- Sala de premsa
- Notes de premsa
- La Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya presenta el projecte l'Alternativa dels 70'
query_builder 2 desembre 2005 13:30
event_note Nota de premsa
La Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya (COSACA) impulsa, amb el suport de l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), un cicle de muntatges teatrals que revisaran l’obra d’alguns dels principals dramaturgs en llengua catalana que van escriure des de la segona meitat dels anys 60 fins a principis dels 80 -entre els darrers anys dels franquisme i els primers anys de la democràcia.
El cicle constarà d’un total de cinc espectacles de nova creació, els quals faran temporada entre els mesos de desembre de 2005 i abril del 2006 a les sales barcelonines que els produeixen (Teatre Tantarantana, Sala Beckett, Espai Brossa, Versus Teatre i Sala Muntaner). La selecció d’autors reflecteix la voluntat d’oferir una mostra representativa de tot l’àmbit lingüístic català: dos dels dramaturgs són catalans, un mallorquí i dos valencians.
Espectacles programats
El Teatre Tantarantana, amb coproducció amb el Govern Balear, ha encarregat al jove director Iñaki Garz la revisió i posada en escena de l’obra ‘Un baül groc per a Nofre Taylor’, del mallorquí Alexandre Ballester.
La Sala Beckett, amb coproducció amb Temporada Alta, ha encomanat a Oriol Broggi l’adaptació i la direcció de la peça ‘Magnus’ de Jordi Teixidor, que enceta la ronda a la Sala Planeta de Girona.
Frederic Roda dirigirà l’estrena de l’obra ‘Els viatgers de l’absent’ del valencià Manuel Molins a la Sala Muntaner i al Teatre de Ponent, a més de comptar amb el Suport dels Teatres de la Generalitat Valenciana, amb temporada al Teatre Talia de València.
Brossa Espai Escènic encarrega a Agathe Alexis la nova posada en escena de ‘El verí del Teatre’, amb Muntsa Alcañiz i Manuel Dueso com a actors.
Finalment, el Versus Teatre ha demanat a la jove directora Manuela Lorente la direcció de l’obra de Ramon Gomis, ‘Al Fil de la Mar’.
Altres activitats
En gairebé tots els casos, les sales han volgut proposar a joves dramaturgs i directors el repte de confrontar la seves visions escèniques als textos escrits per uns dramaturgs que varen iniciar la seva producció ara farà trenta anys -alguns dels quals van ser coneguts com La Generació del premi Sagarra- i que actualment semblen haver desaparegut dels nostres escenaris.
Al mateix temps cada sala ha programat una lectura paral·lela de l’autor que estrenen i la Societat General d’autors, conjuntament amb la Fundació Autor, se suma a la proposta de la Coordinadora programant en el seu cicle lectures dramatitzades d’altres autors d’aquesta generació com Jaume Melendres, Carles Reig i Josep Maria Muñoz i Pujol.
També comptem amb la participació d’Enric Gallen, professor d’història del Teatre català de la UPF, en l’elaboració de textos i articles i amb la formalització d’una entrevista virtual als cinc autors que s’editarà en el número 27 de la revista de la Coordinadora: ‘La Cosa’.
La universitat Autònoma, sota la batuta de Francesc Foguet i Núria Santamaria, també s’ha sumat a la ronda de ‘L’Alternativa dels 70’ organitzant, durant el mes d’abril de 2006, unes jornades sota el nom de ‘70s spectaculum interruptum?’ on estudiosos i professionals de l’escena confrontaran i reflexionaran sobre aquest període.
La publicació En Cartell dirigida per Albert Mestres publicarà ‘Magnus’ de Jordi Teixidor i ‘Al Fil de la Mar’ de Ramon Gomis. Aquesta publicació estrena nova col·lecció sota el nom d’ Off Cartell que editarà els texts El Ball dels llenguados de Manuel Molins i ‘El parc d’atraccions de la Sra. Karsunkel’ de Jaume Melendres, obres que formen part del cicle de lectures dramatitzades.
Aquest projecte comú de la Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya inclou l’edició d’un programa genèric de totes les activitats que giren entorn la ‘ronda’, i la publicació de diversos materials teòrics que l’obrador de la Sala Beckett traurà a la llum a la Revista Pausa , a més d’encarregar-se de l’organització de seminaris sobre dramatúrgia contemporània i taules rodones entorn aquesta generació de dramaturgs alternatius dels anys 70.
Amb aquest projecte comú, la ronda d’espectacles, les lectures i les activitats que proposen les set sales que formen la COSACA, es vol recuperar i posar a prova la tradició teatral i el repertori contemporani català
Barcelona, 02 de desembre de 2005