- El president de la Generalitat, Salvador Illa, encapçala al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat l’acte de lliurament de l’informe final elaborat pel comitè de 68 persones que ha pilotat el procés de reforma i millora de l’Administració i el sector públic
- El document recull 50 mesures estructurades en 12 àmbits prioritaris que van des de la simplificació normativa fins a l’atenció ciutadana, la digitalització, la direcció pública professional, la comunicació clara o l’avaluació de les polítiques públiques
- Paral·lelament, el Govern ja està implementant un terç dels experts i avançar cap a uns serveis públics més àgils, eficients i propers a la ciutadania
- Amb el nou model d’atenció ciutadana, el 2027 s’hauran obert deu oficines integrades que arribaran a totes les vegueries i també cinc oficines mòbils a principis d’any vinent, i s’han activat canvis legislatius rellevants per garantir el dret a una bona administració
- La durada dels processos de selecció de personal de la Generalitat es reduirà fins a un 60%, i s’estan transformant més de 170 tràmits i serveis prioritaris per reduir burocràcia i agilitzar procediments
- Un cop acabada la feina del grup d’experts, ara s'activen dos òrgans per vetllar per la implementació de les propostes, avaluar-ne l’efectivitat, suggerir millores i garantir-ne el seguiment durant tota la legislatura

L’acte de lliurament, celebrat al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, ha estat encapçalat pel president Salvador Illa i ha comptat amb la participació del conseller de la Presidència, Albert Dalmau, i del president de la CETRA, el catedràtic Carles Ramió. També hi han assistit la secretària general de la Presidència, Eva Giménez, el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, i la secretària d’Administració i Funció Pública, Alícia Corral, així com la setantena d'integrants de la comissió i representants del món civil, acadèmic i econòmic.
La CETRA es va constituir amb l’encàrrec de definir una estratègia global de modernització de l’Administració i del sector públic català. L’objectiu era traçar un full de ruta amb mesures concretes per fer més eficient, àgil i propera la gestió pública, capaç de respondre als reptes socials, econòmics i tecnològics del país.
Sota el lideratge de Carles Ramió, el comitè ha agrupat 68 especialistes de reconegut prestigi en administració pública, governança i transformació digital, organitzats en dotze àmbits prioritaris de treball. El resultat és un paquet de 50 mesures que ara es posen a disposició del Govern per executar-les i obrir una nova etapa en la modernització dels serveis públics de Catalunya.
Un informe amb 50 propostes en 12 àmbits
La cinquantena de mesures estan distribuïdes en els dotze àmbits prioritaris dels grups de treball de la CETRA. Cada grup ha comptat amb un coordinador i ha formulat un conjunt específic de mesures per modernitzar i millorar l’Administració. Els dotze àmbits concrets i la cinquantena de propostes fetes són les següents:



Millores en marxa des del minut u
Durant els mesos en què la CETRA ha treballat en l’elaboració d’aquest informe final, el Govern ja ha començat a implementar diverses de les propostes sorgides dels mateixos experts amb l’objectiu que els canvis siguin visibles i tinguin beneficis per a la ciutadania des del primer moment. En concret, s’han posat en marxa un terç de la cinquantena de propostes, amb actuacions concretes en àmbits clau com l’atenció ciutadana, la transformació digital amb intel·ligència artificial o la simplificació de tràmits, anticipant els beneficis de la reforma abans fins i tot de la presentació de l’informe complet. Destaquen:
Un model renovat d’atenció ciutadana
El Govern ja està desplegant un nou model d’atenció ciutadana inspirat en les propostes de la CETRA, especialment les del grup 2 i 4. El pla preveu una xarxa amb deu Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC) integrades que arribaran a cada vegueria. Estaran totes deu en funcionament el 2027 i concentraran serveis diversos en un únic punt d’accés i reduiran desplaçaments i temps d’espera.
