El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) ha publicat l'anunci per mitjà del qual el Departament de Política Territorial i Obres Públiques sotmet a informació pública l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental de la variant de l'aeroport de l'L9 de metro. El nou traçat que es proposa preveu una nova estació que donarà servei a la futura Ciutat aeroportuària i unirà en 4,3 quilòmetres les dues terminals, envoltant l'aeroport per l'oest i sense creuar per sota les pistes d'enlairament. L'estudi informatiu preveu una inversió d'uns 245,8 MEUR i un termini d'execució de 31 mesos.

L’L9 donarà servei a la futura Ciutat aeroportuària

L’aeroport de Barcelona està en un procés d’expansió i desenvolupament tant a nivell d’infraestructures com pel que fa al nombre d’usuaris. A més, en els últims anys s’ha reconsiderat el disseny dels accessos ferroviaris a l’aeroport dels diferents operadors de Rodalies, i del Tren d’alta velocitat per tal de donar un servei més directe i amb millors freqüències. Es tracta del nou traçat ferroviari que unirà l’estació intermodal del Prat, amb la terminal actual i la terminal entre pistes. Ho farà amb via doble i en alguns trams mixta, perquè hi puguin circular els trens de Rodalies i de la línia d’alta velocitat.

És en aquest sentit que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la modificació del projecte de traçat de l’arribada de l’L9 al Prat per adequar-lo a la planificació prevista. La construcció de la futura Ciutat aeroportuària, al nord-est de l’Aeroport del Prat, així com el replantejament del conjunt dels accessos ferroviaris, ha portat a considerar la modificació del traçat de la línia 9 en el tram comprès entre l’estació de Mas Blau i la Nova area terminal de l’aeroport. L’objectiu és que la línia 9 de metro, a més de donar servei als usuaris de l’aeroport, com ja faran els altres modes ferroviaris, pugui donar servei a la futura ciutat aeroportuària.

L’estudi informatiu de la variant de l’aeroport de l’L9 forma part del tram I d’aquesta línia entre Parc Logístic i Aeroport que ja està en construcció i es preveu que les obres puguin acabar a finals del 2010. D’altra banda, recentment ha sortit a informació pública la connexió directa de l’L2 amb l’L9 que permetrà que aquest túnel sigui utilitzat per ambdues línies doblant les freqüències del servei i permetent una connexió directe entre l’aeroport i el centre de Barcelona.

El nou traçat

La nova traça que projecta l’estudi informatiu tindrà uns 4,3 quilòmetres i voreja per l’oest les pistes de l’aeroport amb dues estacions, l’estació Terminal actual, al costat de l’estació de rodalies i l’estació denominada Ciutat aeroportuària al costat de l’autovia C-31, de manera que es situa al centre de gravetat de la futura implantació estratègica. Un cop passada aquesta estació, l’L9 continua vorejant les pistes fins a la terminal entre pistes, actualment en construcció, on hi ha una altra estació coincidint amb el final de línia.

El nou traçat substitueix així el previst el 2002 que contemplava fer passar el túnel de l’L9 per sota la pista d’enlairament per tal de connectar l’estació de Terminal actual amb una altra a la Terminal entre pistes. El nou traçat manté l’arribada a la segona terminal però envoltant les pistes i afegeix, a més, l’arribada a la ciutat aeroportuària. Aquest traçat es preveu construir amb un túnel de 8,4 metres de diàmetre interior, amb tuneladora i dues vies paral·leles.

El traçat transcorre majoritàriament sota vials o zones sense edificacions i es minimitza l’afectació als aqüífers i en superfície. Tres estacions a l’aeroport L’9 tindrà parada en tres estacions a l’aeroport, una més de les previstes inicialment.

Així, la nova variant de l’L9 a l’aeroport preveu les següents estacions:

Terminal Actual: es situarà annexa a l’actual estació de Rodalies amb la que estarà interconnectada. Serà d’an-danes laterals de 5 metres d’amplada i 120 metres de longitud.

Ciutat aeroportuària: estarà situada al sud-oest de l’aeroport on s’està construint la futura ciutat aeroportuària. Així, podrà donar servei a la nova ciutat de serveis, que funcionarà també com a terminal de càrrega àrea i logística i es convertirà, en el centre econòmic i de negocis de l’aeroport. L’estació serà d’andanes laterals de 5 metres d’amplada i 120 metres de longitud.

Terminal entre pistes: situada sota mateix de la nova terminal s’interconnectarà directament amb el vestíbul principal de facturació per tal de facilitar al màxim la comoditat dels passatgers que hi arribin. De fet es preveu que aquesta nova terminal aculli el 70% dels passatgers de l’aeroport. En aquest cas l’andana de l’estació serà central amb una amplada de 16,5 metres.

Les estacions seran convencionals i construïdes mitjançant pantalles a cel obert i a una profunditat d’entre 15 i 11,4 metres. Els accessos a totes les estacions es realitzaran mitjançant escales fixes i mecàniques únicament de pujada. Totes les estacions estaran adaptades a persones amb mobilitat reduïda i disposaran d’ascensor des de la superfície al vestíbul principal i des d’aquest a les andanes.

1  

Imatges

Esquema

Esquema 176