Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Martínez Bravo: "La transformació profunda de l'administració que blinda el sistema contra els pagaments indeguts ja està donant resultats"

  1. Martínez Bravo posa en relleu la transformació que ha impulsat el seu equip: contractació de més personal, reestructuració del Departament, millora de processos i noves eines digitals per construir un sistema de protecció social robust que minimitzi els desajustos
  2. Drets Socials i Inclusió impulsarà la condonació del deute a joves extutelats que han rebut pagaments indeguts
  3. En una compareixença al Parlament, la consellera ha recordat que aquests pagaments no són una irregularitat sinó la conseqüència del disseny actual de les prestacions i de la manca d’estructura per fer-ne seguiment
La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, i el Director General de Prestacions, Valentí Arroyo.{"uuid":"550ce7c8-c362-4fa8-b847-16748db99df4","name":"250918 Parlament (1).jpeg","author":"Drets Socials i Inclusió","type":"0","location":"0"}

La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, ha comparegut aquest matí a la Comissió de la Sindicatura de Comptes del Parlament de Catalunya per abordar l’Informe 6/2025 Departament de Drets Socials: prestacions econòmiques de dret subjectiu, exercici 2022 de la Sindicatura de Comptes.

En el transcurs de la seva intervenció Martínez Bravo ha recordat que l’informe fa referència a l’exercici 2022 i que la descripció no representa la situació actual de la gestió de prestacions que es troba en una trajectòria d’excel·lència. Ha explicat que el Departament de Drets Socials i Inclusió ha emprès diverses actuacions en els darrers mesos que ja estan donant resultats tangibles, com la gestió de prestacions en base a dades i revisions automàtiques. “La transformació profunda de l’administració que blinda el sistema contra els pagaments indeguts ja està donant resultats”, ha dit Martínez Bravo.

Els canvis s’estan desenvolupant en dues fases per abordar aquesta situació en el seu conjunt. En la primera, focalitzada en la detecció i reducció del problema, les actuacions principals són:

  1. Nou lideratge de l’equip directiu i reforç del personal de la Direcció General de Prestacions Socials
  2. Pla de xoc des de l’estiu del 2023 per millorar els processos amb creuaments de dades administratives de manera regular i automatitzada
  3. Desplegament d’un pla d’integritat per garantir la bona governança, amb tres grans objectius: identificar els principals punts de millora en els processos de tramitació de la prestació; garantir la correcta i eficient gestió i distribució dels recursos públics destinats a les famílies més vulnerables, i blindar i promoure la seguretat jurídica i una major eficiència dels equips humans implicats en la tramitació de les prestacions socials davant l'imminent repte d'assumpció de la gestió de l’IMV

La segona fase se centra en la transformació de l’administració per eliminar la problemàtica dels pagaments indeguts i assegurar la gestió de les prestacions en base a eines digitals punteres. Les actuacions que contempla són les següents:

  1. Acceleració de la transformació tecnològica per millorar la gestió
  2. Reforma de la Renda Garantida de Ciutadania i fer efectiu el traspàs de la gestió de l’Ingrés Mínim Vital. El nou disseny estarà basat en dades i automatismes; s’actualitzarà trimestralment; s’incorporaran eines d’Intel·ligència Artificial
  3. Assentar les bases del futur sistema de garantia d’ingressos de Catalunya. Juntament amb el Departament d’Economia, s’han analitzat 49 prestacions i es treballa en un full de ruta per integrar-les i guanyar en eficiència
  4. Reforç del Departament: nou decret d’estructura. Es creen 16 unitats noves i s’incorporen 306 professionals

Totes aquestes mesures ja es tradueixen en resultats concrets: menys temps d’espera, més sol·licituds resoltes i una gestió més eficient”, ha destacat la consellera durant la seva intervenció.

Prestacions d’extutelats

En el transcurs de la seva intervenció, la consellera Martínez Bravo també ha abordat l’àmbit concret de les prestacions dels joves extutelats, que representa només el 2% del volum de pagaments indeguts identificats. En aquest sentit, ha anunciat que el Departament impulsarà la condonació del deute de les prestacions per a joves extutelats que s’haurien pagat indegudament. A dia d’avui, el Departament està estudiant les vies legals que faran possible aquesta condonació. “La condonació no és la solució, és la manera que les conseqüències d’aquesta situació no les paguin els més vulnerables”, ha dit Martínez Bravo.

La mesura es deu a la revisió de la prestació d’extutelats que el Departament va posar en marxa el juny de 2025 arran del seu traspàs de la Direcció General de Prevenció i Protecció a la Infància i l’Adolescència (DGPPIA) a la Direcció General de Prestacions Socials. El principal motiu que hauria generat aquests pagaments indeguts en la prestació d’extutelat seria l’inici de l’activitat laboral dels joves beneficiaris i la dilació en ajustar la quantia de la prestació a les noves circumstàncies dels joves. Aquesta situació concreta de desajust afectaria el 85% dels expedients amb possibles pagaments indeguts.

La consellera de Drets Socials i Inclusió ha explicat que els pagaments indeguts no són una irregularitat sinó que sorgeixen per la manca d’agilitat en l’administració per ajustar quanties o suspendre prestacions i ha afegit que “surten a la llum quan les administracions tenen la capacitat i les eines per detectar-los, és senyal de control, de millores en la gestió, i no al contrari”. També ha recordat que són una problemàtica sobrevinguda que l’executiu actual ha entomat des del primer dia. “L’informe reflecteix el 2022, no l’actualitat: des d’aleshores hem fet un salt qualitatiu en la gestió de les prestacions”, ha dit.

La consellera també ha remarcat que els pagaments indeguts que estima la Sindicatura equivalen aproximadament a l’1,6% del total de prestacions econòmiques gestionades pel Departament en aquests anys.

Martínez Bravo també ha explicat que la conselleria està analitzant el document preliminar de l’auditoria encarregada sobre el Servei de seguiment i valoració de la prestació econòmica per a joves extutelats (SEVAP) i que quan arribin els resultats definitius de l’auditoria el Departament els farà públics. D’altra banda, també s’encarregarà una auditoria més extensa.

Cites

Martínez Bravo

"Els pagaments indeguts surten a la llum quan les administracions tenen la capacitat i les eines per detectar-los, és senyal de control, de millores en la gestió, i no al contrari"

Inclusió social
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia