El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, lliurarà aquest vespre a la Casa Llotja de Mar els guardons a empreses i entitats, i a 43 comerços centenaris de Catalunya.
El Govern també reconeix en aquest acte la trajectòria professional de Santi Pagès, director del Programa de Comerç de Turisme de Barcelona, en el sector comercial.
El conseller Antoni Castells, juntament amb el secretari d’Economia i Finances, Martí Carnicer, i el secretari de Comerç i Turisme, Oriol Balaguer, lliuraran avui al vespre els Premis a la Iniciativa Comercial 2006. Un total de 15 empreses i entitats del sector comercial català rebran aquest guardó del Govern com a reconeixement a l’esforç innovador i la qualitat del servei al consumidor. La Generalitat també reconeix la trajectòria de 43 establiments centenaris pels més de 100 anys d’activitat ininterrompuda en el comerç. El lliurament dels Premis tindrà lloc avui a les 19.00 hores a la Casa Llotja de Mar, en un acte davant mig miler de representants del sector comercial de Catalunya.
La setena edició dels Premis a la Iniciativa Comercial reconeix la contribució de les empreses i entitats representatives del sector a la consolidació del comerç urbà de Catalunya. En aquest sentit, els guardons reconeixen l’esforç de les empreses que han impulsat estratègies comercials innovadores, i també la tasca realitzada per les entitats en una determinada zona o sector.
Reconeixements a Santi Pagès i a la Iniciativa Comercial
Durant l’acte, es farà una menció especial a Santi Pagès, com a reconeixement del Govern a la seva àmplia trajectòria professional en el sector comercial realitzada des de la Cambra de Comerç de Barcelona, el Consell de Cambres de Comerç i des del Programa de Comerç de Turisme de Barcelona.
Pel que fa als guardons, en la categoria de petites i mitjanes empreses individuals, el Govern reconeix ex-aequo a les següents 3 empreses:
- Filocolore, SA, de Barcelona. La innovació d’aquesta empresa d’equipament de la llar es basa en l’impuls de tres tipologies diferents de negoci, i en el desenvolupament d’un producte propi en tres escenaris diferents i on el client pot triar els productes en autoservei. Filocolore compta amb quatre establiments, un d’ells a Bèlgica, i segueix el procés d’expansió.
- Sux Trit SL (Botigues Aita). Aita, és un establiment de complements i accessoris de moda per a dona i ha reposicionat el seu negoci a partir de l’anàlisi detallada de la demanda. Els establiments tenen una posada en escena molt elaborada i també en l’espai de venda. Una bona part del producte és de disseny propi, així com el packaging.
- Rosmari SA, d’Arenys de Mar (Maresme). Es tracta d’una empresa familiar fundada l’any 1980 que confecciona roba pre-mamà i talles grans per a líders de la distribució. L’empresa ha iniciat el procés d’internacionaltizació i ha encetat noves línies de negoci on s’integra la fabricació amb marca pròpia i la distribució al detall en contacte directe amb el client. Rosmari ha definit dues marques pròpies Oh Ma!! (roba pre-mamà) i Ensaï (talles grans) amb espais propis a Mèxic, Canadà, Alemanya i Xina.
En la categoria d’Agrupacions de petites i mitjanes empreses, els premis s’han concedit a les següents 3 entitats:
- Base Detall Sport, de Barcelona (Barcelonès). És una central de compres i serveis amb 177 socis i líder en el sector de l’equipament esportiu. Base Detall ha definit un nou format de botiga que millora la imatge dels establiments i els fa més atractius als clients, fins i tot als no aficionats a l’esport. Aquest nou format es concreta en la reorganització de les seccions de la botiga, la creació de noves seccions de productes bàsics, el disseny d’un nou mobiliari de presentació del producte i una nova comunicació gràfica al punt de venda que faciliti l’acte de compra.
- Cooperativa Agrària Comarcal Plana de Vic, botigues Plana de Vic, (Osona). La cooperativa ramadera Plana de Vic, fundada l’any 1966, compta amb més de 1.000 socis. L’any 2005, i amb l’objectiu de garantir una producció ramadera rendible i sostenible, la cooperativa defineix un format comercial de botiga pròpia basat en establiments de proximitat, atractius i còmodes, l’oferta de productes frescos que garanteixen la traçabilitat, preus sense intermediació i marca pròpia en els productes. La Plana de Vic compta amb dues botigues pròpies i està en procés d’expansió a través de franquícies.
- Ecoceutics, SL, de Banyoles (Pla de l’Estany). Es tracta d’una central de compres i serveis de farmàcies fundada l’any 2004 que té com a objectiu posar en valor l’atenció farmacèutica al ciutadà a través de la millora de la gestió comercial. D’entre les actuacions endegades en el pla estratègic de la central destaca l’optimització de la gestió de compra conjunta dels associats, la implementació de la marca Ecoceutics a les oficines de farmàcia, l’oferta de producte amb marca pròpia, l’oferiment de targetes de fidelització del client i la posada en marca d’una web púbica i d’accés restringit pels associats. Compten amb 40 farmàcies associades i es preveu que abans de finalitzar l’any arribin a un total de 60.
Els Premis a la Iniciativa Comercial en la categoria d’entitats representatives d’un col·lectiu territorial de comerciants han estat concedits a les següents entitats:
- Unió de Botiguers de Molins de Rei (Baix Llobregat). Una entitat amb més de 25 anys de serveis als comerciants de Molins de Rei, actualment amb més de 130 associats. Aquesta associació és una de les entitats pioneres en donar suport al Pla de Dinamització del Comerç Urbà iniciat l’any 1999. Els aspectes més destacats d’aquest Pla són la creació d’una imatge de marca conjunta, la senyalització comercial, la realització de campanyes de promoció i la participació en les diferents edicions de la fira de La Candelera. Totes aquestes actuacions se sumen a l’esforç de transformació del centre del municipi i a la remodelació del Mercat Municipal impulsada per l’ajuntament.
- Associació de comerciants de la VIA T, de Tarragona. (Tarragonès). Creada l’any 2001 com a entitat representativa de la dinamització comercial en el centre de la ciutat de Tarragona, compta amb 153 associats i amb el Mercat Central de Tarragona com a màxim exponent. La Via T ha contribuït al desenvolupament d’un projecte de cooperació empresarial entre els petits establiments comercials del centre de la ciutat mitjançant diverses actuacions de promoció i comunicació per donar a conèixer l’oferta.
- Unió de Botiguers i Comerciants de Sant Celoni (Vallès Oriental). Fundada l’any 1981, aquesta entitat gestiona el pla de Dinamització del Comerç Urbà de Sant Celoni i actualment té més de 200 establiments associats. Entre les actuacions més destacades del Pla destaca el projecte de senyalització comercial, la creació de la marca Sant Celoni Comerç, la campanya d’aparcament gratuït pels clients del centre comercial i diferents campanyes de promoció.
Pel que fa a la categoria d’ajuntaments o altres ens locals, pels projectes de millora de l’espai urbà, la Generalitat concedeix els premis als següents ajuntaments:
- Ajuntament de Vic, (Osona). L’ajuntament ha dut a terme la remodelació de les Rambles del Passeig i del Carme del municipi. Vic està reconegut com a gran centre comercial urbà gràcies a l’àmbit d’influència que exerceix a la comarca d’Osona, i compta amb un elevat nombre de comerços. La remodelació d’aquests dos eixos ha suposat la creació d’una gran zona de vianants i ha impulsat la creació d’un aparcament subterrani amb una capacitat per a més de 300 vehicles.
- Turisme de Lleida, Ajuntament de Lleida (Segrià). La segona fase d’obres de remodelació de l’Eix Comercial de Lleida ha inclòs la millora dels carrers Major, Alcalde Mestre, Carnisseries, Baró de Fleix, Cavallers, Magdalena, Democràcia, Igualada, Pi i Maragall i Vila de Foix. L’àmbit d’actuació de la segona fase de l’Eix Comercial és l’àrea més dinàmica i potent de la zona, i combina una elevada presència d’ensenyes comercials nacionals i internacionals amb la presència de comerç local d’un perfil i orientació més definits.
