• L’organització del Catalan Food Show Miami, les Catalan Food Masterclass, la participació al congrés Worlds of Flavor i diversos Catalan Food Christmas seran els principals eixos d’activitat el darrer trimestre de l’any.
• Els EUA són el 7è mercat de destí per a l’agroalimentació catalana i el 3r fora de la UE. Més de 1.175 empreses catalanes hi exporten aliments i begudes, amb un creixement sostingut en els darrers anys.
- • El Govern català aposta per aquest mercat estratègic, alhora que impulsa la presència en altres destinacions amb alt potencial de creixement, com Amèrica Llatina i Àsia.

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, mitjançant Prodeca, empresa pública promotora dels productes agroalimentaris catalans, desplegarà aquest proper trimestre un programa estratègic de promoció als Estats Units per enfortir la presència i competitivitat dels aliments i begudes catalanes en aquest mercat clau.
El calendari del mes de setembre inclou la segona edició del Catalan Food Show Miami, el 17 de setembre, les sessions a escoles de cuina de Houston (Texas) i Albany (Noya York) del programa Catalan Food Masterclass que organitza Prodeca als Estats Units.
La participació al congrés del Culinary Institute of America, Worlds of Flavors, del 5 al 7 de novembre, i els esdeveniments de màrqueting Catalan Food Christmas Tasting a Houston (Texas) i a Nova York el mes de desembre tancaran un any d’activitat intensa de promoció comercial i màrqueting als Estats Units, per donar suport al sector agroalimentari en l’obertura de mercat i en la millora de posicionament de valor dels aliments i els vins catalans.
Aquestes actuacions s’inscriuen en l’estratègia de suport a la internacionalització del sector agroalimentari català i de continuïtat a la presència del sector agroalimentari català en un mercat considerat estratègic, tant per la seva dimensió com pel seu paper com a primer importador agroalimentari i segon consumidor d’aliments en l’àmbit mundial. Així mateix, Catalunya treballa per diversificar les exportacions agroalimentàries i intensificar la presència en altres mercats amb alt potencial de creixement, com Amèrica Llatina, l’Àsia-Pacífic o l’Orient Mitjà, i consolida els mercats europeus, que representen el gruix de les exportacions agroalimentàries catalanes.
Catalan Food Show Miami: un aparador de referència
El 17 de setembre, el Catalan Food Show Miami tornarà a convertir el Paradise Plaza del Miami Design District en un aparador de la gastronomia catalana. La jornada organitzada per Prodeca, en col·laboració amb ACCIO, reunirà més d’una vintena d’empreses d’alimentació i vins amb importadors, distribuïdors, restauradors i prescriptors locals. L’esdeveniment, adreçat a públic professional, combinarà exposició empresarial, tastos de vins, tallers de cuina i demostracions en directe amb els xefs Alba Sunyer (Michigan) i Luis Roger (Texas), i tastos de vins guiats per l’experta Núria Garrote (Michigan), consolidant la imatge de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025.
La jornada està concebuda com una plataforma de suport als importadors nord-americans per incrementar la rotació de productes catalans, alhora que ofereix a les empreses l’oportunitat de connectar amb operadors clau.
Masterclass de cuina catalana a Texas i Nova York
Durant el mes de setembre, Prodeca impulsarà Catalan Food Masterclass a escoles de cuina universitàries d’Estats Units, conduïdes per la xef Alba Sunyer, amb una llarga trajectòria de divulgació de la gastronomia catalana als Estats Units. La primera sessió es va celebrar el 4 de setembre a Austin (Texas), a la Austin Community College District, i la següent tindrà lloc a Albany (Nova York), a la universitat estatal SUNY Delhi, el proper 23 de setembre.
Les Catalan Food Masterclass inclouen sessions magistrals sobre els valors de la gastronomia catalana, en un recorregut guiat a través dels productes presents al mercat dels Estats Units. Finalitzen amb un taller interactiu de pa amb tomàquet, una menja icònica i versàtil que mostra el llegat, la creativitat i la identitat gastronòmica catalana a estudiants i professionals culinaris nord-americans a través del pa, l’oli d’oliva verge extra i les combinacions amb pernil i embotits, formatges, conserves de peix, conserves vegetals o xocolates.
Aquest format permet connectar directament amb els futurs prescriptors gastronòmics dels Estats Units i transmetre els valors de creativitat, innovació i qualitat que caracteritzen la gastronomia catalana.
Worlds of Flavor i campanya de Nadal
El tercer gran eix d’aquest trimestre serà la participació catalana al congrés Worlds of Flavor, del prestigiós Culinary Institute of America (CIA), que se celebrarà del 5 al 7 de novembre a Napa Valley (Califòrnia) i que s’ha consolidat com a punt de trobada clau per a restauradors, operadors gastronòmics i mitjans especialitzats del país.
Catalunya hi tindrà un paper protagonista amb la presentació oficial com a Regió Mundial de la Gastronomia, acompanyada d’una demostració culinària a càrrec de xefs de renom que posaran en relleu els productes i la creativitat de la cuina catalana, que ha sabut reinventar-se mantenint l’essència del receptari i dels productes que l’han convertit en referent mundial. El programa inclourà també una masterclass de vins on es donaran a conèixer les denominacions d’origen catalanes a través de maridatges amb propostes gastronòmiques pròpies. El certamen comptarà, a més, amb una exposició de productes ja presents al mercat nord-americà, especialment a la costa oest.
De cara al mes de desembre, i en col·laboració amb la Delegació del Govern als EUA, Prodeca prepara dos Catalan Food Christmas Tasting enfocats a les compres de Nadal a Nova York i Houston. Aquestes actuacions tenen com a objectiu impulsar el posicionament i l’ampliació de quota de mercat per als productes que ja es poden trobar als Estats Units, en format exposició showroom i amb activitats de dinamització, en tots els casos adreçats a professionals de la distribució, restauració, botigues, càtering, hoteleria i prescriptors.
Un mercat prioritari amb presència creixent dels productes catalans
Els Estats Units constitueixen un mercat prioritari per al sector agroalimentari català. Amb 1.175 empreses exportadores —432 de les quals ho fan de manera regular— i un pes del 3,6% sobre el total exportat, es tracta del setè mercat de destí global i el tercer fora de la UE, després del Regne Unit i la Xina. En els darrers 10 anys, les vendes dels productes catalans als EUA s’han incrementat un 125% en valor.
Durant el primer semestre de 2025, les exportacions agroalimentàries catalanes als EUA han assolit els 299 milions d’euros, amb un augment del 7,14% en valor respecte al mateix període de l’any anterior.
Per categories, destaca el creixement del sector fine food: la de dolços, cacau i les seves preparacions va créixer un 94% respecte a l’any anterior, i la de plats preparats i conserves un 51%. El sector del vi va créixer en conjunt un 8,2%, amb un increment dels escumosos del 13,5%. Per contra, l’oli d’oliva va recular un -31,2% en valor en el primer semestre de 2025, vinculat a l’evolució de preus i demanda.
Aquestes xifres evidencien el potencial d’un mercat que és, alhora, primer importador mundial d’agroalimentació i segon consumidor global d’aliments. Amb aquestes actuacions, Prodeca reafirma el seu compromís de donar suport a la internacionalització i de guanyar competitivitat per a les empreses catalanes en un dels escenaris més exigents i competitius del món.



