Les produccions cinematogràfiques catalanes i nord-americanes són les úniques que han registrat increments en el nombre d’espectadors i recaptació respecte els anys anteriors, malgrat la davallada general de la resta de produccions d’altres nacionalitats. Aquesta és una de les conclusions que s’extreuen dels resultats d’exhibició cinematogràfica a Catalunya durant el 2006, que ha presentat aquest matí el director l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), Antoni Lladó, durant la cloenda del Primer Congrés dels professionals del cinema i l’audiovisual de Catalunya.

Lladó ha explicat que el balanç del cinema durant el 2006 presenta llums i ombres, ja que si bé el nombre d’espectadors a les sales de cinema, en termes generals, ha baixat, les dades d’exhibició del cinema català són positives. “El 2006 ha estat un bon any per al bon cinema en català, ja que hi ha un grup format per unes deu pel•lícules que han augmentat notablement la seva quota d’exhibició”, ha dit. En aquest sentit, Lladó ha recordat que si bé el nombre de produccions catalanes és prou notable, cal fer un esforç més important en la promoció i la distribució dels títols, per tal que aquests arribin encara a més espectadors.

 Així mateix, Lladó ha anunciat que vol obrir un diàleg amb el sector del cinema a Catalunya per tal d’analitzar i establir les línies d’actuació que necessita el sector per afrontar els reptes de futur.

 Les sales de cinema catalanes varen rebre l’any passat un total 25.341.285 espectadors, un 2,04% menys que l’any 2005, amb 25.869.951 espectadors. Aquesta pèrdua d’espectadors, encara que molt més moderada, representa el quart any consecutiu de baixada des de l’any 2002.

Tot i això, Lladó ha explicat que el número d’espectadors de llargmetratges cinematogràfics de producció catalana s’ha incrementat en un 29,6%, passant dels 1.349.349 espectadors l’any 2005 a 1.749.149 espectadors aquest darrer any. En termes de quota de mercat del cinema català, l’any 2006 gairebé s’ha arribat al 7% del total d’espectadors (6,9%), el que representa un increment d’1,7 punts respecte al 2005.

Durant el 2006 es van exhibir un total de 99 títols de producció catalana (98 llargmetratges i 1 curtmetratge) dels quals 64 han estat estrenes de l’any. En el rànking destaquen els films El perfum, història d’un assassí (330.273 espectadors), Salvador Puig Antich (263.136 espectadors) i Yo soy la Juani (119.105 espectadors). Aquestes tres produccions han suposat el 41,2% de la recaptació total de les produccions catalanes. Seguint la tendència del mercat, el 79% del total de recaptació s’ha concentrat en només el 25% de títols.

Així mateix, Lladó també ha destacat que l’augment en el nombre d’espectadors també ha anat acompanyat d’un major prestigi dels films catalans. Durant el 2006, la presència de títols de producció catalana en els festivals internacionals de classe A o de renom van augmentar. Si l’any 2005, van ser 16 les pel•lícules catalanes seleccionades per a participar en 9 festivals de tot el món, durant el 2006 el nombre va augmentar fins a 23 produccions, presents en 11 festivals.

Durant el 2006 dues produccions catalanes van guanyar un premi Goya (Cineastes contra magnats i La vida secreta de les palabras) i dues més van estar nominades (Veinte años no es nada i Princesas). També la producció La casa de mi abuela va obtenir una nominació al millor documental als Premis de l’Acadèmia Europea de Cinema.

Tenint en compte les dades globals d’espectadors, Catalunya ocupa la sisena posició com a mercat en l’exhibició cinematogràfica europeu, per davant de països com Holanda, Bèlgica o Grècia, i la segona en freqüència d’assistència al cinema per habitant i any, només per darrera d’Irlanda. En termes generals, la pel•lícula més vista a les pantalles catalanes durant el 2006 va ser Piratas del Caribe: el cofre del hombre muerto (1.007.208 espectadors), seguida d’El código da Vinci (1.005.523 espectadors) i l’Edat de gel 2: el desglaç (743.550 espectadors).

Barcelona, 24 de març de 2007