Amb aquesta operació, el banc europeu haurà formalitzat 1.300 milions d’euros per al  finançament d’aquesta infraestructura

El conseller d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castells, ha presidit avui divendres l’acte de signatura d’un préstec de 350 milions d’euros, que correspon al segon tram dels 650 milions d’euros que el Banc Europeu d’Inversions (BEI) ha concedit a IFERCAT (Infrastructures Ferroviàries de Catalunya) per a la construcció de la Línia 9 del Metro de Barcelona. Amb aquest crèdit, el BEI formalitza l’últim tram d’un préstec de 1.300 milions d’euros que ha concedit a l’administració catalana per al finançament d’aquesta infraestructura de transport. El primer tram de l’operació es va signar el mes d’octubre del 2004.

El préstec formalitzat avui ha estat autoritzat per la Comissió de Govern d’Economia per assumir part del cost de les obres del que serà la línia de metro més llarga de tot Europa. La participació de les institucions europees és clau per a la viabilitat financera de l’obra. En aquest sentit, el Govern està negociant amb el BEI perquè, a part d’aquests préstecs, també pugui cofinançar les estacions multimodals que preveu el projecte.

Quan la línia 9 entri en funcionament, el futur operador pagarà un cànon a Ifercat per utilitzar l’equipament. D’aquesta manera, Ifercat anirà retornant els crèdits contrets. Al seu torn, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) abonarà a l’operador una compensació tarifària per sufragar la diferència entre la tarifa pública i la tècnica.

La línia 9 del metro tindrà prop de 45 quilòmetres de recorregut i representa una inversió total de 3.500 milions d’euros. La nova infraestructura creuarà la ciutat de Barcelona i connectarà barris amb una elevada demanda de transport públic com l’eix Carles III -Ronda del Mig - Travessera de Dalt - Sagrera, i unirà Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) del port, la Zona Franca i l’Aeroport del Prat. L’equipament té caràcter intermodal: en el seu traçat, enllaça estratègicament amb la resta de línies de ferrocarril (Renfe i FGC), el tram d’alta velocitat i amb equipaments clau com la Fira de Barcelona o la futura Ciutat de la Justícia. La línia 9 donarà servei als més de 2,6 milions de persones que actualment viuen a l’àrea metropolitana de Barcelona.

L’acte de signatura del préstec l’han formalitzat a la seu del Departament d’Economia i Finances el secretari de Mobilitat de la Generalitat i president d’Ifercat, Manel Nadal, i la vicepresidenta del BEI a l’Estat espanyol, Isabel Martín Castellar. També hi han assistit el director general de Política Financera i Assegurances, Miquel Salazar, i la presidenta de GISA, Pilar de Torres. 

Unes obres que avancen a bon ritme

Actualment, ja s’ha finalitzat el túnel del tram Can Zam - Bon Pastor (3.250 metres executats amb tuneladora de 12 metres de diàmetre) i la tuneladora es muntarà ara en un pou emplaçat a Via Trajana per executar la connexió amb el Triangle Ferroviari. Continua en execució el túnel del tram Gorg - Sagrera (2.850 metres executats amb tuneladora de 12 metres de diàmetre). Paral•lelament, s’està construint el pou d’entrada a Can Tunis, des d’on aquesta tuneladora començarà a excavar el tram Zona Franca - Zona Universitària. També està a punt d’iniciar-se la construcció del túnel del tram Fira - Aeroport.

Respecte a les obres a cel obert, hi ha en execució vint-i-una estacions de la línia. S’està treballant en el tram en viaducte:  ja s’han finalitzat els fonaments i enceps i seguidament es començaran a construir les piles. També es treballa en els tallers situats a Can Zam i al carrer A de la Zona Franca. L’obra civil de les dues estacions receptores també està gairebé acabada.