- El projecte contempla rehabilitar els 22 trens de la sèrie 112, en servei des de 1996, amb l’objectiu d’allargar-ne la vida útil i millorar els serveis, confort i disseny
- Els Brunel Award, atorgats per la International Union of Railways (UIC), premien l’excel·lència en matèria d’enginyeria, disseny i arquitectura ferroviària

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estat guardonada en la tretzena edició dels Brunel Award que atorga la International Union of Railways (UIC) pel seu programa de renovació dels trens de la sèrie 112. El projecte ha dut a terme millores en els serveis i el disseny dels 22 trens de la sèrie 112 de la línia Barcelona-Vallès, en circulació des de 1996, per allargar la seva vida útil. La cerimònia d’entrega de premis es va celebrar ahir a Londres i per part d’FGC hi van assistir el responsable del projecte, Narcís Martínez, el Cap de Servei de Projectes de Material Mòbil, Pau Gratacós, i el Subdirector de Material Mòbil, Jaume Sabaté.
Pel president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, aquest reconeixement “ens posiciona com a una empresa referent en disseny, innovació i sostenibilitat ferroviària. Des d’FGC tenim la missió d’oferir un transport públic fiable, segur i de qualitat, així com fer un ús sostenible dels nostres recursos. Aquest guardó és un reconeixement a l’esforç de l’equip humà implicat en el projecte i a la tasca de manteniment preventiu que fem a tots els vehicles del nostre parc mòbil, que ens permet en el dia a dia prestar un servei públic de gran qualitat”.
Les unitats 112 tenen d’origen una vida útil de 30 anys, i amb aquesta renovació poden arribar-ne a allargar el seu funcionament 15 anys més, fins a un total de 45 anys. El primer tren rehabilitat va entrar en servei el passat mes de març i la reforma continua ara en la resta de vehicles de la flota, amb la previsió que la segona unitat reformada entri en servei el mes de novembre.
Els principals canvis que es duen a terme a la sèrie 112, , han tingut com objecte una millora en el confort i l’experiència d’usuari. Entre les millores més destacades, s’han retirat les mampares de vidre de separació entre seients per donar més amplitud a l’interior dels trens, s’ha dut a terme una renovació integral de l’interiorisme dels cotxes, pintant revestiments interiors, portes, agafadors i altres elements; i s’han rehabilitat els seients amb encoixinats, reposacaps i reposabraços nous. Exteriorment, s’han fet treballs de sanejament de la caixa, tester frontal i s’han pintat amb una imatge exterior unificada amb els trens de la sèrie 115.
L’actuació també ha inclòs la instal·lació de pantalles a l’interior dels trens, ports de connexió USBi més seients plegables, la renovació d’altaveus i sistemes d’intercomunicacions, nou enregistrador jurídic, millores en la monitorització a cabina dels equips de treni la renovació d’espais per a persones de mobilitat reduïda i per a bicicletes.

Aquests models, d’una capacitat de 558 viatgers, van entrar en servei el gener de l’any 1996 a la línia Barcelona-Vallès i és la sèrie de trens més antiga del parc mòbil de la línia. La millora de la xarxa ferroviària d’FGC i la retirada gradual de la circulació de trens antics, com les unitats 400/500/600, va obligar a incorporar l’any 2003 6 unitats més de tren noves de la sèrie 112 per disposar d’un material més modern i de grans prestacions.
El concurs internacional dels Premis Brunel premia el més destacat en arquitectura, enginyeria, paisatgisme, disseny de producte, disseny de locomotores i vagons, arts gràfiques i qualitat general del disseny del sector ferroviari de tot el món. L’objectiu d’aquests premis és promoure la qualitat estètica de l’entorn ferroviari, l’enginyeria civil, les estacions i altres instal·lacions així com els seus equips, material rodant, disseny gràfic, identitat corporativa i uniformes, i promoure un bon disseny en totes les activitats ferroviàries.



