El Departament d’Acció Social i Ciutadania constata que hi va haver discrepància en l’apreciació de la situació d’urgència, i aquest fet va provocar una resposta que va resultar inadequada.
És per això que el departament impulsa la millora dels mecanismes de col•laboració i, en especial, dels sistemes de comunicació entre l’administració competent en matèria de protecció (DGAIA) i la resta d’institucions implicades (Salut, Justícia, Fiscalia i serveis socials d’atenció primària).
Establiment de protocols d’actuació específics
En aquesta línia, a banda del protocol clínic assistencial específic signat amb el Departament de Salut, el departament està treballant en l’elaboració de diversos protocols d’actuació específics amb el Departament d’Interior (coordinació de l’actuació amb els Mossos d’Esquadra) i amb el Departament d’Educació.
El departament també vol fer constar que estan programades diverses actuacions destinades a la millora de la formació dels professionals que treballen en l’àmbit de la detecció i la intervenció de casos (tant pels professionals de la DGAIA i dels EAIA, com pels equips de valoració de maltractaments, EVAMI) i de difusió dels actuals protocols entre el conjunt del personal tècnic. Aquestes actuacions es duen a terme durant aquest any 2007 i durant l’any vinent 2008.
En aquest sentit, és molt positiu que la resolució del Síndic de Greuges suggereixi aquests plantejaments pel que fa a la formació dels professionals en els àmbits judicials i de la Fiscalia.
La necessitat d’una actuació conjunta
La resolució del Síndic de Greuges també posa en evidència la diversitat de criteris a l’hora de valorar l’existència de situacions de risc emprats en els diversos àmbits: serveis socials, àmbit sanitari i àmbit judicial. En aquest sentit, el departament està treballant per poder establir una línea d’actuació conjunta de les diverses administracions implicades, així com en l’homogeneització de criteris que permetin obtenir la mateixa valoració amb uns indicadors de risc comuns davant de sospita o evidències de maltractaments en infants.
Això mateix s’ha començat a fer amb la posada en funcionament del Registre Unificat de Maltractaments Infantils (RUMI). El departament, a través de la DGAIA, està fent un important esforç, que té com a objectiu crear un llenguatge comú i uns indicadors comuns entre les diverses institucions per millorar l’agilitat en les intervencions protectores que cada institució li pertoca dur a terme.
Finalment, pel que fa a la suggerència feta pel Síndic de Greuges de continuar millorant els equips d’atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) de cara a pal•liar la saturació de casos, cal tenir en compte que el Departament d’Acció Social i Ciutadania és conscient d’aquesta situació i que aquest any 2007 ha incrementat el pressupost de finançament dels EAIA en un 21%, i que en aquesta línia l’any 2006 l’increment va ser d’un 20%.
Una de les principals conseqüències d’aquest increment pressupostari és el treball constant i persistent dels 321 professionals que configuren aquests equips d’atenció a la infància en el territori i que es financien a través de convenis amb els ens locals.