El DPTOP ha aprovat avui la revisió anual de les tarifes d’aplicació per a l’any 2006 en les autopistes de les quals és titular la Generalitat de Catalunya, juntament amb les bonificacions per raó de residència o ús habitual. Els peatges s’incrementaran de mitjana un 4,91%. Aquesta revisió de les tarifes dóna compliment a una sentència del Tribunal Suprem que ha desestimat recentment el recurs contenciós administratiu interposat l’any 2002 per l’anterior Govern català.

Els contractes de concessió entre la Generalitat i les empreses concessionàries de les autopistes preveuen una actualització anual del peatge que paguen els usuaris d’aquestes vies.

Per calcular l’increment de tarifes dels peatges aprovat per a 2006 s’han tingut en compte els següents factors:

 1. La repercussió del 95% de l’IPC, que enguany es situa en el 3,5%.

2. Els increments de l’IPC que es van ajornar el desembre de 2003 i l’increment pendent de repercussió de l’augment de l’IVA del 7 al 16%. Aquests increments pendents d’aplicar es repercutiran sobre els usuaris de forma lineal fins l’any 2013, segons l’acord assolit en el marc del Grup de Treball sobre Peatges.

 3. El factor corrector del trànsit mitjà diari de cada via de peatge. Quants més vehicles passin per una autopista, menys s’incrementarà l’actualització anual dels peatges.

 4. L’arrodoniment dels cèntims.

Desestimat el recurs per la reducció de l’IVA

Pel que fa a la repercussió de l’augment de l’IVA del 7 al 16%, el Tribunal Suprem ha desestimat recentment el recurs contenciós administratiu interposat l’any 2002 per l’anterior Govern català.

En aquest recurs, la Generalitat demanava al Tribunal que declarés no ajustat a dret el que considerava inactivitat de l’Estat en relació a les obligacions que li imposa la Llei 13/1996 de Mesures Fiscals, Administratives i de l’Ordre Social. La Generalitat entenia que l’Estat havia d’adoptar les mesures necessàries per què l’IVA de les autopistes es reduís del 16% al 7%.

El cost que implicava aquesta decisió per les concessionàries de les autopistes, havia de ser assumit per l’Estat. Ara, el Tribunal Suprem ha desestimat aquest argument.

El Grup de Treball sobre Peatges va acordar, a proposta del nou Govern, que l’increment de l’IVA que va quedar pendent quan es va tornar a aplicar el 16% es repercutís als usuaris de forma lineal des de 2005 fins a 2013.

Aquesta fórmula adoptada des de 2005 permet diluir els increments dels peatges en nou anys (fins 2013). D’aquesta manera, els augments de les tarifes seran una tercera part del que suposarien si s’optés per repercutir l’increment de l’IVA i l’IPC ajornat de desembre de 2003 íntegrament.

30 de desembre de 2005

1  

Fitxers adjunts

Tarifes dels peatges d'aplicació l'1 de gener de 2006

Tarifes dels peatges d'aplicació l'1 de gener de 2006
PDF | 53