A principis d’any vinent també es posaran en marxa cinc oficines mòbils que recorreran el territori i arribaran a municipis petits i zones menys connectades. A més, el nou model combina nous canals digitals com l’Oficina Virtual, els punts d’atenció personalitzada amb videoatenció i la renovació del portal gencat.cat. I inclou l’ampliació d’horari del telèfon d’atenció 012, que a partir de gener estarà disponible també els dissabtes i diumenges no festius.
Millora de més de 170 tràmits i serveis
En resposta als objectius de simplificar normatives i processos que ha marcat el grup 1, el Govern ja ha iniciat la millora i modernització dels tràmits amb més impacte per a la ciutadania, les empreses i el sector agrari, amb l’objectiu de retallar terminis i facilitar-ne la gestió. Aquest any ja s’estan abordant 31 procediments considerats prioritaris mitjançant plans de xoc que inclouen el reforç de professionals, l’automatització de tasques i millores específiques per optimitzar l’atenció a les persones usuàries.
Vuit dels deu tràmits destinats a la ciutadania, com ara els títols de família nombrosa i monoparental o els ajuts a la compra de vehicles elèctrics i les renovables, es troben en fase avançada i incorporen canvis que permeten reduir els temps de resolució, millorar la informació disponible i fer més àgils i clars els procediments.
Paral·lelament, fins al juny de 2026 s’hauran redissenyat més de 170 tràmits, incloent-hi la trentena de prioritaris, a partir de la millora contínua dels processos i de l’escolta activa a les persones usuàries per adaptar l’Administració a les seves necessitats reals.
L’impuls de la intel·ligència artificial a tota la Generalitat
Arran de les actuacions treballades pel grup 3, el Govern ha creat la nova Direcció General d’Intel·ligència Artificial, Eficiència i Dades per impulsar l’ús de la IA i dades obertes a tota la Generalitat com a política estructural de país, fent les iniciatives escalables i millorant tràmits i procediments. S’ha marcat com a objectiu que tot el personal d’administració i serveis de la Generalitat incorpori la IA en les seves tasques diàries i redissenyar 120 processos en quatre anys, contribuint a uns serveis públics més eficients i centrats en la ciutadania.
Reformes legislatives d’envergadura per millorar els serveis públics
Se n’han iniciat de rellevants vinculades a propostes de diversos grups de treball:
- Dret a l’error, eliminació de la cita prèvia obligatòria i serveis proactius. Ja s’ha iniciat el tràmit parlamentari de la proposició de llei de modificació de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que inclou canvis per garantir el dret a una atenció adequada i a una bona administració. D’una banda, s’introdueix per primera vegada el dret de les persones a rectificar els seus errors davant de l’Administració, amb una nova relació basada en la confiança mútua i amb mecanismes per evitar sancions derivades d’errors comesos de manera no fraudulenta i impedir que l’Administració pugui reclamar prestacions essencials de subsistència atorgades per error. El text també inclou la prestació de serveis proactius i personalitzats perquè l’Administració pugui suggerir de manera anticipada tràmits i serveis en atenció a les situacions i necessitats de vida de les persones. I s’elimina per llei l’obligatorietat de la cita prèvia i es garanteix el dret a rebre informació i resolucions en un llenguatge planer, entenedor i accessible per a tothom.
- Direcció pública professional. El Govern ha aprovat la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei de la direcció pública professional de la Generalitat i el seu sector públic institucional. Aquesta iniciativa busca establir un model de direcció pública professionalitzada, amb una estructura estable i orientada a resultats, per millorar la qualitat institucional i la capacitat directiva. Els objectius específics inclouen millorar la imparcialitat, la transparència i la qualitat dels processos de selecció de càrrecs directius mitjançant requisits homogenis i criteris objectius de valoració, així com incrementar la responsabilitat institucional i la cultura del retiment de comptes, associant l’exercici de funcions directives a l’assoliment de resultats mesurables i a l’avaluació periòdica de l’acompliment.
