La consellera de Cultura, Caterina Mieras, ha inaugurat avui el Centre d’Interpretació d’Art Rupestre dels Abrics de l’Ermita a Ulldecona (Montsià), dissenyat per tal d’apropar als visitants les nombroses restes que atresoren els abrics davant de la dificultat d’accedir a la major part de les pintures.
A la inauguració també han assistit l’alcalde d’Ulldecona, Jaume Antich, el director general del Patrimoni Cultural, Francesc Tarrats, i la directora del Museu d’Arqueologia de Catalunya, Núria Rafel. L’acte tindrà lloc a l’Ermita de la Pietat. Durant l’acte s’ha presentat també la Guia dels Abrics de l’Ermita d’Ulldecona, editada dins la sèrie de Guies del Museu d’Arqueologia de Catalunya.
El Centre d’Interpretació d’Art Rupestre, situat al costat de l’Ermita de la Verge de la Pietat, es troba en ple pendent de la serra, abocat directament sobre la foia d’Ulldecona i ofereix a travès dels seus grans finestrals, una imatge privilegiada de l’entorn i del conjunt de la cinglera on es troben els abrics. En el Centre s’han utilitzat múltiples recursos gràfics, un breu audiovisual, un gran nombre de fotografies i calcs de les pintures, que fan que el visitant que s’apropi al centre assoleixi, de forma molt amena, un coneixement prou aprofundit d’aquest llegat.
Els abrics de la serra de Godall atresoren un dels millors conjunts de pintura rupestre llevantina de l’orient peninsular, que va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.
El 31 de març de 1975 un jove espeleòleg del Centre Cultural i Recreatiu d’Ulldecona va descobrir en una petita coveta de la cinglera les primeres figures del conjunt rupestre d’aquesta serra. La troballa va ser l’inici d’una campanya d’exploracions que van permetre descobrir fins a catorze abrics decorats.
Les pintures del conjunt d’Abrics de l’Ermita manifesten un món de creences o de relats mítics relacionats amb la cacera, on participa una part de la societat, els possibles herois o personatges llegendaris, les divinitats, els especialistes encarregats de dur a terme els rituals i les diverses espècies d’animals pròpies de la zona. Les escarpades cingleres de la serra de Godall devien ser un escenari perfecte per a la captura d’animals. D’altra banda, molt probablement l’indret s’utilitzava també com a lloc de reunió i de celebració de determinats ritus.
El fet que les escenes de caça siguin habituals a les pintures fan pensar que les devien pintar grups humans que tenien com a mitjà de subsistència la caça i la recol•lecció. Per les espècies animals representades sabem que les van pinturar del 7000 al 2000 aC. El Centre d’Interpretació d’Art Rupestre dels Abrics de l’Ermita forma part de la Ruta de l’Art Rupestre, un projecte de turisme cultural coordinat pel Museu d’Arqueologia de Catalunya que pretén conservar, investigar i difondre aquest patrimoni. Altres equipaments que integren la Ruta són: el Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, Muntanyes de Prades a Montblanc (Conca de Barberà) i el jaciment de La Roca dels Moros a El Cogul (Les Garrigues).
Barcelona, 13 d’octubre de 2005