Amb motiu del Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball
El Departament de Treball i Indústria constata que no existeix sempre una correlació directa entre la temporalitat i l’índex de sinistralitat laboral
Les dades s’han donat a conèixer durant la jornada “Inestabilitat en l’ocupació i salut laboral” que ha servit per presentar el nou Manual per a la identificació i avaluació de riscos laborals
El Departament de Treball i Indústria constata que no existeix sempre una correlació directa entre la temporalitat i l’índex de sinistralitat laboral. Segons que ha explicat el Conseller de Treball i Indústria, Josep Maria Rañé, “es produeix un element que ens sembla prou significatiu en aquesta relació, que sempre ha estat considerada com la relació causa-efecte més important, i es que la inestabilitat en el lloc de treball era la causa per la qual teniem altes taxes de sinistralitat”.
A Catalunya, les dades analitzades, tal i com ha explicat el Conseller Rañé, venen a posar de manifest dues conclusions: “que la sinistralitat potser i és en molts casos, un incrementador del nivell de risc però no és la causa que explica la sinistralitat, per sectors o per edats, i que no existeix una correlació directa, sempre, en què a més temporalitat es produeixi més sinistralitat”.
El Conseller Rañé ha dit que “l’exemple més clar i evident és que la sinistralitat mortal entre un col·lectiu com són els joves, que agrupen en el seu sí un alt índex de temporalitat, és molt inferior a la sinistralitat mortal dels majors de 55 anys, tant si tenen contracte fixe com si tenen contracte indefinit, en proporcions de quatre a u en contra de la gent gran”.
En aquest sentit, es posa de manifest que l’índex d’incidència (nombre d’accidents per cada 100.000 treballadors) dels accidents laborals mortals entre els joves de 16 a 24 anys amb contracte temporal és de 5,60 cada 100.000 treballadors, mentre que entre el col·lectiu de treballadors de 55 anys i més, també amb contracte temporal, és de 22,47.
El Conseller de Treball i Indústria, Josep Maria Rañé, ha donat a conèixer aquestes dades en el decurs d’un contacte informatiu previ a la jornada “Inestabilitat en l’ocupació i salut laboral”, que ha organitzat la Direcció General de Relacions Laborals amb motiu del Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball, que se celebra demà dijous.
Durant aquesta jornada s’ ha presentat el nou Manual per a la identificació i avaluació de riscos laborals. Publicat per la Direcció General de Relacions Laborals, el Manual és una eina que permetrà millorar l’avaluació dels riscos laborals i, per tant, la prevenció dels accidents.
El nou Manual, que estarà a l’abast dels tècnics, treballadors i empresaris, amplia i perfecciona les metodologies per a avaluar els riscos laborals, tant els relacionats amb la seguretat i la higiene com els vinculats als ergonòmics i psicosocials.
El Manual conté les dades necessàries per ajudar l’empresari a prendre decisions a partir dels resultats de l’avaluació. En cada apartat específic ( riscos de seguretat, higiènics, ergonòmics i psicosocials) el Manual aporta fitxes, taules i dades per facilitar la tasca dels professionals avaluadors.
La informació inclosa en el Manual tracta d’orientar i ajudar per tal que la identificació dels factors de risc sigui tan exhaustiva com sigui possible en totes les àrees de l’activitat laboral.
Amb aquesta nova eina útil per tothom, posada a disposició pel Departament de Treball i Indústria, l’avaluació dels riscos laborals no es redueix als de seguretat, sinò que incorpora d’altres, tant o més importants, com els riscos derivats de les condicions ambientals (higiènics), els de les condicions organitzatives (psicosocials) o els de la manca d’adaptació de les condicions de treball a la persona (ergonòmics).
En aquest sentit, el Conseller Rañé ha manifestat que el Manual incorpora l’avaluació de nous riscos laborals derivats de les noves formes de treball, noves tecnologies i noves formes organitzatives. I es converteix en una eina bàsica per garantir “l’adaptació dels llocs de treball a les persones i no les persones als llocs de treball” (ergonomia) i la identificació i avaluació dels psicosocials.
A partir d’ara, els empresaris i els tècnics en prevenció de riscos disposaran d’un millor instrument que els permetrà fer un diagnòstic més real dels riscos laborals i, d’aquesta forma, adoptar les mesures de prevenció necessàries.
Els professionals que facin servir el Manual comptaran amb quatre fitxes. A la primera hauran d’anotar les deficiències i els factors de risc detectats, el que poden ocasionar, i si es tracta d’un risc evitable o no. A la segona, avaluaran els riscos que no s’han pogut evitar per quantificar-ne la seva magnitud. A la tercera, escriuran les mesures preventives, tant d’eliminació dels factors de risc, en el cas dels evitables, com de control i reducció, en el cas dels no evitables. Per últim, a la quarta fitxa traslladaran les mesures preventives d’eliminació, control i reducció incorporades en el Manual.
Tanmateix, el Manual incorpora un CD per tal de que empresaris i professionals en prevenció de riscos laborals puguin adaptar, informàticament, els instruments d’identificació i avaluació dels riscos a la realitat de cada empresa.
Amb aquest Manual, el Departament de Treball i Indústria consolida una nova política de seguretat i salut laboral, basada en l’avaluació correcta dels riscos com a pas previ per evitar-los o minimitzar-los, i en la implicació dels empresaris en les responsabilitats relatives a la seguretat i salut laboral dels treballadors.
1