El conseller de PTOP, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Tortosa, Joan Sabaté, han signat el conveni per al desenvolupament del projecte de rehabilitació integral del nucli antic de Tortosa, que s’emmarca en els ajuts previstos a la segona convocatòria de la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial. Aquest projecte, particularment ben valorat per la Comissió de gestió del programa de barris i adjudicat el juliol passat, representarà una inversió de 18,9 MEUR, de la qual la Generalitat finançarà el 50%.
El projecte es refereix al nucli històric de la ciutat de Tortosa on, en un període de 4 anys, es preveu dur a terme un ambiciós conjunt d’actuacions que inclourà la construcció d’equipaments per a l’atenció de col·lectius en risc d’exclusió social, l’adquisició de sòl per esponjar el teixit urbà i accions encaminades a la promoció de l’activitat cultural i comercial.
En aquesta segona convocatòria, el DPTOP ha destinat 99 MEUR a 17 projectes. En la primera convocatòria, la Generalitat també va aportar 99 MEUR, per a cofinançar 13 projectes. Incloent-hi les aportacions dels respectius ajuntaments, ambdues convocatòries generaran un volum d’inversió global de prop de 400 MEUR. Es preveu que el primer trimestre de 2006 s’obri una tercera convocatòria d’ajuts.
L’autovia Tortosa-l’Aldea, en servei la setmana vinent
El conseller Nadal ha visitat també les obres de l’última fase de l’autovia entre Tortosa i l’Aldea, que es posarà en servei la setmana vinent. La carretera C-42 de Tortosa a l’Aldea pertany a la xarxa bàsica i forma un brancal de l’Eix de l’Ebre que serveix de connexió entre la capital del Baix Ebre i l’AP-7 o corredor del Mediterrani. Aquesta carretera registra unes intensitats de trànsit que l’any 2004 van oscil·lar entre els 12.104 vehicles/dia a l’Aldea i els 16.620 vehicles /dia a Tortosa.
Amb l’objectiu de millorar la fluïdesa del trànsit en aquesta zona, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va impulsar el desdoblament d’aquesta via entre Tortosa i l’Aldea en tres fases. L’última fase, a punt de concloure, abasta un tram de cinc quilòmetres, entre l’enllaç de Campredó i la intersecció de l’Aldea, Els treballs, que suposen una inversió de 17,6 MEUR, van començar a finals de l’any 2003.
La nova carretera té una amplada de 20 metres, amb dues calçades –formades per dos carrils–, vorals exteriors d’1,5 m, vorals interiors d’1 m i una mitjana de 3 m. El projecte inclou la construcció de camins de servei paral·lels a la carretera que permeten l’accés a les finques adjacents, als passos per a vianants que comuniquen les parades d’autobús, al camí de la Font del Quinto, a l’enllaç a Sant Onofre i a la rotonda de l’Aldea.
Les obres, per trams
· L’actuació s’inicia a l’enllaç de Campredó i passa mitjançant dues estructures per sobre de la rotonda d’accés al polígon industrial Baix Ebre, amb un traçat que discorre paral·lel a l’antiga carretera fins a arribar a l’alçada del torrent de Roca-corba, on s’eliminen revolts.
· Al camí que porta al parc eòlic del Baix Ebre, s’ha executat un enllaç que permet la connexió de la nova carretera amb els camins de servei laterals i amb l’accés oest al nou polígon industrial Catalunya Sud.
· A partir d’aquest enllaç, el desdoblament aprofita la calçada existent i es rectifica un revolt just abans que el camí del Ranxero el creui mitjançant un pas superior.
· Finalment, la nova carretera culmina a la intersecció de l’Aldea, formada per una rotonda de 90 metres de diàmetre exterior que permet accedir a la N-235, cap al nucli de l’Aldea, a l’AP-7 cap a Tarragona o Castelló, al polígon industrial Catalunya Sud i als camins de servei laterals.
