- El termini màxim d’entrega dels vehicles serà de trenta-tres mesos, un cop formalitzat el contracte
- El Govern va adjudicar, a principis de juliol, obres del tramvia entre Cambrils, Salou i Vila-seca per valor de 15,8 milions d’euros i avança en la resta de projectes de la primera fase

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que serà l’operador del tramvia del Camp de Tarragona, ha adjudicat avui la construcció, el subministrament i el manteniment de 7 tramvies elèctrics per a la circulació del servei al tram entre Cambrils i Vila-seca.
El contracte s’ha adjudicat a Stadler Rail Valencia, SAU per un import de 59,7 milions d’euros (abans d’IVA) corresponents al subministrament dels set tramvies i al servei de manteniment integral durant un període de quinze anys. El termini màxim d’entrega dels vehicles serà de trenta-tres mesos, un cop formalitzat el contracte. L’objecte d’aquest contracte és cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa del FEDER de Catalunya 2021-2027.
Els tramvies tindran una longitud màxima de 33,62 metres i una capacitat de 211 persones i estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda. Comptaran amb 54 seients, 2 places PMR i 10 seients abatibles, amb zones multifuncionals per a bicicletes o cotxets i amb espais amplis i zones lliures de pas i d’obstacles. Els vehicles disposaran d’un sistema d’emmagatzematge d’energia embarcada que els permetrà circular en els trams sense catenària. A més, estaran dissenyats minimitzant l’impacte ambiental al llarg de tota la seva vida útil, amb especial atenció a la reducció del consum energètic i a l’augment dels índexs de reciclabilitat i recuperabilitat. Els tramvies incorporaran tecnologia de seguiment en temps real perquè els usuaris puguin conèixer el seu posicionament.
El president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha destacat que “el tramvia del Camp de Tarragona suposarà un canvi espectacular en la mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Tarragona i també un salt qualitatiu per a Ferrocarrils que operarà, per primera vegada, un tramvia i que ens permetrà assumir un model nou”.
Amb aquesta adjudicació, el Govern fa un pas més en la posada en marxa de la primera fase d’aquest nou sistema tramviari que permetrà connectar les ciutats de Reus i Tarragona a través d’una xarxa de 46 quilòmetres i 47 estacions. Donarà cobertura als principals nuclis urbans i àmbits d’activitat del Camp de Tarragona, com ara hospitals, universitats, espais d’oci i turisme, i indústria.
El Tramvia del Camp de Tarragona
Durant els treballs de la primera fase per desplegar el nou sistema tramviari s’executarà un traçat de 14 quilòmetres que donarà servei als termes municipals de Cambrils, Salou i Vila-seca. Tot i que es preveu un sistema de catenària, el traçat comptarà també amb un tram específic entre estacions sense catenària als municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca, i amb subministrament elèctric per bateries.
L’actuació de la primera fase disposarà de 14 parades, entre les estacions de Cambrils Nord i Vila-seca Estació, tres de les quals conformaran un intercanviador amb les estacions ferroviàries d’Adif de Cambrils Nord, Salou-Port Aventura i Vila-seca. El seu traçat discorrerà majoritàriament per terrenys de l’antic corredor ferroviari i pels vials, atès que existeix una concessió temporal i gratuïta d’Adif a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per ocupar-los.
A principis de juliol, el Govern va adjudicar les obres de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona entre Cambrils, Salou i Vila-seca per un valor de 15,8 milions d’euros (abans d’IVA). Durant aquest any, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica licitarà les obres corresponents a altres treballs d’infraestructura de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona; l’obra civil i instal·lacions entre Cambrils centre i Vila-seca Estació, la construcció del centre operatiu de Vila-seca i l’obra civil i instal·lacions del tram Cambrils nord-Cambrils centre. Es preveu que la primera fase entri en funcionament el primer trimestre de 2028.
D’altra banda, el passat mes de novembre, Ferrocarrils va adjudicar la redacció del projecte constructiu del Centre Operatiu del Tramvia del Camp de Tarragona, que s’ubicarà a Vila-seca entre l’Avinguda Ramon d’Olzina i l’A7. Aquest centre acollirà el taller, els cotxes i el centre de control, així com totes les actuacions complementàries necessàries perquè es puguin dur a terme les activitats de manteniment del tramvia.



