- Les persones usuàries tindran accés al servei en condicions d’igualtat, no discriminació, qualitat i seguretat
- La proposta de llei incorpora, a més, una infraestructura de dades innovadora, que permet obtenir informació fiable sobre els serveis sol·licitats
- La nova regulació ordenarà els serveis de taxi i VTC garantint una oferta de servei suficient
- El text definitiu buscarà el màxim consens amb els diferents sectors i ens locals
La proposta de Llei de transport de persones en vehicles de fins a 9 places definirà les característiques, prestacions i funcions de cada tipologia de servei, ja sigui taxi, VTC, vehicles d’alta disposició o limusines. El secretari general del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Jordi Terrades, i la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, han donat a conèixer avui l’esborrany del nou text durant el Consell del Taxi, que és l’òrgan de consulta i participació amb el sector i està integrat per les entitats que representen els taxistes, els sindicats, les organitzacions de consumidors i la mateixa Generalitat.
Segons ha explicat el secretari general, es preveu que la proposta de text continuï debatent-se amb els diferents sectors i ens locals durant els pròxims mesos, amb l’objectiu de poder afegir nous aspectes al redactat final amb el màxim consens possible.
El taxi, servei públic
El text defineix el taxi com a servei base i li atorga obligacions de servei públic per garantir la mobilitat universal, especialment en zones de baixa demanda o en situacions d’emergència. La nova regulació també reconeix el taxi com a servei d’interès econòmic general, amb prioritat dins de la jerarquia de serveis de mobilitat. És a dir, en situacions en què sigui necessari limitar el nombre de vehicles en circulació per motius ambientals o de gestió urbana, el transport públic col·lectiu i el taxi tindran preeminència, mentre que les VTC i altres modalitats, com els vehicles d’alta disposició, actuaran com a serveis complementaris per cobrir la demanda no satisfeta.
Amb aquesta proposta es garanteix que les persones usuàries tinguin accés al taxi en condicions d’igualtat, no discriminació, qualitat i seguretat. El taxi també haurà d’acceptar el client amb independència del recorregut i no podrà rebutjar un servei llevat d’excepcions justificades. El servei de taxi podrà ser mobilitzable en cas d’emergència i hauran de garantir trasllats a centres sanitaris o assistencials. El règim tarifari serà oficial i estarà fixat per les administracions.
Amb la proposta actual, el taxi serà el servei que assumirà la demanda de mobilitat urbana, que és la que es produeix a l’interior de l’àmbit territorial de cada municipi i també entre els 36 municipis que conformen l’Àrea Metropolitana de Barcelona, entre els quals hi ha Barcelona, Badalona, el Prat de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat o Sant Cugat del Vallès.
Les VTC, en canvi, no podran atendre la demanda de mobilitat urbana, però mantindran vigent l’autorització interurbana. En qualsevol cas, no podran captar clients a la via pública i el règim tarifari serà lliure, com fins ara.
Infraestructura de dades
El text preveu la creació d’una infraestructura de recollida de dades que permetrà a les administracions obtenir informació sobre els serveis prestats i millorar tant el control de qualitat com la presa de decisions basades en dades objectives. Es tracta de disposar d’informació fiable i segura sobre el volum de serveis, els temps d’espera dels clients o els recorreguts dels vehicles. L’objectiu és realitzar un control sistematitzat, digitalitzat, i així poder prendre mesures en benefici de l’interès públic.
Llindars ambientals
L’esborrany també preveu establir llindars ambientals, de congestió del trànsit i ocupació de l’espai públic que determinaran si es pot generar nova oferta de servei i de quina tipologia ha de ser.
Així, en situacions en què sigui necessari limitar el nombre de vehicles en circulació per motius ambientals o de gestió urbana, el transport públic col·lectiu i el taxi tindran preeminència, mentre que els VTC i altres modalitats, com els vehicles d’alta disposició, actuaran com a serveis complementaris per cobrir la demanda no satisfeta.
Supòsits excepcionals
La proposta introdueix que les VTC interurbanes domiciliades a Catalunya o en altres zones de l’Estat podran realitzar temporalment serveis urbans davant d’un augment de la demanda causat per algun esdeveniment.
Catalunya té unes 15.000 llicències de taxis, 10.517 de les quals corresponen a taxis de l’AMB. Hi ha 3.981 VTC interurbanes, de les quals aproximadament un miler també tenen llicència urbana.
A més, la nova regulació inclou disposicions que permetran actuar amb fermesa tant contra les persones que prestin serveis il·legals no autoritzats, com en relació amb l’incompliment de les obligacions de servei públic del taxi, especialment en aquells casos en què es realitzin serveis alterant el funcionament del taxímetre o ocultant de qualsevol forma la tarifa a les persones usuàries amb l’objecte de cobrar un preu superior a la tarifa oficial. Cometre aquest tipus d’infracció podrà comportar la imposició de sancions de 4.000 euros i la immobilització del vehicle.



