La Generalitat, per mitjà de l'empresa pública GISA, ha adjudicat avui, les obres del tram de l'eix Vic - Olot des de la boca nord del túnel de Bracons fins la variant de Sant Esteve d'en Bas per un import de 63,5 MEUR. Les obres en aquest tram, amb un traçat més respectuós amb l'entorn que el plantejat inicialment, començaran la primavera de 2007 i tindran una durada de 20 mesos. El projecte inclou com a principals actuacions la construcció del túnel de la Codina, de 1.450 metres de longitud i el viaducte de Mas Rubió, de 565 metres.

L’empresa pública GISA ha adjudicat avui les obres per construir un nou tram de l’eix Vic – Olot, de 4,1 quilòmetres de longitud, entre la boca nord del túnel de Bracons i la variant de Sant Esteve d’en Bas. Una gran part del trajecte té pendents que varien entre el 5 i el 6,5%, motiu pel qual s’ha previst la construcció d’un carril addicional per a l’avançament de vehicles pesants al llarg d’uns 3,3 quilòmetres.

La nova carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 2,5 metres. En el tram amb via lenta, es formen tres carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. En els túnels i falsos túnels la via tindrà tres carrils de 3,5 metres, dos vorals de 0,50 metres, dues voreres de 0,6 metres i una mitjana d’1 metre.

En aquests treballs, cal remarcar la construcció de túnels i viaductes per tal de minimitzar l’impacte de la nova carretera en l’entorn; així, un 60% del traçat, uns 2,4 quilòmetres, transcorre en túnel o viaducte. En aquest sentit, destaca el túnel de la Codina, que tindrà una longitud de 1.450 metres. D’altra banda, es construirà el fals túnel de la Famada, de 122 metres, i el fals túnel de la Carrera de 94 metres, situats a prop de la boca nord del túnel de Bracons.

Les obres ara adjudicades inclouen el viaducte de mas Rubió, que tindrà 565 metres de longitud i estarà format per una estructura mixta d’acer i formigó que constarà de 9 trams. Aquest viaducte evitarà l’impacte que suposaria la construcció d’un terraplè d’uns 30 metres d’altura, que és l’alçada de la carretera sobre la vall d’en Bas en aquesta zona. Altres estructures previstes són el pont sobre la riera de Joanetes, de 39 metres, situat al principi de l’obra, el pas sobre el torrent de la Roqueta, de 32 metres, i el viaducte sobre el Fluvià, de 90 metres, al final de l’actuació.

D’altra banda, les obres inclouen la formació d’una variant de 920 metres de longitud, que permetrà millorar la connectivitat de can Trona i els nuclis situats a l’entorn de la carretera. Aquesta variant tindrà dos carrils de 3 metres d’amplada i dos vorals de 0,5 metres.

L’eix Vic - Olot

L’eix Vic-Olot per Bracons es configura com la principal via de comunicació de la Garrotxa i Osona. Un primer tram, format per les noves carreteres de Vic a Manlleu i de Manlleu a Torelló, ja està construït. Actualment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques té en marxa la nova carretera entre Torelló i la Vall d’en Bas, amb una longitud de 19 quilòmetres. D’aquests, 10,6 se situen a Osona, 4,3 pertanyen al túnel de Bracons i uns altres 4,1 quilòmetres se situen a la banda de la Garrotxa, corresponents al tram adjudicat avui.

El DPTOP va introduir un conjunt de millores al projecte amb la finalitat de minimitzar l’impacte ambiental i territorial de l’actuació. L’increment de la part de l’obra en túnel i viaducte, dels 800 inicials als 2.400 previstos ara, és una de les principals modificacions. En aquest sentit, cal remarcar també la reducció de pendents i carrils de circulació, dels quatre plantejats inicialment a dos –amb un tercer addicional per a l’avançament de vehicles pesants en la major part del recorregut.

En el cas del tram d’Osona, entre Torelló i la boca sud del túnel de Bracons, les millores adoptades no van fer necessari modificar el traçat de la carretera i les obres estan en execució. Pel que fa al tram a la Garrotxa, superada la tramitació corresponent, ja estan en execució els treballs a la boca nord del túnel de Bracons.

Obres en execució

Actualment, estan en execució les obres del tram de l’eix Vic – Olot entre Torelló i la boca nord del túnel de Bracons. Aquestes obres, que compten amb un pressupost de 187 MEUR, finalitzaran la primavera de 2008. En aquest tram, s’han executat quatre dels cinc túnels previstos i un viaducte, alhora que s’han construït els estreps i les piles de dos viaductes més.

Quant a les obres al túnel de Bracons, s’han perforat 3 quilòmetres des de la boca sud. A la boca nord, ha començat la perforació del túnel principal i s’han excavat 60 metres de la galeria d’evacuació.

Variants de les Preses i Olot

D’altra banda, ha conclòs recentment el període d’informació pública dels estudis de les variants de les Preses i Olot, que permetran connectar la nova carretera de Bracons i la C-63 (de Santa Coloma de Farners a Olot) amb l’Eix pirinenc, al nord d’Olot. En aquests moments, el DPTOP està analitzant les al·legacions presentades.

1  

Imatges

Esquema

Esquema 884