El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha anunciat avui a Montcada i Reixac la pròxima licitació de les obres de millora de la C-17 al seu pas per aquesta població, que inclouen el soterrament de la via en un tram de 800 metres i la formació d’un nou enllaç amb l’N-150. Els treballs, que començaran l’estiu vinent, suposaran una inversió de 48 MEUR. D’altra banda, el conseller Nadal ha signat amb l’alcalde del municipi, César Arrizabalaga, el conveni per a desenvolupar el projecte de rehabilitació del barri de la Ribera, dins dels ajuts que preveu la Llei de barris.
Obres de millora de la C-17 

El conseller Joaquim Nadal ha anunciat durant la seva visita a Montcada i Reixac la pròxima licitació de les obres de millora de la carretera C-17 al seu pas per aquest municipi. Aquesta actuació inclou el soterrament en un tram de 800 metres i la formació d’un nou enllaç amb l’N-150, d’accés als barris de Vallbona (Barcelona) i Can Sant Joan (Montcada i Reixac) i suposarà una inversió global de prop de 48 MEUR –d’aquesta quantitat, 28,8 MEUR corresponen a les obres de soterrament i la resta, a l’enllaç amb l’N-150.

Els treballs permetran millorar els actuals encreuaments regulats per semàfors, amb l’objectiu d’incrementar la seguretat viària i reduir la congestió del trànsit que es produeix en aquests punts. L’any passat, la C-17 va registrar al seu pas per Montcada i Reixac prop de 51.400 vehicles diaris de mitjana. Alhora, aquesta ambiciosa actuació permetrà integrar aquesta infraestructura viària en el seu entorn urbà. Es preveu que les obres comencin l’estiu vinent i tinguin una durada de 29 mesos.

Soterrament de la carretera

Al seu pas per Montcada i Reixac, la C-17 té, en un tram d’un quilòmetre a partir del pas sota la línia de ferrocarril Barcelona-Puigcerdà, unes característiques de vial urbà, amb edificacions properes a la carretera i grups de semàfors per regular l’accés dels vials que hi conflueixen, en especial a la zona de la plaça d’Espanya. Per tal de reduir l’impacte de la carretera sobre l’entorn urbà, el DPTOP ha previst soterrar el tronc de la C-17 en una longitud de 800 metres i construir dues rotondes que reordenin el flux de vehicles –una a la plaça Espanya i una altra a l’alçada del CEIP Elvira Cuyàs.

El tronc de la carretera tindrà dues calçades formades per dos carrils de 3,5 metres d’amplada, amb un voral exterior d’1,5 metres i un voral interior d’1 metre. Les dues calçades estaran separades per una mitjana de formigó tipus New Jersey. Les noves rotondes, que es construiran per sobre del tronc soterrat –és a dir, al nivell de la carretera actual–, tindran un diàmetre exterior de 60 metres.

Per tal de distribuir el trànsit local, es formaran calçades laterals a cada costat del tronc que, en la major part del tram, tindran dos carrils de 3,5 metres d’amplada.

La depressió del tronc de la C-17 s’iniciarà sota el pas de la línia de ferrocarril. Posteriorment, s’arriba al tram situat sota la futura rotonda de la plaça d’Espanya. Passada aquesta rotonda, comença un tram cobert amb una llosa, que tindrà 250 metres de longitud. A continuació, es troba la segona rotonda per sobre del tronc, a partir de la qual el tronc central comença a pujar fins arribar al nivell de la carretera actual.

Pas inferior

D’altra banda, es milloraran els accessos en un tram anterior de la C-17, en concret, al comprès entre el pont sobre el riu Ripoll i el pas sota la línia ferroviària Barcelona-Puigcerdà. Així, es construiran una rotonda i els vials de connexió corresponents per a permetre la incorporació a la calçada lateral i a la trama urbana al costat proper a l’AP-7. El projecte també inclou la construcció d’un pas inferior sota la C-17, que facilitarà la connexió amb la BV-1411a cap a Ripollet.

El pas inferior tindrà una longitud de 30 metres i una amplada d’11 metres, amb dos carrils i voreres. La rotonda a nivell tindrà un diàmetre exterior de 40 metres i una calçada anular de dos carrils de 4 metres. La longitud del nou vial, des del seu inici fins a la rotonda, serà de 200 metres.

Aquesta actuació es completa amb la instal·lació d’un nou sistema d’enllumenat i semàfors, la millora de la senyalització vertical i horitzontal i la formació de zones verdes.

Nova rotonda a la cruïlla amb l’N-150

Amb l’objectiu de millorar l’actual encreuament amb semàfors entre la C-17 i la l’N-150, que permet l’accés als barris de Vallbona i de Can Sant Joan, es construirà una rotonda al nivell de la intersecció actual, per tal de permetre els moviments secundaris, mentre que el tronc central de la C-17 s’aixecarà, en un tram d’uns 1.100 metres, per donar continuïtat al trànsit de pas.

El tronc estarà format per dues calçades, separades per una mitjana d’un metre d’amplada tipus New Jersey. Cada calçada tindrà dos carrils de 3,5 metres d’amplada, un voral exterior de 2,5 metres i un voral interior d’1 metre. La nova rotonda tindrà un diàmetre exterior de 60 metres i la calçada anular estarà formada per dos carrils de 4 metres. L’estructura de pas del tronc aixecat de la C-17 comportarà la construcció de dos ponts paral·lels d’uns 100 metres de longitud i una amplada d’11 metres.

Altres actuacions de millora

D’altra banda, el DPTOP ha adjudicat recentment els treballs que milloraran les condicions per al trànsit de la mateixa C-17 en un tram d’uns 2,5 quilòmetres, des de l’accés Montcada i Reixac sud fins al pont sobre el riu Ripoll. Les obres consistiran en la renovació del paviment de la carretera i la millora del drenatge i la senyalització vertical i horitzontal. Aquesta actuació es completarà amb la instal·lació de noves barreres de seguretat i balises. Els treballs, amb un pressupost de 400.000 euros, començaran durant el primer trimestre de 2006 i tindran una durada de 2 mesos.

Conveni per a la rehabilitació del barri de la Ribera

El conseller de PTOP, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, han signat el conveni per al desenvolupament del projecte de rehabilitació integral del barri de la Ribera, en el marc dels ajuts previstos a la segona convocatòria de la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial. Aquest projecte comportarà una inversió de 9,7 MEUR i la Generalitat en finançarà el 50%.

El projecte de rehabilitació de la Ribera inclou mesures tant urbanístiques com socials que s’aplicaran fins a l’any 2009. En l’àmbit social, una de les principals actuacions correspon a la construcció d’un centre cívic i, pel que fa a l’apartat urbanístic, el pla comportarà la rehabilitació d’espais públics i d’edificis, on es preveu la instal·lació d’ascensors i la reforma dels elements comunitaris. Paral·lelament, es millorarà la connexió del barri amb la resta del nucli urbà.

En les dues convocatòries dels ajuts previstos per la Llei de barris, la Generalitat ha destinat 198 MEUR que, amb les aportacions dels ajuntaments, permetrà una inversió total de 396 MEUR en la rehabilitació integral de 30 barris de tot Catalunya. En ambdues ocasions, la dotació de la Generalitat ha estat de 99 MEUR; en la primera convocatòria, es va adreçar a 13 projectes i en la segona, a 17. Es preveu que durant el primer trimestre de 2006, s’obri la tercera convocatòria d’aquests ajuts.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 616