El Departament de Salut va implantar un dispositiu sanitari de caràcter preventiu al barri del Carmel entre els dies 27 de gener i 28 de febrer de 2005, amb el desplaçament d’unitats del equips SEM 061 i una actuació especial per part dels professionals de l’equip d’atenció primària Horta-7D.
Tan bon punt es va tenir coneixement del desallotjament d’alguns dels veïns del barri i del possible esfondrament d’un dels blocs del carrer Calafell, un treballador social de l’equip d’atenció primària (EAP) i una infermera del mateix equip es van traslladar fins al poliesportiu on estaven instal•lats momentàniament els ciutadans afectats. Des de primera hora de la tarda, aquests professionals de l’EAP Horta, conjuntament amb membres del 061, van facilitar als usuaris que ho requerien material sanitari, així com assistència sanitària.
En el moment dels fets, la informatització d’històries clíniques va ser un element indispensable, ja que molts dels ciutadans són usuaris habituals de l’EAP Horta. D’aquesta manera els professionals van poder accedir a la informació necessària dels pacients que necessitaven tractaments específics, així com la tramitació de receptes i material d’autocura per als diabètics i altres malalts crònics.
D’altra banda, a la primera planta del Centre d’Atenció Primària (CAP) Horta es van instal•lar dues consultes adreçades exclusivament als usuaris afectats, on els visitava un metge i/o infermer sense necessitat de cita prèvia. Les consultes, que corresponen a les portes 15 i 16, van estar obertes des de les 9 del matí fins a les 8 del vespre, atenent una mitjana diària de 40 persones.
La primera setmana es van realitzar 300 visites mèdiques i posteriorment el volum de pacients va anar disminuint a mesura que tot l’equip d’Horta, 16 metges i 16 infermeres, s’han implicat en el seguiment dels veïns afectats.
Durant els primers dies les visites més freqüents van estar causades per trastorns d’ansietat i insomni i per tramitar baixes laborals puntuals. Ocasionalment, i segons la gravetat, es van agilitar les derivacions al CAP de Salut Mental, tot i que, en la majoria de casos, el mateix metge de família va dur a terme l’atenció i seguiment dels pacients.
A més, s’ha reforçat la plantilla del CAP Horta amb un metge de família durant els mesos de febrer i març per atendre els pacients afectats sense que s’alterin les visites de la resta dels usuaris, i s’ha fet un seguiment dels pacients en atenció crònica domiciliària afectats pel problema del Carmel, per part del personal d’infermeria.
SEM 061
El SEM 061 va establir des del mateix dia 27 de gener fins el dia 21 de febrer punts d’assistència mèdica amb tres unitats de suport vital avançat amb dotació completa (metge, diplomat universitari d’infermeria i tècnic de transport sanitari). A partir del dia 29 el SEM 061 va assumir en la seva totalitat el comandament sanitari a la zona, incloent-hi el servei de psicòlegs del Col•legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya.
El dia 27 es van evacuar 17 persones, que es trobaven en el seu domicili i no podien sortir pels seus mitjans, en un període de temps inferior als 20 minuts, garantint en tot moment la seguretat dels afectats i del personal sanitari.
Del total de les 329 actuacions sanitàries realitzades, el 85% corresponen a patologies que no tenen relació amb els successos, ja que es tractava de malalties comunes o traumatismes casuals.
Els psicòlegs van tractar 33 pacients, en els quals no va ser necessari en cap cas el trasllat a centres sanitaris especialitzats.
La col•laboració i interlocució amb els cossos de Seguretat i d’Intervenció, així com amb els serveis de Protecció Civil, Creu Roja i Serveis Socials, va permetre la planificació conjunta d’accions, amb la consegüent repercussió positiva.



