- La campanya, que es difon a les xarxes socials i a les pantalles dels aeroports de Barcelona i Girona-Costa Brava, se centra especialment en les incidències relacionades amb vols
- En l’àmbit del transport aeri, Consum ha realitzat 100 actuacions inspectores entre el 2024 i el 2025 i ha gestionat 1.550 reclamacions per incidències en vols
- En els darrers dos anys, s’ha sancionat 7 companyies aèries amb un import global de prop de 500.000 euros per diverses vulneracions de la Llei de consum

La Generalitat, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum del Departament d’Empresa i Treball, ha engegat una campanya informativa amb l’objectiu que la ciutadania conegui els seus drets, i la manera d’exercir-los, en cas de patir incidències amb els serveis contractats per als seus viatges, com ara cancel·lacions o retards en vols. La campanya es difon principalment a les xarxes socials @consumcat, però també per mitjà de les pantalles dels aeroports de Barcelona i Girona-Costa Brava.
En el sector del transport aeri, entre el 2024 i el 2025 la inspecció de Consum ha realitzat 100 actuacions de control i ha obert un total de 27 expedients sancionadors. Fins al moment, 9 d’aquests expedients ja s’han resolt amb sancions a 7 companyies aèries per un import global de 496.000 euros, per diverses vulneracions de la Llei del Codi de consum.
Els motius principals de les sancions són l’existència de pràctiques comercials deslleials amb perjudici econòmic pels consumidors, com ara el cobrament de suplements per l’equipatge de mà, així com la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum. D’altres infraccions tenen a veure amb la inclusió en els contractes de clàusules que limiten els drets dels consumidors, i per tant abusives, o amb incompliments pel que fa als serveis d’atenció a la clientela.
Quant a les reclamacions, en aquest mateix període, Consum n’ha gestionat 1.551, de les quals fins al moment se n’han pogut resoldre el 38% per la via de la mediació, ja que cap companyia aèria no accepta el sotmetiment a l’arbitratge de consum. Un 15% de les reclamacions es troba en tramitació.
Vueling encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (575), seguida per Ryanair (447), Iberia (118), Wizz Air (56) i Edreams (54).
Les incidències que generen més reclamacions són les cancel·lacions i els retards, que representen prop del 40% del total, i en menor mesura les reclamacions pel cobrament de suplements per les maletes de cabina, amb gairebé el 13%.
Cites
Director de l'Agència Catalana del Consum, Isidor Garcia
"En aquest moment de l'any en què es fa un ús més intensiu dels serveis relacionats amb viatges, és important que els consumidors tinguin clars els seus drets i sàpiguen que en tot moment poden adreçar-se als organismes públics de consum".
"En vols interns, dins de l'Estat espanyol, la normativa prohibeix expressament cobrar suplements als consumidors per l'equipatge de mà, i des de Consum sancionem per aquesta mala pràctica".
"Ens preocupa la resistència per part de determinades companyies aèries a col·laborar amb la inspecció de consum; convé recordar que aquesta pràctica suposa una infracció sancionable d'acord amb la Llei de consum".
"Continuem treballant per millorar el percentatge de resolució de les reclamacions de transport aeri, per això instem les companyies aèries a adherir-se al sistema arbitral de consum, un mecanisme de resolució de conflictes no judicial, gratuït i que garanteix la imparcialitat".
Dades clau
7 companyies aèries sancionades amb un import global de 496.000 euros per infraccions diverses amb perjudici pels consumidors.
100 actuacions de control en el sector del transport aeri i 27 expedients oberts.
1.551 reclamacions gestionades, de les quals fins al moment se n'han pogut resoldre el 38% per la via de la mediació.
40% de les reclamacions per cancel·lacions i retards en vols



