Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el PIPMED 2025-2027, un pla amb 40 accions per a un ús racional i equitatiu dels medicaments

  1. Elaborat amb la participació de professionals, entitats i societats científiques, neix com a resposta als reptes actuals del sistema de salut
  2. El Pla vol impactar en aspectes clau del sector farmacèutic: l’accés equitatiu als medicaments, la sostenibilitat del sistema públic de salut i la promoció de la innovació


El Govern ha aprovat el Pla integral de la política del medicament (PIPMED) 2025-2027, que estableix un nou marc estratègic per garantir un ús racional, segur, equitatiu i sostenible dels medicaments i productes sanitaris en el Sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).

Aquesta estratègia pretén impactar en aspectes clau del sector farmacèutic: l’accés equitatiu als medicaments, la sostenibilitat del sistema públic de salut i la promoció de la innovació.

El pla és fruit d’un ampli procés participatiu que ha comptat amb la implicació de professionals, entitats i societats científiques. Neix com a resposta als reptes actuals del sistema de salut i promou una gestió del medicament basada en l’evidència, la corresponsabilitat i l’eficiència, posant les persones al centre de la política farmacèutica.

Cinc línies estratègiques

El PIPMED s’articula a través de cinc línies estratègiques:

  1. Impuls de la política del medicament participativa Definició d’una política de medicaments a Catalunya que sigui cogenerada pels professionals i pels ciutadans.
  2. Presa de decisions amb coneixement. Generació de coneixement compartit per tal d’orientar la pràctica assistencial en l’ús de medicaments envers l’evidència i l’eficiència.
  3. Gestió clínica del medicament Impuls de les estratègies de corresponsabilització dels professionalsen l’ús efectiu, segur, eficient i amb respecte al medi ambient del medicament i de disminució de la variabilitat i en la gestió dels recursos en el procés assistencial integral.
  4. Un model territorial amb implicació del medicament. Visió en l’ús del medicament poblacional i de territoriamb l’objectiu de garantir l’equitat i qualitat en l’assistència, en l’atenció farmacèutica i sobretot en els resultats en salut.
  5. Avaluació i orientació a resultats. Facilitar l’avaluació de resultats en salut dels medicaments, per ajudar a definir el valor real del medicament i establir estratègies de millora i identificar les millors pràctiques en el procés assistencial integral.

Per dur a terme el Pla, s’han previst diverses eines d’implementació que ajudaran a fer-lo realitat de manera efectiva.

La primera eina se centra en les eines de suport a les decisions i sistemes d’informació. L’objectiu és facilitar als professionals del CatSalut i dels proveïdors tota la informació necessària en contingut, temps i forma. Això facilitarà la presa de decisions, basades en l’evidència i l’eficiència. També es vol promoure el lideratge clínic i la participació de la ciutadania en aquestes decisions.

La segona eina tracta sobre el model de contractació i compra de medicaments i serveis. Es vol transformar aquest model dins del sistema sanitari SISCAT per fer-lo més enfocat al valor. Això vol dir tenir en compte els resultats obtinguts i l’ús eficient dels medicaments, no només el cost.

La tercera eina fa referència a la comunicació, difusió, formació i transparència. Es volen utilitzar aquestes eines per impulsar la política del medicament i aconseguir que tant els professionals del SISCAT com la ciutadania estiguin alineats en la presa de decisions informades i responsables. A més, es vol fomentar la transparència, per tal que aquestes decisions siguin clares i comprensibles per tothom.

A partir de les línies estratègiques i de les eines d’implementació, i de manera participada amb els professionals, s’han definit quaranta accions a desenvolupar durant els anys 2025, 2026 i 2027.

A més, per tal de garantir la implantació efectiva del PIPMED, s’han previst accions de difusió com jornades informatives, una pàgina web específica i reunions periòdiques amb tots els actors implicats, amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi d’experiències i impulsar iniciatives de baix a dalt. Com a primer pas en la difusió, el passat 11 de juny es va organitzar una jornada amb professionals sanitaris a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques, on es van poder compartir i debatre les diferents línies d’acció.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia