Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Cultura inaugura "Flors i viatges" i "La fàbrica transparent" en el marc del Programa d'Exposicions Itinerants 2025-2026

  1. La primera reflexiona sobre la memòria femenina davant la guerra i la segona, sobre els límits del treball
  2. La inauguració de “Flors i viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda” tindrà lloc el 6 de novembre al Mèdol de Tarragona i la de “La fàbrica transparent”, el 7 de novembre a ACVic
Flors i viatges
(©Flors i viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda, cabosanroque
{"uuid":"0f336283-49bb-4ed2-ae67-2b6302d8dd3b","name":"FV-Promo-H-02.jpg","author":"Departament de Cultura ","type":"0","location":"0"}

El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Promoció Cultural i Biblioteques, impulsa la itinerància de dues exposicions que posen el focus en dos dels grans reptes que defineixen l’esfera social contemporània: la memòria femenina davant la guerra i la transformació del treball en l’era digital. Es tracta de “Flors i Viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda”, de cabosanroque, i “La fàbrica transparent”, una proposta del Festival Panòptic. Les dues mostres formaran part del Programa d’Exposicions Itinerants 2025-2026.

La mostra “Flors i viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda” comença la seva itinerància el 6 de novembre al Mèdol

Fruit d’una producció del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el Teatre Nacional de Catalunya, el Festival Temporada Alta i altres institucions nacionals i europees, “Flors i Viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda” (estructurada en 11 instal·lacions sonores i plàstiques) proposa una immersió tant poètica com sensorial en l’univers literari de l’escriptora barcelonina. A partir del llibre Viatges i Flors (la penúltima obra de Rodoreda, fruit de tres dècades de creació), cabosanroque reflexiona sobre les conseqüències de la guerra des dels ulls i la veu de les dones i els infants, al mateix temps que estableix un diàleg amb l’obra de Svetlana Aleksiévitx, Premi Nobel de Literatura 2015.

La mostra, que s’inaugura el 6 de novembre al Mèdol – Centre d'Arts Contemporànies de Tarragona, tanca la trilogia dedicada a la reinterpretació contemporània d’autors catalans iniciada amb “No em va fer Joan Brossa” (2016) i “Dimonis” (2019) de Jacint Verdaguer. “Flors i Viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda” reflexiona sobre els efectes que provoca el trauma i el pas del temps en la construcció de la memòria, transformant els records en experiències que conviuen i fomenten la ficció per poder superar la barbàrie. Per reforçar el projecte expositiu, s’oferirà un programa d’activitats paral·leles a l’exposició, de mediació i educatives, en col·laboració amb el CCCB i les institucions locals que acolliran la itinerància.

Del novembre de 2025 al desembre de 2027, “Flors i Viatges. La guerra i les dones de Mercè Rodoreda” visitarà els centres i espais d’art següents: M|A|C Mataró, Can Manyé (Alella), el Museu de Granollers, Sala Trinitaris (Vilafranca del Penedès), el Museu Abelló (Mollet del Vallés), Cal Massó (Reus), Granja Soldevila (Sant Perpètua de la Mogoda), El Casino (Manresa) i Centre d’Art Contemporani La Sala (Vilanova i la Geltrú). El punt final de la itinerància està previst el desembre de 2027.

L’exposició itinerant “La fàbrica transparent” s’inaugura el 7 de novembre a ACVic

L’exposició itinerant “La fàbrica transparent”, comissariada per Marc Villanueva, s’inaugura el 7 de novembre a ACVic. Centre d’Arts Contemporànies de Vic. La proposta, que va néixer al Festival Panòptic 2024 de la mà de M|A|C Mataró, té previst instal·lar-se a la capital d’Osona fins al dia 10 de gener de 2026. 

Hardly Working - Total Refusal_©Total Refusal_Panòptic
Hardly Working - Total Refusal_©Total Refusal_Panòptic.
{"uuid":"07a4136e-a466-4884-8b32-65d7fa86786d","name":"Hardly Working - Total Refusal_©Total Refusal_Panòptic.jpg","author":"Departament de Cultura ","type":"0","location":"0"}

La mostra, que s’inspira en la recerca homònima de l’artista Octavi Comeron sobre art i postfordisme, convida a reflexionar sobre el límit, sempre confús, que s’estableix entre joc i treball en un món cada dia més digital. La iniciativa posa sobre la taula la constant i ininterrompuda producció de continguts i dades, en una activitat que desdibuixa els límits entre oci i temps de feina. “La fàbrica transparent” compta amb obres de Marta Azparren, Roc Parés, Alán Carrasco, Mónica Rikić, Raquel Friera, Total Refusal, Ezequiel Soriano i el mateix Villanueva, abordant amb humor i crítica com els videojocs i la productivitat han redefinit el valor del temps i la imaginació.

Contraposant improductivitat i hiperactivitat, el projecte aprofita el recorregut per compartir i conversar amb la memòria industrial de les ciutats que visita. L’exposició es podrà visitar, fins a principis de l’any 2027, al Museu d’Art de Sabadell, al Centre d’Art Contemporani La Sala (Vilanova i la Geltrú) i a Muxart - Espai d’Art i Creació Contemporanis (Martorell).

Amb el Programa d’Exposicions Itinerants, el Departament de Cultura reafirma el seu compromís amb la difusió de l’art i la creació contemporània arreu del territori, apropant al públic reflexions essencials sobre la societat actual: la necessitat de preservar la memòria col·lectiva a través de la mirada femenina i poètica i la dissolució dels límits entre temps d’oci i treball.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia