- Catalunya eleva el seu rang en una organització prioritària per al Govern i guanya capacitat d’incidència a la Mediterrània i al conjunt de la UE.
- Aquest novembre Barcelona acollirà l’Assemblea General d’aquesta xarxa de més de 150 regions.

Amb la vicepresidència de la CRPM, Catalunya guanya pes a l’organització i més capacitat d’influència en les iniciatives que s'impulsin a la conca mediterrània i en les polítiques euromediterrànies.
L’elecció s'ha confirmat en una reunió extraordinària del Buró Polític de la CRPM celebrada aquesta setmana, en què, entre altres punts, s'ha debatut sobre la titularitat de la vicepresidència de Veïnatge.
Per optar a aquesta posició, el conseller Duch ha defensat el “llarg compromís” de Catalunya amb la CRPM i amb els seus valors. “Hem contribuït constantment a enfortir la cooperació entre les nostres regions i a donar veu a les nostres prioritats compartides dins del marc europeu”, ha afirmat. Per això, assumir més responsabilitat dins de l’organització representa “un deure i una oportunitat per aprofundir en aquest compromís”, ha afegit.
El conseller també ha assenyalat que aquest és un moment “particularment important” per “reforçar el compromís col·lectiu” de la CRPM, tant en relació amb el Veïnatge Sud, especialment amb la recent aprovació del Pacte Europeu per la Mediterrània, com pel que fa als “desenvolupaments complexos i sensibles” que s’estan produint en el Veïnatge Oriental. I s'ha compromès a treballar amb totes les regions membres i amb els líders de la CRPM per garantir que la Vicepresidència de Veïnatge continuï jugant “un paper actiu” en la contribució a aquests “reptes decisius”.
Les altres vicepresidències de la CRPM són les de Clima, Energia, Política de Cohesió, Afers Marítims, i Transport i Accessibilitat. Amb la de Veïnatge, Catalunya avança en els objectius plasmats en el Pla MedCat 2025-2028, especialment en el de potenciar el lideratge català en xarxes mediterrànies, i en el d’adquirir una mirada àmplia de la Mediterrània per integrar més actors.
L’Assemblea General de la CRPM, a Barcelona
Aquesta major responsabilitat de Catalunya a la CRPM coincideix amb la celebració de diversos esdeveniments euromediterranis al país al llarg d’aquesta tardor, en el marc de la commemoració del 30è aniversari del Procés de Barcelona. Un d’ells és l’Assemblea General de la CRPM, que reunirà totes les regions membres i actualitzarà les directrius polítiques de l’organització.
Se celebrarà a Barcelona del 19 al 21 de novembre, amb la coorganització del Departament d’Unió Europea i Acció Exterior del Govern de la Generalitat, i serà la primera vegada que Catalunya acollirà aquest esdeveniment, que cada any canvia d’ubicació.