Actuacions complementàries
A banda de l’actuació principal, estan en licitació les obres per aplicar mesures correctores d’impacte, principalment revegetacions, per un import de 400.000 euros. Aquestes obres s’adjudicaran el desembre i es duran a terme el primer trimestre de 2006. Finalment, s’està redactant el projecte d’una altra actuació complementària que consistirà en la instal·lació de barreres acústiques, amb un pressupost de 350.000 euros. Els treballs s’efectuaran durant el segon semestre de 2006.
Carretera entre Freginals i Amposta
A l’Ajuntament de Freginals, el conseller Nadal ha posat de relleu l’impuls que està donant la Generalitat a la millora de la connexió entre aquest municipi i Amposta, amb la construcció d’una nova carretera. Les obres, en licitació des de finals d’octubre per un import de 6,2 MEUR, començaran la primavera vinent i tindran una durada de 12 mesos.
La nova via unirà la TV-3317 (carrer de Sant Antoni), a Freginals, i la T-344, a Amposta. El tram serà paral·lel a l’AP-7 i tindrà una longitud d’uns 5 quilòmetres i una amplada de 8 metres, amb dos carrils de 3,50 m. i vorals de 0,50 m. Per a contribuir a la seguretat del trànsit, es construiran dues rotondes: la primera permetrà l’enllaç amb la TV-3317, just a l’entrada del nucli de Freginals, i la segona connectarà la T-344 amb la nova carretera i un camí.
D’altra banda, el projecte garanteix l’accessibilitat de l’entorn a la carretera per mitjà de tres interseccions en T, una xarxa de camins paral·lels a la carretera i una sèrie d’accessos a aquesta xarxa. Els treballs també comportaran la millora d’un revolt a la T-344 i es completaran amb els elements de drenatge longitudinal i transversal i de senyalització.
Sector industrial Valldepins II, a Ulldecona
L’Institut Català del Sòl va finalitzar l’any 2002 la urbanització a Ulldecona de les prop de 18 hectàrees del sector Valldepins I, del qual ja s’han exhaurit les 39 parcel·les disponibles. Per aquest motiu, l’Incasol ha impulsat al costat d’aquest la construcció d’un nou sector, Valldepins II. El conseller Nadal ha visitat avui els terrenys, que es començaran a urbanitzar a principis del mes vinent.
Valldepins II ocupa unes 10,7 hectàrees al sud d’Ulldecona i està situat prop de l’autopista AP-7. El desenvolupament d’aquest sector permetrà ampliar Valldepins I amb tipologies edificatòries i de parcel·lació que afavoreixin l’establiment d’un ventall ampli d’indústries i enriqueixi les possibilitats d’oferta i de gestió. Les obres suposaran una inversió de 2,1 MEUR i es preveu que finalitzin el desembre de 2006.
La participació de l’Incasol en el sector és del 86%; així, de les 43 parcel·les resultants, en comercialitzarà 29 –7 per a indústria aïllada i 22 per a indústria entre mitgeres.
Millora de la travessera d’Ulldecona
Finalment, el conseller Nadal ha visitat la travessera d’Ulldecona, on el DPTOP ha conclòs recentment una actuació per tal de millorar les condicions per al trànsit. Aquesta travessera de les carreteres T-332 i T-331 pel casc urbà d’Ulldecona té ara una funcionalitat de carrer. Un cop finalitzades les obres, que han comptat amb un pressupost de 528.000 euros, la Generalitat ha cedit la titularitat de la travessera a l’Ajuntament.
El projecte ha inclòs aquests elements:
- Construcció d’una rotonda a l’encreuament de l’antiga T-332 (d’Ulldecona al País Valencià) i la TV-3319 (d’Ulldecona cap a la Sénia). Té un diàmetre exterior de 51 metres i permet millorar de forma substancial l’anterior intersecció en “T”.
- Reforçament del ferm de la travessera, al llarg d’un quilòmetre
1