En la categoria d’ajuntaments o associacions, pels projectes de remodelació de mercats municipals, es lliuren els guardons a les següents entitats:
- Associació de Venedors del Mercat de Santa Eulàlia, de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès). A més de la remodelació integral del mercat iniciada l’any 2002, juntament amb l’Associació Tallers Bellvitge i la col·laboració de l’ajuntament s’ha incorporat el servei de compra per telèfon i repartiment a domicili, amb la possibilitat de fer el pagament amb targeta de crèdit. El projecte també promou la integració de disminuïts psíquics en la realització d’aquest servei.
- Associació de venedors del Mercat Municipal de Torrent Gornal, de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès). Constituït fa més de vint-i-cinc anys, aquesta associació ha desenvolupat amb la col·laboració de l’ajuntament diferents activitats de dinamització i comercial.
- Mercat de Santa Caterina, de Barcelona (Barcelonès). La reforma del mercat, el més antic de Barcelona després de La Boqueria, ha suposat la transformació del recinte en un equipament integral que compta amb seixanta establiments d’alimentació fresca, quatre botigues no alimentàries, dos bars, una floristeria, una oleoteca, un autoservei d’alimentació, 1 restaurant temàtic i un espai polivalent per a activitats formatives i culturals. A aquesta oferta s’hi afegeix el servei de venda per internet, el servei centralitzat de repartiment a domicili i les activitats lúdiques solidàries amb les entitats del barri.
Reconeixement a 43 comerços amb més de cent anys d’antiguitat
El Govern de la Generalitat distingeix també avui la trajectòria de 46 comerços que durant més d’un segle s’han dedicat sense interrupció a l’activitat comercial. Per comarques, els establiments centenaris guardonats són els següents: ç
Alt Penedes: Comercial Cal Pelegrí (Ordal-Subirats). Bages: Forn de pa Iglesias (Avinyó); Forn Baylina (El Pont de Vilomara); Forn i Pastisseria F. Crivillés (Moià); Forn de Pa Cabanas (Sallent); Bodega Morell i Forn de Pa Sala (Sant Fruitós de Bages). Baix Camp: El Barato (Reus). Baix Ebre: Farmàcia Gamundi (Tortosa). Baix Empordà: Drogueria Farreny (La Bisbal d’Empordà). Baix Llobregat: Calçats Larruy (Gavà); Forn de Pa Montserrat -Ca l’Isidre (Martorell); Cal Forner-Forn Garcia (Sant Andreu de la Barca); Casa Pascual-L’estanc (Vallirana). Baix Penedès: Farmàcia Magriñà (El Vendrell). Barcelonès: Casa Ventura (Badalona); Forn de Pa J. Argelich, Cal Tianet, Bacallaneria Masclans, Casa Parramon, Cereria Abella, Fill M. Sala, Forn de Pa i Pastisseria La Estrella, Matalasseria Agustí Montfort i Sunta Peixaters de Barcelona (Barcelona). Conca de Barberà: Porta Comerç (Montblanc). La Noguera: Bonet ‘Cal Senyor Josep’ (Balaguer). La Selva: Carnisseria ‘Can Queldrà’ (Blanes). Maresme: Drogueria Bechdejú (Malgrat de Mar); Casa Graupera ‘Artesans del Neuler (Mataró); Regals de Luca (Tordera). Osona: Cistelleria Freixanet i Xarcuteria Solà (Vic). Ripollès: Cal Tanyà (Ribes de Fresser). Terra Alta: Domènech Hostau (Gandesa). Vallès Occidental: Forn Casa Marcel·lí (Sant Llorenç Savall); Herbolari Maria R. Coma i Llibreria Casa Gorina (Terrassa). Vallès Oriental: Forn i Pastisseria El Racó, Establiments Garrell i Montaña-Alta confecció (Granollers); Peixateries Soldevila (Llinars del Vallès).