L’objectiu de les noves mesures és incrementar en una mitjana d’un 30% els recursos en matèria de formació, d’inserció laboral i d’habitatge assistit destinats a aquests joves en el període 2006-2007.L’objectiu del Pla és oferir veritables alternatives a la institucionalització en centres, que siguin d’acció positiva cap a la màxima normalització, que siguin una veritable "escola d’autonomia i d’emancipació" i que actuïn complementàriament com a actuacions de prevenció de risc.

El Departament de Benestar i Família ha elaborat un nou Pla per a joves majors de 18 anys, de suport per a la inserció social dels menors tutelats per la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). Aquest segon Pla preveu, com ha esmentat la consellera, Anna Simó: ”nous recursos i reforç per a l’habitatge i la inserció laboral, els dos pilars de l’emancipació dels joves de Catalunya”, amb l’objectiu d’oferir un model vàlid i actualitzat d’atenció als menors a partir dels 16 anys i alternatives per a la plena integració social a partir del 18 anys.

En un nivell d’intervenció general, el nou Pla pretén adequar els recursos d’atenció als nous perfils i les noves necessitats detectades, a més de garantir que els menors arribin als 18 anys amb les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia. Específicament, mitjançant un seguiment tutorial, es pretén facilitar el pas directe a pisos independents a aquells joves amb més capacitat autònoma, així com rentabilitzar el model positiu dels joves majors d’edat respecte als menors.

El nou Pla desenvoluparà programes d’integració social, generals i específics, que parteixen de l’experiència assolida fins al moment. D’aquesta manera els programes de l’àrea de suport contemplen actuacions en les àrees d’habitatge, inserció laboral, seguiment socioeducatiu, suport psicològic i ajuts econòmics. En aquest sentit, l’objectiu del Pla és oferir veritables alternatives a la institucionalització, que siguin d’acció positiva com a itinerari cap a la màxima normalització, que siguin una veritable "escola d’autonomia i emancipació" i que actuïn complementàriament com a actuacions preventives dels itineraris dels joves.

L’assoliment de l’autonomia comportarà el suport integral en tot el procés i l’adequació constant al perfil canviant dels joves: per orientar i proporcionar les eines necessàries amb les quals es pugui plantejar i decidir, sempre que això sigui possible, el seu futur; però també per acompanyar al jove en el seu procés d’emancipació.

A més, el nou Pla s’ha de convertir en banc de recursos i bones pràctiques a l’abast de tots els centres que atenen la població de la franja 16-18 anys, com a projectes on es treballa conjuntament l’autonomia, desinternament progressiu en arribar a la majoria d’edat i també fan accions per a la inserció sociolaboral.

L’aplicació dels estudis realitzats i l’experiència acumulada

Aquest segon Pla és el resultat de l’aplicació de l’experiència i el treball realitzat des dels centres d’atenció als menors tutelats de la DGAIA. També recull els resultats de l’estudi “Bones pràctiques en l’atenció a joves en procés d’inserció sociolaboral i autonomia”, que recull les experiències concretes dels projectes Mentor 15, Ulises i Telémaco; així com l’”Estudi per a l’anàlisi dels programes europeus Mentor 15 i Ulises”, dedicats al procés de socialització d’adolescents i joves tutelats que han assolit la majoria d’edat o hi estan a punt.

D’altra banda, el Departament de Benestar i Família disposa d’un estudi sobre el perfil dels menors atesos als centres de la DGAIA, que ha marcat les directrius del nou Pla per a majors de 18 anys. Les dades que aporta aquest estudi permeten conèixer la tipologia dels menors de 15-17 anys acollits en centres d’acció educativa, mostra les tendències d’aquest col·lectiu i permet realitzar les previsions necessàries per promoure millores en els projectes educatius dels centres. Aquest estudi ha permès elaborar alternatives més eficaces per als joves pròxims a la majoria d’edat a través del Pla de Majors i l’Àrea de Suport al Jove.

Entre les dades més rellevants que disposa el Departament destaca la sortida del Pla dels joves majors de 18 anys. Segons aquestes dades, el 39% dels joves catalans acollits al Pla aconsegueixen l’autonomia suficient i han començat a viure pel seu compte, una xifra que en el cas dels joves estrangers és del 55%. Els joves catalans que abandonen el recurs del Pla representa el 8% i els joves estrangers el 5%.

