- L’acord s’ha presentat en el marc del Global Ecoturism Forum que se celebra aquests dies al Món Sant Benet

El director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Marc Vilahur, i el president de la Federació Catalana de Càmpings (FCC), Miquel Gotanegra, han presentat un acord per impulsar un model de treball conjunt que acompanyi el sector del turisme de càmping a potenciar la incorporació de la conservació de la biodiversitat, la sostenibilitat ambiental i l’excel·lència com un valor intrínsec de l’activitat a fi de garantir la seva sostenibilitat a llarg termini. Marc Vilahur ha afirmat que aquest acord “permetrà desenvolupar un manual conjunt per tal que els establiments turístics de càmping puguin garantir la sostenibilitat ambiental de la seva activitat”.
El director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural ha explicat que l’acord és fruit de la intensa feina de col·laboració que en els darrers temps s’ha portat a terme amb el sector del càmping. “Aquest estiu ja vam començar a implementar amb els càmpings de la badia de Roses, d’acord amb el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, un nou protocol per millorar la neteja de les platges i protegir de forma més eficaç els hàbitats de la zona, al mateix temps que vam establir treballar per reforçar la sensibilització dels clients i realitzar formacions específiques pel personal dels càmpings, entre altres. Ara volem fer un pas més i fer extensible aquesta col·laboració arreu del territori”, ha dit Vilahur.
L’acord subscrit avui estableix que es treballarà de forma conjunta en la implementació de protocols d’actuacions per la gestió i millora de la biodiversitat a l’interior i l’entorn dels càmpings. Així es preveu impulsar al conjunt dels espais litorals de Catalunya un protocol de neteja més respectuós amb l’entorn i els espais naturals protegits que estableixi a quines àrees caldrà netejar de forma manual per evitar danys en els ecosistemes i hàbitats més sensibles i, a quines es farà a través de mitjans mecànics.
D’altra banda, també s’analitzaran estratègies de conservació on els càmpings poden ser aliats per la conservació.
El president de la FCC, Miquel Gotanegra, ha afirmat que “la clau de l’èxit és la complicitat entre sector públic i privat”. “El d’avui és un pas més en la col·laboració entre el nostre sector i la Generalitat de Catalunya per continuar impulsant un model de turisme sostenible, responsable i alineat amb la conservació de la biodiversitat. I des de la Federació ens sentim plenament compromesos a liderar aquest camí, posant la sostenibilitat i la biodiversitat al centre de la nostra activitat”.
Formació pels treballadors i treballadores dels càmpings
L’acord preveu una sèrie de mesures per desenvolupar actuacions d’informació, formació, organització i capacitació conjunta per dotar al personal dels establiments turístics de càmping la informació necessària en relació amb la biodiversitat i els valors naturals de l’entorn dels càmpings de cada territori.
També es treballarà per millorar la col·laboració i establir sinergies entre càmpings i els espais naturals propers a fi de garantir la conservació dels valors naturals i sensibilitzar als usuaris i clients de les seves instal·lacions.
Així mateix, també s’acompanyarà als establiments de càmpings dels espais naturals protegits perquè s’adhereixen a la Carta Europea de Turisme Sostenible, que promou la major part dels parcs naturals de Catalunya.
Un actor de referència
L’acord també posar el focus en fer de la Federació Catalana de Càmpings un actor de referència en el desenvolupament de models de regulació d’activitats i gestió de l’ús públic dels espais naturals. També es vol promoure la participació de les associacions i federacions de càmpings en els òrgans consultius dels espais naturals, quan s’escaigui per raons de la matèria o del propòsit a assolir.
Igualment es preveu la seva col·laboració en iniciatives com “Fet al Parc”, un projecte per promoure els productes artesanals i agroalimentaris elaborats en l’àmbit dels parcs naturals.
Finalment, es promourà el turisme regeneratiu i la desestacionalització mitjançant l’atracció d’un tipus de públic alineat i interessat en els valors naturals de l’entorn del càmping.



