línia 9 del metro i la prolongació de la línia 1, la línia del ferrocarril i la futura estació del TAV (tren d’alta velocitat) i el riu Llobregat.

La complexitat del desenvolupament del sector que ha de combinar la urbanització interna i obres hidràuliques amb l’execució de les grans infraestructures de l’entorn fa que aquest s’hagi de desenvolupar en diferents fases i es perllongui fins el 2015. Es preveu que les obres s’iniciïn a finals de l’any 2007 a la zona residencial situada a llevant i més propera al riu.

Característiques del sector

El creixement de l’Eixample Nord respon als següents criteris:

.- L’ordenació urbanística sostenible. Es parteix d’un model de ciutat compacte, contínua a l’existent amb densitats també altes, evitant l’aparició de tipologies unifamiliars que suposin un major consum de sòl, i on es tingui en compte l’aprofitament climàtic i l’eficiència energètica, posant especial atenció a la gestió del cicle de l’aigua. Cal dir que el desenvolupament del sector comportarà una generació important de sòl per a habitatge, una part rellevant del qual estarà sotmès a algun règim de protecció pública.

.- Una diversitat d’usos i activitats compatibles amb la residencial, la qual també ha de comptar amb una diversitat d’oferta que estigui a l’abast de tots els ciutadans.

.- Una mobilitat sostenible, on el transport públic sigui prioritari sobre el privat, on es faci un ús racional i proporcionat de l’espai públic i es fomentin els itineraris per a vianants i bicicletes. Es vol definir una xarxa viària bàsica de cotxes i transport públic i una xarxa de bicicletes connectada als centres de treball, equipaments esportius i educatius, així com reconèixer un seguit de corredors de vianants i comercials.

Programa de sòl L’Eixample Nord és una de les actuacions estratègiques del Programa de sòl 2005-2008 que executen els departaments de Política Territorial i Obres Públiques i de Medi Ambient i Habitatge a través de l’Institut Català del Sòl.

Aquest programa suposarà una inversió global de 2.600 M€ en la creació de 6.000 hectàrees de sòl per a usos residencials i d’activitats econòmiques. Pel que fa a sòl industrial, es preveu la urbanització de 3.600 hectàrees distribuïdes en 85 nous sectors amb capacitat per a generar uns 200.000 llocs de treball.

1  

Imatges

Eixample Nord

Eixample Nord 53

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia