Avui han començat les obres de desdoblament de l'eix Vic - Ripoll, que suposaran una inversió de 290,7 MEUR. En concret, els treballs s'han iniciat a la futura variant de les Masies de Voltregà, amb les tasques de desbrossada i desviament de serveis afectats. Aquesta actuació permetrà dotar de les característiques d'autovia el tram entre Manlleu i Ripoll, amb l'objectiu de millorar les comunicacions entre la plana de Vic, el Ripollès i l'Àmbit Metropolità. La variant de les Masies de Voltregà entrarà en servei el 2008 i es preveu que els treballs de desdoblament de l'eix finalitzin a mitjan 2009.

L’eix Vic – Ripoll, de 49,4 quilòmetres de longitud, es recolza sobre la carretera C-17, que uneix de sud a nord els termes municipals de Vic, les Masies de Voltregà, Torelló, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Ripoll, tot seguint en gran part la vall del riu Ter. Actualment, la C-17 està desdoblada entre Centelles i Manlleu i, amb l’objectiu de millorar les comunicacions entre les comarques del Ripollès i Osona i de l’Àmbit Metropolità, la Generalitat ha impulsat el desdoblament d’aquesta via fins a Ripoll.

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat avui les obres de desdoblament en el tram de 26,5 quilòmetres comprès entre Manlleu i Ripoll. Les obres han començat en el tram que correspon a la futura variant de les Masies de Voltregà, amb les tasques de desbrossada i desviament de serveis afectats. Aquests treballs no comporten restriccions en el trànsit, ja que es duen a terme fora de la calçada.

Les obres en la resta del tram a desdoblar començaran el març vinent; la variant de les Masies de Voltregà entrarà en servei durant el 2008. Els treballs a tot l’eix conclouran a mitjan 2009. Aquesta actuació es finançarà per mitjà del sistema de concessió de l’obra pública, adjudicada per un import total de 290,7 MEUR. Aquesta concessió inclou tant les obres de desdoblament, que compten amb un pressupost de 220,5 MEUR, com la gestió de tot l’eix Vic - Ripoll per un període de 33 anys.

Descripció de les obres

La nova autovia estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada per sentit de circulació i vorals exteriors de 2,5 metres. Una mitjana de 3 metres i un voral interior d’1 metre separaran els dos sentits.

En bona part del recorregut, s’aprofita la plataforma actual de la C-17 i els desdoblaments s’efectuen per un costat o un altre de la via, en funció de la morfologia del terreny, alhora que s’adapten els enllaços existents. Pel que fa a estructures, cal destacar la construcció de vuit túnels i tres viaductes.

En les obres que avui comencen, es poden distingir els trams següents:

Variant de les Masies de Voltregà (8 quilòmetres): s’inicia al terme municipal de Manlleu, a l’enllaç entre la C-17, l’accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d’aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte, enllaça amb la carretera actual i se situa l’accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l’autovia discorre entre l’actual C-17 i el Ter, fins a les Vinyoles d’Orís, on torna a connectar amb l’actual carretera, que es desdobla. En aquesta zona, es preveu un enllaç amb la BV-5225, d’accés a Torelló. Aquesta variant entrarà en servei durant el 2008.

Final de la variant de les Masies de Voltregà - inici de la variant de Sant Quirze de Besora (5,5 quilòmetres): la plataforma actual es manté i l’ampliació de carrils es du a terme per un costat o un altre de la via en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona pròxima a la via per mitjà d’un enllaç a Torelló-Can Branques. El projecte inclou l’enllaç de Borgonyà i els accessos a la Mambla, l’Espona i Can Bajalou. El túnel situat a l’entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà amb la construcció d’un segon túnel paral·lel i també es duplicaran els dos viaductes sobre el Ter.

Variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu (5 quilòmetres): aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. S’adaptaran els actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens. També es duplicaran els dos túnels existents, el Ginestet i de Codines.

Final de la variant de Montesquiu – enllaç C-26 (6,6 quilòmetres): l’actual túnel de la Farga es desdobla amb un segon túnel i es construeix un nou túnel que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou, d’uns 420 metres de longitud, constituirà el desdoblament en sentit Vic, mentre que en el sentit Ripoll s’amplia la carretera seguint el traçat actual. També es dupliquen el fals túnel de la Cúbia i el túnel de Terradelles. Al final d’aquest tram i per al sentit Vic, es construeix un nou túnel (túnel de Ripoll), que tindrà 956 metres. Per al sentit Ripoll, s’aprofita el corredor de pas de la carretera actual per a construir els dos carrils i la via actual s’aprofita en gran part com a calçada lateral. Finalment, es millora l’enllaç de la Farga de Bebié.

Enllaç C-26 – Ripoll (1,4 quilòmetres): La via s’adapta a les condicions urbanes de la zona i no té característiques d’autovia, sinó de carretera convencional. Es construirà una rotonda a nivell a l’encreuament amb la C-26 (carretera de les Llosses) i una altra a uns 650 metres de distància. El tram conclou a la rotonda existent a l’inici de la variant de Ripoll.

1  

Imatges

Eix Vic-Ripoll

Eix Vic-Ripoll 489