- Llei de l’ocupació pública.El Govern aprovarà pròximament l’avantprojecte de llei de l’ocupació pública catalana, que s’alinea amb els treballs del grup 6. La finalitat és impulsar un nou model d’ocupació pública que doni resposta als reptes de captar, potenciar i retenir el talent, garantir el relleu generacional i possibilitar la mobilitat interadministrativa.
- Canvis en la selecció de personal i la provisió de llocs de treball i promoció dels funcionaris de la Generalitat. El Govern aprovarà aquest novembre la modificació dels reglaments de selecció de personal de l’Administració i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de la Generalitat. Els canvis faran possible que la durada dels processos per entrar a treballar a l’Administració de la Generalitat es redueixi fins a un 60% i els concursos generals per a funcionaris, a la meitat. Concretament, el reglament de selecció de personal, per incorporar nous funcionaris o personal laboral fix, proposarà establir de manera ordinària les convocatòries multiprocés, la simplificació i agilització dels terminis i tràmits de gestió i la implementació d’un cicle estable ordinari anual dels processos selectius que facilitarà la predictibilitat, la millora de la transparència i la seguretat jurídica dels processos i la captació de nou talent.
- Simplificació i clarificació del dret vigent a Catalunya.El Govern ha aprovat recentment un Decret de simplificació de disposicions reglamentàries que suposa un pas endavant en el procés de depuració i simplificació normativa. En concret, es retiren o deroguen un total de 5.800 disposicions normatives i actes administratius per millorar la relació de l’Administració amb la ciutadania i les empreses.
- Decret amb mesures urgents de suport al sector agrari i forestal. Inclou un conjunt de mesures d'eliminació de tràmits en l’àmbit de l’activitat agrícola, ramadera, forestal i agroalimentària per fer el dia a dia més senzill al sector.
En marxa els dos òrgans que vetllaran per la implementació de les 50 mesures
Tal com preveu l’Acord de Govern del pla de reforma de l’Administració, un cop la CETRA ha fet entrega de les seves propostes, ara entra en joc la Comissió Interdepartamental per a la implementació de mesures de transformació de l’Administració (CIMTA). Aquest òrgan té com a missió analitzar la cinquantena de propostes i emetre en un termini màxim de quatre mesos un informe final per implantar-les. Avui, un cop celebrat l’acte institucional al Saló de Sant Jordi, se li farà entrega de l’informe de la CETRA perquè iniciï els treballs.
La CIMTA està presidida per la secretària general de la Presidència, Eva Giménez, i comptarà amb representants amb càrrec directiu de tots els departaments de la Generalitat. Entre ells, els secretaris Albert Tort i Alícia Corral, els directors i directores de serveis de tots els departaments i els directors i directores generals en matèria de pressupostos, de serveis digitals i experiència ciutadana, de prestacions socials i de coordinació jurídica del Gabinet Jurídic de la Generalitat de Catalunya.
A més, per continuar fent seguiment al llarg de tota la legislatura de l’aplicació de les propostes, el Govern crea ara el Consell Assessor per a la Reforma dels serveis públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (CARE). Es tracta d’un òrgan consultiu permanent que avaluarà l’efectivitat de les mesures, proposarà millores i assessorarà el Govern en matèria de reforma dels serveis públics. Estarà presidit per Carles Ramió, que ja ha liderat el grup d’experts, i comptarà amb sis vocalies designades entre persones expertes de reconegut prestigi en gestió pública i transformació digital. El CARE estarà integrat en el Departament de la Presidència i es reunirà mensualment de manera regular i de forma extraordinària quan calgui.
Nou web de la reforma de l’Administració
Coincidint amb la fi dels treballs de la CETRA, el Govern ha posat en marxa un nou web per informar dels avenços de la reforma de l’Administració. Incorpora tres eixos principals: pla de xoc, propostes per a la reforma i simplificació de tràmits, i conté indicadors que reflecteixen el desenvolupament del procés i notícies relacionades.
Composició completa de la CETRA
Les persones que han integrat la Comissió d’experts per a la definició de l’estratègia de transformació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i la millora dels serveis públics són:




