Aquest vespre es posa en servei la nova rotonda a la intersecció de les carreteres GIV-4033 i E-09, al terme municipal d'Alp, que substitueix una cruïlla anterior. La rotonda facilitarà l'accés al túnel del Cadí i permetrà millorar la seguretat de la circulació en un punt molt proper al nucli urbà, que presentava un pendent pronunciat. Les obres han comportat, per a la concessionària Túnel del Cadí, una inversió d'1,18 MEUR.

La intersecció entre la carretera E-09 (sortida nord del túnel del Cadí en direcció a Puigcerdà) amb la carretera GIV-4033 (carretera local d’Alp a Prats i Sansor) era un encreuament en forma de “T”. En aquesta intersecció tenien prioritat els vehicles de la carretera local, fet que obligava a aturar-se als vehicles procedents de Puigcerdà en direcció al túnel del Cadí.

Aquesta aturada resultava conflictiva els mesos d’hivern, atès que aquest ramal d’accés al túnel té un pendent del 7%, que provocava una falta d’adherència en condicions de gelada. A més, el trànsit del ramal d’accés al túnel del Cadí, que se situa al voltant de 3.297 vehicles diaris a l’alçada d’Urús, és molt superior al de la carretera local GIV-4033.

Aquesta situació feia aconsellable remodelar la intersecció existent establint les prioritats de pas d’acord amb el trànsit i disminuint els pendents, per tal de garantir la seguretat dels vehicles. La solució adoptada ha estat construir una rotonda a nivell en l’encreuament entre la carretera E-09 i la GIV-4033, que forma part de la concessió de Túnel del Cadí.

Descripció de l’obra

La rotonda té quatre branques. La branca nord dóna accés a la carretera E-09 en direcció a Puigcerdà, mentre que la sud dóna accés a la mateixa via en direcció cap al túnel del Cadí. La branca oest enllaça amb la carretera GIV-4033 en direcció cap a Prats i Sansor i l’est comunica amb el nucli urbà d’Alp.

La rotonda té una calçada anular de 10,5 metres formada per dos carrils de 4,25 metres i dos vorals d’1 metre. El diàmetre exterior fins a la línia blanca és de 57 metres.

Les obres de la rotonda han suposat també la remodelació dels trams contigus de les carreteres que conflueixen a la rotonda, especialment, un tram d’uns 250 metres de la carretera E-09 en direcció cap a Puigcerdà.

Els treballs han inclòs igualment la millora del drenatge, les marques vials i la senyalització vertical, així com la reposició de l’enllumenat existent. En conjunt, les obres de la nova rotonda han suposat una inversió per part de Túnel del Cadí d’1,18 MEUR.

Millora de la seguretat al túnel del Cadí

La construcció d’aquesta rotonda forma part d’una sèrie de reformes que Túnel del Cadí va decidir posar en marxa per tal millorar les condicions d’explotació de la infraestructura i la seguretat de les persones que circulen pel túnel i els seus accessos.

El túnel té 5.025 metres de longitud i disposa d’un carril de circulació en cada sentit, a més d’un de central per permetre l’aturada de vehicles en cas d’emergència.

Les obres de millora executades per Túnel del Cadí, a banda de la nova rotonda, consisteixen en:

  • Perllongar l’actual galeria d’evacuació fins a la boca nord del túnel, amb 3.708 nous metres. D’aquesta manera, abastarà la totalitat de la longitud del túnel i permetrà l’evacuació de persones i el pas de vehicles d’emergència en cas d’accident.
  • Habilitar 17 galeries de connexió amb el túnel cada 250 metres, amb l’objectiu de proporcionar una via d’evacuació en cas d’accident. Dues d’aquestes galeries permetran també el pas de vehicles d’emergència.

La galeria d’evacuació i les galeries de connexió amb el túnel s’han excavat en tota la seva longitud i només s’ha de completar el revestiment.

14 de juliol de 2006

1  

Imatges

Nova rotonda a Alp

Nova rotonda a Alp 951