Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El primer informe del CETIS planteja incloure el sobrecost de l'habitatge en el disseny de les prestacions contra la pobresa infantil

  1. “Invertir en un futur just: prestacions econòmiques contra la pobresa infantil” és el primer informe elaborat pel Comitè d'Experts per a la Transformació i la Innovació Social (CETIS)
  2. El document s’ha presentat al Palau Robert en un acte presidit per la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo

El Palau Robert ha acollit avui la presentació de l’informe “Invertir en un futur just: prestacions econòmiques contra la pobresa infantil”, elaborat pel Comitè d’Experts per al Transformació i la Innovació Social (CETIS)a petició del Govern. L’acte ha estat presidit per la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo.

El febrer de 2025 es va posar en marxa el CETIS, integrat al Departament de Drets Socials i Inclusió, amb l’objectiu de transformar el sistema de protecció social de Catalunya en base a l’evidència científica i les millors pràctiques internacionals. Avui el Comitè ha presentat el primer informe.

El document està alineat amb l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil a Catalunya 2025-2030, presentada el mes de maig. En aquest sentit, desenvolupa les recomanacions de l’Estratègia en l’àmbit de les prestacions socials, aportant innovació i propostes fonamentades en l’evidència empírica, amb l’objectiu d’avançar cap a un sistema més eficaç.

“Catalunya arrossega des de fa dècades una taxa de pobresa infantil persistent i superior a la mitjana europea. Un de cada tres menors viu en situació de vulnerabilitat, i això no només és una injustícia social, sinó també un fre al futur del país. Per això necessitem entendre les prestacions socials com una inversió: invertir en infància és invertir en cohesió, en igualtat d’oportunitats i en prosperitat compartida”, ha remarcat la consellera.

Principals innovacions i recomanacions de l’informe

L’informe constata que el sistema de prestacions socials de Catalunya redueix la pobresa infantil un 22% (9 punts percentuals) i la pobresa severa un 40%, però subratlla que l’efecte reductor continua sent inferior al d’altres països europeus. Per aquest motiu, proposa noves línies d’acció per millorar l’eficàcia de les transferències públiques, amb quatre grans innovacions:

  1. Focalització ampliada (broad targeting). L’informe assenyala que limitar les ajudes només a les rendes més baixes crea efectes barrera i desincentius. Per això, recomana un model més flexible, en què el suport econòmic arribi a un ventall més ampli de famílies i decreixi progressivament a mesura que augmenten els ingressos. El Complement d’Ajuda per a la Infància (CAPI) de l’Ingrés Mínim Vital n’és un exemple paradigmàtic, amb potencial per cobrir fins al 40% dels infants, tot i que el seu desplegament encara és lluny d’aquest objectiu.
  2. Tenir en compte el cost de la vida, i en particular el de l’habitatge, en el disseny de les prestacions. Dues famílies amb els mateixos ingressos poden viure situacions de privació molt diferents si una ha de fer front a un lloguer elevat i l’altra té un habitatge en propietat. Per això, el CETIS proposa reforçar el suport a les llars amb sobrecàrrega de costos d’habitatge, mitjançant instruments complementaris que ajudin a reduir la privació material en aquests casos. En concret, recomana establir una prestació complementària d’habitatge, concebuda com un exercici de broad targeting, que doni cobertura no només a les llars perceptores de la renda garantida bàsica, sinó també a aquelles situades en trams adjacents d’ingressos, seguint el model del IMV-CAPI per a unitats familiars amb infants.
  3. Universalitat estratègica com a eina per combatre la bretxa de cobertura o non-take-up. L’informe proposa la creació d’una prestació universal per a la primera infància —com ara ajudes al primer any de vida o fins a una edat assumible— que afavoreixi l’accés a la informació, redueixi la burocràcia i reforci el vincle amb col·lectius vulnerables, tot obrint la porta a la continuïtat en prestacions focalitzades. D’aquesta manera, es millora el coneixement de les ajudes i es facilita que les famílies continuïn accedint posteriorment a prestacions més focalitzades.
  4. Prestacions compatibles amb la feina i que s’ajustin de manera progressiva a l’augment dels ingressos. Quatre de cada deu llars en pobresa severa no poden accedir a les ajudes per tenir alguna activitat laboral, tot i seguir vivint en una situació de vulnerabilitat. Segons l’informe, la pobresa laboral vinculada a la temporalitat i a l’oscil·lació de les hores treballades exigeix prestacions més flexibles, capaces d’adaptar-se als canvis i de reduir la pobresa infantil sense penalitzar l’ocupació. A més, proposa anar més enllà de la compatibilitat amb la feina per incorporar incentius a l’inici de l’activitat laboral, com ara trams exempts d’ingressos, per evitar que l’entrada al mercat de treball suposi una disminució dràstica de les quanties percebudes com a prestació.

A més, l’informe apunta dues recomanacions complementàries. En primer lloc, aprofitar la informació generada als centres educatius i instàncies de l’administració educativa —com el dispositiu NESE— per activar noves formes d’acompanyament a les famílies en l’accés a les prestacions socials. En segon lloc, impulsar una nova cultura científica i d’avaluació, que faci un ús extensiu de l’evidència més robusta, de pilots experimentals i d’avaluacions de resultats per fonamentar les polítiques socials i garantir que els canvis adoptats siguin efectius i mesurables.

A l’acte de presentació de l’informe també hi ha participat el secretari general de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno; la secretària de Cicles de Vida i Ciutadania, Teresa Llorens, i els investigadors del CETIS Pau Marí-Klose, Sara Ayllón, Alba Lanau i Albert Arcarons.

Podeu consultar l’informe aquí.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia