El Departament de Treball i Indústria ha informat avui del traçat d’un tram de la línia elèctrica de 400 KV Sentmenat – Bescanó – Riudarenes a la Diputació de Girona, als alcaldes dels municipis de Santa Coloma de Farners, Riudarenes, Bescanó, Aiguaviva, Vilablareix, Caldes de Malavella, Riudellots de la Selva, Sils i Vilobí d’Onyar, i al Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient (CILMA). El traçat d’aquest tram va de Santa Coloma de Farners a Riudarenes. Amb aquesta iniciativa, el Departament de Treball i Indústria segueix treballant per garantir el subministrament elèctric de les comarques gironines i d’alimentació del Tren de Gran Velocitat. De fet, el Conseller de Treball i Indústria, Jordi Valls, va anunciar a l’inici de mes que aquest estiu la Generalitat lliurarà el projecte del traçat Sentmenat- Bescanó al Ministeri d’Indústria per a la seva aprovació definitiva. Les funcions de la línia de 400KV necessària per alimentar la Subestació de Riudarenes són, en primer lloc, garantir la potència de curtcircuit suficient perquè la circulació de trens no afecti a la qualitat del subministrament elèctric de la resta d’usuaris i, en segon lloc, millorar la potència disponible i la qualitat del subministrament de les zones sud de Girona i nord de Barcelona a partir de la transformació 400/110 kv que s’instal.larà a la Subestació. Desprès de comparar els avantatges i incovenients de les tres alternatives estudiades, la millor solució possible per alimentar la subestació de Riudarenes és fer una entrada i sortida de Riudarenes des d’un dels circuits de la línia Sentmenat-Vic-Bescanó a l’altura de Santa Coloma de Farners. Característiques del traçat El traçat del nou tram de la línía, que passa per Santa Coloma de Farners fins a arribar a la subestació de Riudarenes, és l’alternativa als dos possibles trams que o bé aprofitaven el corredor d’infraestructures conformat per l’autopista AP-7, la carretera nacional N-II, el Tren de Gran Velocitat (TGV) i les línies elèctriques que transcorren per aquest territori, o bé el pas de la línia per l’oest de l’aeroport Girona-Costa Brava. Aquest tram és de 17,2 kilòmetres i passa per tan sols dos municipis (Santa Coloma de Farners i Riudarenes). En canvi, els dos trams descartats eren més llargs i passaven per més muncipis. El primer, de 27,6 kilòmetres de longitud, passava pels municipis d’Aiguaviva, Bescanó, Caldes de Malavella, Riudarenes, Riudellots de la Selva, Sils, Vilablareix i Vilobí d’Onyar). El segon, de 21 kilòmetres, transcorria pels termes muncipals de Bescanó, Brunyola, Riudarenes, Sils i Vilobí d’Onyar. Els avantatges del traçat • Evita la proximitat amb qualsevol nucli de població (2,5 kilòmetres a Santa Coloma de Farners i 1 km a Riudarenes) i urbanització. A més, evita la seva possible interferència amb el creixement urbanístic de la zona. • No afecta a cap espai natural protegit (PEIN o Xarxa Natura) i transcorre per un medi forestal de manera majoritària. El tram situat al nord és d’un fort caràcter silvícola i la vall del Torrent de Vilarràs es tracta d’una àmplia zona forestal. • El traçat transcorre per un entorn on existeix un nombre reduït d’edificacions disperses, i garanteix distàncies superior als 100 metres entre la línia i les edificacions. • No existeix cap possibilitat de conflicte amb l’aeroport de Girona-Costa Brava i la seva àrea d’influència. • Permet reduir els possibles impactes visuals ja que aquest territori és d’orografia sinuosa. El traçat s’ha plantejat de manera que no afecta visualment l’entorn de la població de Santa Coloma de Farners.
1