- Un informe elaborat entre diferents entitats conclou que cal augmentar la participació del teixit empresarial català fins a un 10% del total de les empreses per acollir totes les estades d’alumnat
- La consellera Niubó ha fet una crida al Parlament perquè les empreses donin suport a aquesta modalitat Dual
- Hi ha set famílies professionals amb més d’un 45% d’alumnat en modalitat dual intensiva, que comporta un curs sencer d’estada a l’empresa
El percentatge restant es divideix entre l’alumnat que ha pogut realitzar l’estada amb normalitat (un 82,67%), el que l’ha posposat voluntàriament (un 4,73%) i el 10,19 % que no l’ha fet per altres motius. L’estada a l’empresa suposa més de 500 hores formatives, en modalitat dual, i unes 1.000 hores en modalitat dual intensiva (l’equivalent a un curs). Així consta en un estudi elaborat pel Departament d’Educació i Formació Professional mitjançant dades del Consell General de Cambres de Catalunya, l’IDESCAT i una enquesta realitzada als centres de formació professional.

Entre l’alumnat de primer curs, el percentatge que expressa dificultats és del 16,03%. Això suposa que, si bé a l’inici del cicle certs alumnes poden experimentar dificultats en la realització de la seva estada, per manca d’empreses disponibles, aquesta situació es dissipa durant el segon curs, i l’alumnat percep que pot acabar satisfactòriament el seu cicle formatiu. No obstant això, a primer curs un 36,56% dels alumnes ja ha pogut fer l’estada i un 7,21% l’ha posposat de forma voluntària. El 40,2% no l’ha fet per altres motius.

Crida a les empreses
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha explicat els detalls d’aquest estudi en resposta a una pregunta oral formulada durant el Ple del Parlament. Niubó ha afirmat que un dels principals reptes de la formació professional és aconseguir una "major implicació de les empreses", especialment grans empreses que puguin complementar la important participació de la petita i mitjana empresa i de la microempresa que ja té en aquests moments la dual.
Per aquest motiu, la consellera ha fet una "crida" a les empreses perquè donin suport a aquesta modalitat Dual i així enfortir encara més un sistema que permetrà continuar reduint desigualtats, apostant per una reducció de l'abandonament escolar prematur i per corregir aquest desajust actual entre oferta i demanda de talent.
Territoris com Tarragona o Lleida tenen percentatges molt baixos de percepció de dificultat (el 2 i el 4%, respectivament), però la taxa augmenta en territoris industrialitzats com el Baix Llobregat (10%) o el Vallès Occidental (16%). Justament el Vallès Occidental és el que concentra més percentatge d’alumnat en modalitat dual intensiva (un 26%), seguida pel 25% de Tarragona, on, contràriament, hi ha molt poca percepció de dificultat per trobar empresa: un 2,14%.

Hi ha famílies professionals amb percentatges molt elevats de modalitat intensiva, com energia i aigua (68%), fabricació mecànica (59%) o instal·lació i manteniment (58%). En total, n’hi ha 7 amb més d’un 45%. Per altra banda, en famílies com imatge personal (8%) o imatge i so (2%), aquestes proporcions són molt reduïdes. També destaca el cas d’informàtica i comunicacions (15%) amb un percentatge baix.

Capacitat d’absorció d’alumnat
A més, l’estudi també afirma que si, amb l’ajuda dels agents socials, l’administració educativa catalana aconsegueix involucrar només un 10 % del teixit empresarial català (unes 77.000 empreses de les més de 770.000 que hi ha), n’hi hauria prou per acollir totes les estades d’alumnat folgadament. Aquest càlcul s’ha fet tenint en compte que cada empresa que col·labora en la modalitat dual acull de mitjana 1,6 alumnes per curs.
El curs 2024-2025 hi ha poc més de 102.000 alumnes cursant FP dual (gairebé 85.000 fent dual general i 17.600 fent dual intensiva), i aquestes 77.000 empreses podrien acollir fins a 124.000 alumnes. Actualment, participen un total de 43.258 empreses, tres quartes parts de les quals són empreses micro, petites o empresaris individuals. El total d’alumnat d’FP augmenta sostingudament en els últims anys en ambdues modalitats, una prova de l’interès creixent per aquests estudis.
El compromís del Govern amb l’FP Dual
Per la seva banda, el secretari de Formació Professional del Departament, Francesc Roca, ha valorat que, actualment, Catalunya disposa de les empreses necessàries, però no suficients, per garantir un creixement sostingut de la formació professional. És per això que cal continuar reforçant la formació professional accessible, dual i integrada amb el teixit productiu i alineada amb les necessitats del territori.
Roca ha detallat que el Departament està elaborant una proposta de pla estratègic de l’FP dual, concertat amb els agents socials, que incorporarà diferents mesures, entre elles un mapa d’unitats d’acceleració de l’FP dual a Catalunya. Això es farà amb un focus especial posat en sectors estratègics d’alta demanda per tal de millorar l’ocupabilitat i la productivitat de les empreses, i contribuir així a la competitivitat del sistema econòmic català.
Cites
Esther Niubó, consellera d'Educació i Formació Professional
"Un dels principals reptes de la formació professional és aconseguir una major implicació de les empreses, especialment grans empreses que puguin complementar la important participació de la petita i mitjana empresa i de la microempresa que ja té en aquests moments la dual".
"Faig una crida al 10% d'empreses de Catalunya: si aconseguim implicar-les aconseguirem, també, enfortir encara més un sistema com el de la formació professional dual, que ens permetrà continuar reduint desigualtats, apostant per una reducció de l'abandonament escolar prematur i per corregir aquest desajust actual entre oferta i demanda de talent".
Francesc Roca, secretari de Formació Professional
"Actualment, tenim les empreses necessàries, però no suficients, per garantir un creixement sostingut de la formació professional. És per això que cal continuar reforçant la formació professional accessible, dual i integrada amb el teixit productiu i alineada amb les necessitats del territori".
"Estem en el procés d'elaboració d'una proposta de pla estratègic de l'FP dual, concertat amb els agents socials, que incorporarà diferents mesures, entre elles un mapa d'unitats d'acceleració de l'FP dual a Catalunya".
"Posarem el focus en sectors estratègics d'alta demanda per millorar l'ocupabilitat i la productivitat de les nostres empreses, i contribuir així a la competitivitat del sistema econòmic català".



