- El programa amplia l’experiència del projecte “La Indústria s’obre a l’escola” per incorporar nous sectors professionals i reforçar la presència de dones en àmbits estratègics de futur
- +Dones +Futur connecta el món educatiu amb empreses i organitzacions dels sectors industrial, STEAM i primari, on les dones estan infrarepresentades
- L’objectiu és fomentar vocacions entre les nenes i joves i visibilitzar referents femenins en àmbits tradicionalment masculinitzats
La consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor Cantador, ha presentat avui “+Dones +Futur: despertem vocacions”, el nou projecte educatiu que dona continuïtat i amplia l’experiència de “La indústria s’obre a l’escola amb perspectiva de gènere”. L’objectiu és fomentar vocacions entre nenes i joves i visibilitzar referents femenins en àmbits on les dones encara són minoria, com la indústria, la ciència i la tecnologia o el sector primari.
Menor ha anunciat la nova etapa del projecte durant una visita de l’alumnat de l’Institut Enric Borràs a les instal·lacions d’AENA, a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, on han descobert de primera mà les oportunitats professionals del sector aeroportuari. Han visitat el Centre de Gestió Aeroportuària i el Sistema Automàtic de Tractament d'Equipatges, juntament amb la directora de l’aeroport, Eva Valenzuela, la directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, Saray Espejo Benito, i diverses enginyeres d’AENA, que han compartit les seves experiències professionals.
Un programa per connectar educació i món laboral
El projecte connecta el món educatiu amb empreses i organitzacions de tot Catalunya, especialment de proximitat, per oferir sortides escolars de primària, secundària, batxillerat i formació professional a sectors amb baixa representació femenina.
L’objectiu és trencar estereotips de gènere i ampliar els horitzons formatius i professionals de les nenes i joves, reforçant el seu interès per disciplines científiques, tècniques i productives.
La nova etapa del programa incorpora tres línies de treball:
- +Dones +Futur: despertem vocacions en la indústria
- +Dones +Futur: despertem vocacions STEAM
- +Dones +Futur: despertem vocacions al sector primari
La reformulació respon a la necessitat d’adaptar-se al creixement del projecte i d’incorporar nous àmbits estratègics – més enllà de la indústria – on encara hi ha un fort desequilibri de gènere. Durant aquest curs 2025-2026 s’han ampliat les visites a sectors de les STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques)i es treballarà per arribar al primari (agricultura, ramaderia i pesca).
Amb +Dones +Futur “volem despertar vocacions lliures d’estereotips i mostrar a les noies que poden dedicar-se a qualsevol professió, també en àmbits tecnològics, científics o industrials”, ha subratllat la consellera.
Per una Catalunya on cap vocació quedi limitada pel gènere
“Des de petites, sovint rebem missatges que condicionen el que pensem que podem ser o estudiar. Ens diuen què és cosa de nenes i què és cosa de nens; això són estereotips de gènere, i hem de trencar-los”, ha recordat la consellera.
Segons dades recents, en el batxillerat i a la universitat, les dones continuen sent minoritàries en branques científiques i tècniques, malgrat obtenir millors resultats acadèmics. En els graus universitaris TIC, només el 17,2% de l’alumnat són dones, i a la Formació Professional la bretxa és encara més profunda: només el 7% de les estudiants cursen estudis STEAM, davant del 52% d’homes.
“Volem que veieu que hi ha tot un conjunt d’oportunitats per triar, i que sigueu vosaltres qui decidiu voluntàriament el que voleu estudiar i ser”, ha conclòs Menor.
Amb aquest projecte, el Departament consolida i reforça el seu compromís amb la coeducació, trencant estereotips de gènere i promovent l’accés igualitari a totes les professions.
Com funciona el programa?
Hi participen empreses i organitzacions compromeses amb la igualtat de gènere, així com centres educatius de tot Catalunya: escoles, instituts i centres de formació professional. La inscripció es fa a través dels formularis disponibles a la pàgina web del projecte.
Les visites s’organitzen a partir d’un treball previ i posterior tant a l’aula com a l’empresa o organització. El Departament facilita fitxes didàctiques per als centres i guies d’acompanyament per a les empreses, amb l’objectiu de garantir que les activitats compleixin els objectius educatius i incorporin la perspectiva de gènere.
Curs 2025-26: el programa continua creixent
El projecte ha experimentat un creixement constant tant en participació com en abast territorial, i enguany fa un nou pas endavant. Pel curs 2025-2026, ja hi ha 74 centres educatius i 31 empreses i organitzacions d’arreu de Catalunya inscrites. Durant l’últim trimestre de 2025, estan previstes 22 visites per tot el territori.
L’evolució del projecte reflecteix el seu potencial: en el curs 2024-2025 va comptar amb 260 alumnes de quatre escoles i instituts, que van participar en 9 visites a tres indústries. En el curs 2023-2024, la iniciativa va començar amb 6 visites a quatre empreses del sector de l’automoció, amb un total de 138 alumnes participants.
El projecte va néixer com una activitat dins del Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025.



