El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ha publicat avui l'anunci pel qual s'inicia la licitació de l'obra per construir l'accés ferroviari de la via d'FGC a la factoria de Seat a Martorell. L'obra forma part del projecte per adaptar la línia Llobregat-Anoia d'FGC al transport de vehicles. Un cop habilitada, la via farà el trajecte des de l'empresa de Seat a Martorell fins al port de Barcelona. Això permetrà evitar la circulació per carretera de 20.000 camions a l'any i, en conseqüència, fomentarà el transport de mercaderies per ferrocarril. L'import de l'obra licitada és de 3 MEUR, mentre que la inversió total d'aquesta actuació arribarà als 4,5 MEUR.

Per tal de garantir la connexió ferroviària de la fàbrica de Seat a Martorell fins al port de Barcelona, cal construir un ramal que enllaci aquesta factoria amb la línia d’FGC, fer lleugeres adaptacions a la línia fèrria i adaptar una via d’accés a la zona de descàrrega del port.

Ramal d’enllaç

L’obra que es licita té per objecte la construcció d’un ramal entre la línia d’FGC i la planta de Seat. A Martorell, la línia d’FGC passa a una cinquantena de metres de la factoria.

L’obra consisteix en la construcció d’una plataforma ferroviària d’uns 900 metres per a via d’ample mètric que té origen a la línia Llobregat-Anoia d’FGC i arriba a la factoria. Addicionalment, s’habilitarà un tram de la plataforma existent a l’interior de la fàbrica per tal de facilitar les maniobres dels combois. Així, s’adaptarà un tram de 400 metres de la via existent d’ample ibèric per convertir-lo en una via mixta (ibèric-mètric). Aquesta actuació permetrà l’entrada de trens d’ample mètric a l’interior de la factoria de Seat per tal de transportar els vehicles fins al port de Barcelona a través de la línia d’FGC.

Una inversió de 4,5 MEUR

El conveni signat el juny del 2005 entre el DPTOP, Seat i l’Ajuntament de Martorell estableix que el Departament de PTOP assumirà el cost de la construcció del ramal de connexió de la línia de FGC amb la factoria de SEAT i el feix de vies corresponent. Aquesta actuació té un cost previst de 3 MEUR. D’altra banda, el cost previst per l’adaptació del traçat que assumirà FGC es calcula en uns 710.000 euros. Pel que fa a la construcció d’un tram de via adaptada a l’amplada d’FGC al port de Barcelona, el cost previst per l’Autoritat Portuària de Barcelona és d’uns 800.000 euros.

El conveni també recull que FGC prestarà el servei de transport de vehicles a Seat, per la qual cosa realitzarà els acords empresarials que siguin necessaris, i realitzarà les intervencions que calguin a la línia, per tal d’adequar-la al pas dels combois. Seat, per la seva banda, assumeix el cost del transport dels vehicles per aquesta nova línia. Així, amb aquestes diverses aportacions es preveu que l’actuació comporti una inversió total d’uns 4,5 MEUR.

Aposta pel transport de mercaderies per ferrocarril

Amb aquesta mesura, el Govern fa un nou pas per impulsar la mobilitat sostenible ja que es preveu reduir la congestió de la xarxa vial evitant la circulació per carretera d’uns 20.000 camions cada any. Això permetrà disminuir l’emissió de CO2 i suposa un nou impuls a la política del Govern per fomentar el transport de mercaderies per ferrocarril.

1  

Imatges

FGC-Seat

FGC-Seat 651