El programa d’habitatge

A finals del 2005 s’oferiran 36 noves places per habitatge assistit el que suposa un increment d’un 19% de places en relació al 2004. L’escenari és créixer fins a poder oferir a aquests joves un total de 250 places d’habitatge assistit l’any 2007, el que suposa créixer un 30% en relació al nombre de places actual.

De fet, un dels recursos fonamentals del Pla per a majors de 18 anys és l’habitatge. El Programa d’habitatge ofereix als joves que reuneixen el perfil i les característiques adequades la possibilitat de residir en pisos o residències assistides, amb l’objectiu de finalitzar el procés educatiu, el camí cap a l’autonomia personal i consolidar la inserció laboral.

La previsió de nous recursos suposarà incrementar en 36 noves places aquest programa. Els nous recursos en aquest programa, que es posaran en funcionament abans que finalitzi l’any, són:

1 residència per a joves treballadors a les comarques de Tarragona per a 12 places al novembre. 1 residència per a joves treballadors a les comarques de Girona de 8 places, al desembre. 4 pisos assistits amb 4 places cadascun als municipis de Mataró (el Maresme), Sabadell (el Vallès Occidental), Tarragona (el Tarragonès) i Vilafranca del Penedès (l’Alt Penedès), entre novembre i desembre.

Actualment, el nombre de places disponibles en el Programa d’habitatge és de 190 en el conjunt del territori català. El total de recursos i equipaments disponibles és de 45, dels quals: 39 són pisos assistits, 4 són residències assistides i 2 són residències de joves treballadors.

Durant la legislatura actual s’han creat un total de 25 places noves, el que representa un increment del 19% respecte les que ja hi havia. En equipaments, s’han posat en funcionament:

3 pisos assistits amb 10 places a la demarcació de Barcelona. 1 residència per a joves treballadors amb 11 places, a la demarcació de Barcelona. 1 pis assistit amb 4 places a la demarcació de Tarragona.

El programa d’inserció laboral

L’altre recurs fonamental del Pla és el programa d’inserció Via Laboral, que es desenvolupa des del 2002 amb la finalitat de treballar per a la inserció sociolaboral dels joves tutelats i extutelats. Les accions d’aquest programa es desenvolupen en els àmbits d’assessorament jurídic, psicològic i laboral, d’integració i suport en el medi i de suport econòmic. L’objectiu es poder ampliar l’oferta d’inserció laboral per aquests joves en un 30% en 2 anys per poder atendre fins a un total de 800 joves.

El segon Pla per a majors de 18 anys preveu la implementació de nous projectes al Programa d’Inserció Laboral (Via Laboral) a les comarques de Tarragona i de Girona. Els centres dels programes d’inserció laboral actuals són: el Gasòmetre de Tarragona, el Projecte de Suport Integral de Girona i l’Espai Jove de la Federació d’Entitats de Pisos Assistits (FEPA) a Barcelona. Aquests recursos són atesos per equips de professionals d’educació social, inserció laboral i suport psicològic i jurídic...

Suport integral fins als 20 anys

La principal novetat és el fet que la nova Llei de Prestacions Assistencials contemplarà una nova prestació econòmica per ajudar a aquests joves que inicien processos de vida autònoma i hagin passat un període de temps ingressats en centre.

El període d’edat que abasta aquest segon Pla s’inicia als 16 anys i s’allarga uns anys després d’haver assolit la majoria d’edat. L’objectiu és oferir les garanties suficients per a la integració social dels joves tutelats que no han pogut retornar amb la seva família o són acollits o adoptats.

D’aquesta manera, la població susceptible de ser atesa en aquest nou projecte, concebut per fer una millor i més eficaç integració dels joves extutelats a la societat, són: els joves de 16 a 18 anys, independentment de si s’acullen o no al Pla; els joves de 18 anys i de 19 anys, als quals se’ls farà un seguiment amb suport econòmic condicionat a la inserció que es regularà a través de la citada Llei de Prestacions Assistencials, que entrarà al Parlament en aquest període de sessions; i els joves de 20 anys, que finalitzen el procés d’acolliment al Pla.

1  

Fitxers adjunts

Document de presentació amb les dades dels joves tutelats per la DGAIA

Document de presentació amb les dades dels joves tutelats per la DGAIA
PPT | 221