Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils de la Generalitat presenta el primer dels quatre trens que donaran servei a la línia Lleida-Terrassa l'estiu de 2026

"Els nous trens elèctrics Lleida-Terrassa són un pas significatiu en la modernització del transport ferroviari a Lleida i a Catalunya"

  1. Durant els dies entrants, començaran les proves de validació d’aquest primer tren a les instal·lacions d’FGC al Pla de Vilanoveta
  2. El servei d’FGC consistirà en 14 circulacions diàries entre Lleida i Cervera, cinc de les quals fins a Terrassa, cosa que millora la freqüència actual de la línia RL3 amb l’increment de tres circulacions

Els nous trens elèctrics de la línia Lleida–Terrassa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) representen un pas significatiu en la modernització del transport ferroviari a les comarques de Lleida i, en conseqüència, a Catalunya”, ha dit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda. Paneque, el paer en cap de Lleida, Fèlix Larrosa i Piqué, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el president d’Stadler Valencia, Íñigo Parra, han presentat avui el primer dels quatre trens elèctrics que operaran la línia Lleida-Terrassa, a través d’FGC Rail, a partir de l’estiu de l’any que ve. La consellera ha explicat que el que s’ha vist avui és el primer dels quatre nous trens elèctrics que operaran a Catalunya a partir de l’estiu 2026. Ho fem en un escenari de treball, en aquest taller ferroviari del Pla de Vilanoveta de Lleida. És l’entorn adequat i permeteu-me que us digui que també és l’entorn que simbolitza el propòsit de treball irrenunciable del govern de Catalunya en el projecte de transformació del sistema ferroviari del nostre país”.

El tren, procedent de la fàbrica d’Stadler a Albuixech (València) va arribar dijous a les instal·lacions d’FGC al Pla de Vilanoveta (Lleida). Les proves tipus de validació per a l’homologació d’aquest tren, que començaran la setmana vinent, inclouran proves de tracció, de frenat, de comportament dinàmic, senyalització i telecomunicacions, entre d’altres. Està previst que els altres tres trens arribin al Pla de Vilanoveta entre el mes de novembre d’aquest any i l’abril del vinent.

La consellera Sílvia Paneque ha manifestat que aquesta fase de modernització forma part d’un projecte més ampli de millora de la xarxa ferroviària de Lleida, que té el propòsit d’incrementar la puntualitat i la fiabilitat del servei”. Ha recordat també que “fa uns mesos, vam inaugurar Rodalies Lleida. Ara insistim en la millora constant del transport públic”.

La titular del departament i responsable de FGC ha explicat que pel que fa a les estacions, s’està negociant un conveni amb ADIF per a la cessió de catorze estacions entre Bell-lloc d’Urgell i Rajadell: “Aquesta cessió permetrà equipar-les amb informació en temps real, sistemes de difusió d’aquesta informació, càmeres de seguretat i una nova senyalització. Alguns municipis, com Sidamon, Fondarella i Vilagrassa, han reclamat la creació de nous baixadors –sobretot Sidamon, que és el més allunyat de les estacions existents-, amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat al servei ferroviari per a tots els veïns”.

La consellera també ha volgut destacar que “la Generalitat, el Govern del qual tinc l’honor de formar-ne part, s’ha proposat millorar el servei ferroviari de Catalunya, perquè el país tingui un sistema de transport adequat a les condicions de modernitat, eficiència i comoditat que se suposa que ha de tenir un país que vol evolucionar al ritme del seu creixement”.

Per la seva part, el paer de Lleida ha afirmat: "hem de fer una reflexió de caràcter col·lectiu. Les ciutats avancen i cada vegada hi ha més gent que utilitza de forma intensiva el transport i això requereix decididament prendre decisions en matèria de mobilitat". Per Larrosa, es necessari que es facin "bones campanyes de divulgació per explicat que tenim aquests trens i que usar-los contribuirà que tinguem un desenvolupament més sostenible"

 El president d’Stadler Valencia, Íñigo Parra, ha assegurat que “la presentació del primer tren FLIRT per a la línia Lleida-Terrassa representa una fita rellevant en el nostre compromís amb la millora de la mobilitat a Catalunya. Volem expressar el nostre agraïment a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya per la seva visió estratègica i la col·laboració constant. Junts avancem cap a una xarxa ferroviària més sostenible, accessible i connectada, pensada per al benestar dels ciutadans”.

Nous trens elèctrics i accessibles

Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tindran sis portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (cinc a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de vuit pantalles LED exteriors, dues de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i sis de laterals.

Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes està permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc.

La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al cotxe intermedi i disposarà d’un polsador per sol·licitar parada. El cotxe intermedi, a més, disposarà d’un sistema d’assistència per als usuaris amb audiòfons per comunicar transmissions de servei i anuncis d’emergència. El lavabo del tren, adaptat a persones amb mobilitat reduïda, tindrà porta d’accionament elèctric.

Amb aquests quatre trens elèctrics, Ferrocarrils començarà a operar, l’estiu de l’any vinent, el servei de les línies RL3 (Lleida-Cervera) i RL4 (Lleida-Terrassa), que actualment formen part del sistema de Rodalies Lleida. L’oferta de Ferrocarrils consistirà en 14 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals circularan fins a Terrassa, cosa que millora la freqüència actual de la línia RL3 amb l’increment de tres circulacions.

L’adequació del taller del Pla de Vilanoveta

L’acte de presentació dels nous trens ha tingut lloc al Pla de Vilanoveta de Lleida, que actualment FGC ja utilitza per a la línia Lleida-La Pobla de Segur i que adequarà per a la posada en servei de la línia Lleida-Terrassa. La intervenció inclou, entre altres obres, l’electrificació de vies, que ja ha finalitzat.

Aquesta tardor començaran les obres d’ampliació de la nau i les obres per a la instal·lació d’un torn de rodes i un túnel de rentada.

Aquestes actuacions es complementaran amb l’inici, a principis de l’any vinent, de la instal·lació d’un Centre de Gestió i de simuladors de conducció per a formació amb l’objectiu de convertir el Pla de Vilanoveta en el Centre Operatiu de Rodalies de Lleida.


20 de setembre de 2025

Cites

Sílvia Paneque

"Aquesta fase de modernització forma part d'un projecte més ampli de millora de la xarxa ferroviària de Lleida, que té el propòsit d'incrementar la puntualitat i la fiabilitat del servei"

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia